אמנות הרנסנס באיטליה

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 12
מקצוע
קורס
מילות מפתח
שנת הגשה 2013
מספר מילים 1422

תקציר העבודה

ממ"ן
1 2

1 .      בפסל 'הקדוש מתי', המאה ה-12, רואים דמות גבר העומדת על עמוד ומרימה את ראשה. מבטה מיושר למרחב, הדמות איננה מביעה רגש ונראית בעלת הבעה קפואה. פני הדמות סכמטיות, ללא קמטי הבעה. הדמות לא פרופורציונאלית, ראש הדמות גדול ביחס לגוף. גוף הדמות מאורך באופן מוגזם. רגליו ארוכות מאוד ביחס לגוף וידיו נראות קצרות. כפות רגליו נראות גדולות ומגושמות. הפסל הוא פסל גותי מה שמסביר את הפרופורציות המוגזמות. רבידות הבד נותנת תחושה של נפחיות הגוף. הבד נראה דק ונותן תחושה של עובי הרגליים, מיקום הברך, שריר התאומים. שיער הדמות, שיער הפנים והראש, נראים מתולתלים ומסורקים כפי שמתייחס לכך וזארי במסתו. הפסל עשוי שיש ורואים שהגילוף הוא גילוף עמוק וממחיש בצורה טובה את ההצללות והכפלים של הבד. מדובר בפסל עמוד, צמוד קיר, כך שלא ניתן …
2.                                       א.         דמות המספר ביצירה 'מדונה וישו העולל עם הקדושים מריה מגדלנה וברנרד' של סנדרו בוטיצ'לי, מנהל עסקים75-משפטים00, היא הדמות הימנית ביותר (ימין של הצופה), עם הלבוש האפור-סגלגל. הדמות מתווכת בין הצופה ליצירה על ידי כך שהיא בעצם מפנה מבטה לצופה, היא מישירה מבט לצופה בניגוד ליתר הדמויות שמסתכלות אחת על השניה. בנוסף, הדמות הזו מרימה את ידה ומכוונת אותנו באמצעות האצבע המורה לכיוון ההתרחשות, האיזור שעליו אנו אמורים להתבונן. היא רומזת לנו שעלינו להביט ולקחת חלק בהתרחשות.
                                 ב.         בוטיצ'לי משתמש בתנועות הגוף, תנוחות הגוף והבעות הפנים  כדי להעביר את מצבי הנפש של הדמויות. ניתן לראות את דמות המלאכית, השמאלית …

3 .                                       א.         ביצירה 'תחיית ישו', גיברטי, מנהל עסקים04-מנהל עסקים24 ניתן לראות מסגרת קווטרופוליו דקורטיבית שמקיפה את ההתרחשות. ההתרחשות מתקיימת בתוך המסגרת ולא יוצאת ממנה, מה שנותן תחושה מאוד נקייה, שלווה ומסודרת. ניתן לראות שיש ביצירה התייחסות למישורים השונים, הדמויות מסתירות האחת את השנייה. במישור הראשון נמצאות הדמויות השרועות על הרצפה, במישור השני נמצאת דמות נוספת השרועה על קברו של ישו, על הקבר עצמו עומד ישו, גבוה משאר הדמויות, ובמישור האחרון נמצא הרקע, שם מופיעים העצים והסלעים. העצמים והדמויות נראים נפחיים ויוצרים תחושת עומק. ישנן הצללות שגורמות לדמויות להראות נפחיות,  לדוגמא באיזור היד השמאלית של הדמות השמאלית ביותר.
לעומת זאת, ביצירה 'תחיית ישו', דונטלו, מנהל עסקים60, ניתן לראות כי אין מסגרת מוגדרת, המסגרת היא החלק העליון והתחתון של דוכן ההטפה, מה שיוצר תחושה של מסגרת מלבנית, שלא באמת מופיעה באופן מוגדר כמו ביצירה של גיברטי. ההתרחשות מופיעה בהתפרשות על כל השטח, ניתן לקבל תחושה של אי סדר, סערת רוחות. ביצירה זו הכל נראה הרבה יותר שטוח, הדמויות נפחיות במידה מועטה ביחס לדמויות ביצירה של גיברטי. ניתן לראות הסתרה, הדמויות מסתירות מעט אחת את השניה ואת המבנים. ביצירה של דונטלו רואים כי, יש כניסה לפרספקטיבה בתיאורי המבנים. המבנים אינם שטוחים ולמעשה הם החלק הכי בולט ונפחי ביצירה-