מיתוסים בתרבות הישראלית

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 11
מקצוע ,
קורס
מילות מפתח
שנת הגשה 2014
מספר מילים 1469

תקציר העבודה

ממ"ן
1 1 – מיתוסים בתרבות הישראלית שאלה 1
א.      תכונות המחשבה האנושית:
·      בני האדם הם "יצורים" המחפשים משמעות, הם שוקעים בקלות למצבי ייאוש, לכן הם נוטים להמציא סיפורים שיאפשרו להם למקם את חייהם במערכת רחבה יותר, דבר שנותן את התחושה שלמרות כל הראיות המדכאות, לחיים יש ערך ומשמעות. ·      תכונה נוספת היא היכולת לדבוק ברעיונות ובחוויות שלא ניתן להסביר באופן רציונלי. באמצעות הדמיון ניתן לחשוב על משהו שאינו נוכח בסביבה וכאשר הוגים אותו לראשונה אין לו קיום אובייקטיבי. הדמיון הוא היכולת היוצרת את הדת והמיתולוגיה. הדמיון הוא גם היכולת המאפשרת למדענים לשפוך אור על ידע חדש או להמציא טכנולוגיה שהופכת את בני האדם ליעילים הרבה יותר.
ב.      מאפייני המיתוס:
·      מיתוסים נובעים כמעט תמיד מחוויית המוות והפחד ממנו.
·      בדרך כלל אי אפשר להפריד את המיתולוגיה מהפולחן. מיתוסים רבים הם חסרי משמעות ולא ניתן להבין אותם על רקע חילוני.
·      המיתוסים החזקים ביותר עוסקים בקיצוניות. הם מאלצים את בני האדם לעבור ולהגיע אל מעבר לניסיון הממשי שלהם. כפי שבשלב מסוים, אדם חייב להגיע למקום שלא ראה מעולם ולעשות דברים שלא עשה קודם לכן. העיסוק בבלתי ידוע, הדברים שברגע הראשון לא ניתן לתאר במילים-
שאלה 2
א.      כרוז 9.11 הוא מודעת בחירות לקונגרס הציוני ה-20. מטרתו היא להציג את הפעילות של מפלגת פועלי א"י ולגייס כמה שיותר קולות. כרוז 9.19 הוא בעצם קול זעקה לאומה. מטרתו היא מניעת חלוקת הארץ ומסירת שטחים.
ב.      כרוז 9.11 מתייחס לאירוע הבחירות לקונגרס הציוני ה-20. כשהגזרות עליהם הם מדברים בכרוז הן גזירות חלוקת השטח בארץ. הם מעוניינים לגייס את כל האנשים, גם מבוגרים, גם צעירים וגם נשים כדי לעמוד מול הגזירה ומול האוייב – הבריטים והערבים.
כרוז 9.19 מתייחס גם הוא לגזירת החלוקה, כשהם רוצים להקים מחאה כנגדה. הם קוראים לציבור לבוא ולהקים קול זעקה. מבחינתם חלוקת השטח זוהי סכנה איומה שצריך לעמוד ולזעוק נגדה. הנטייה של התנועה הרוויזיוניסטית הייתה לפתור את הסכסוך היהודי ערבי בדרכי כוח, לחתור לריבונות יהודית מלאה בארץ ישראל משני עברי הירדן ולהבליט, מעבר לעקרונות היסוד הדמוקרטיים, את עקרון המשמעת והכניעה …
שאלה 3
א.      ניגודים:
·      ניגודי טבע – נוצר מתח בין המדבר לתרבות. הכפרים הערביים הנטושים מוצגים כניגודה של הפריחה והנטיעה בישוב העברי ועל כן אינה נראית כתוצאה של המלחמה, אלא כתוצאה של האופוזיציה שבין המדבר והשממה לבין התרבות, הנטיעה והבנייה. על פי אופוזיציה זו, עצם המלחמה, מקורה בשנאת בן המדבר הפרימיטיבי אל בן התרבות. במקרים מסוימים איזכור אופיו השלילי של הערבי, בא לטשטש את הנראות האסתטית המושכת שעשויה להצטייר מתיאור שדותיו. הכרמים והשדות לרוב מופיעים בצד הישראלי בלבד ואילו את הצד הערבי מאפיין המדבר.
·      ניגוד ויזואלי – הערבי הפלשתינאי, הוא …