מיתוסים בתרבות הישראלית

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 12
מקצוע ,
קורס
מילות מפתח
שנת הגשה 2014
מספר מילים 920

תקציר העבודה

ממ"ן
1 2 – מיתוסים בתרבות הישראלית שאלה 1
א.    בנאום זה ״אנחנו״ מתייחס למפלגת הליכוד ובראשה מנחם בגין, ״הם״ מתייחס למפלגת העבודה. רשימת ה״אנחנו״: דגלי תכלת לבן, אהבת ישראל, יהדות, השפה העברית כל אלו מייצגים את מפלגת הליכוד. לעומת זאת, רשימת ה״הם״: דגל אדום, שנאת ישראל, רדיפת היהודים, רדיפת העברית. הדגל הכחול לבן מסמל את אהבת ישראל, את הציונות ואת כל הדברים החיוביים שבמפעל הקמת המדינה. לעומת זאת, הדגל האדום מייצג את הסוציאליזם זה הדגל של תקופת הטרום נאציזם והקומוניזם, הדגל האדום מסמל את שנאת ישראל ותמיכה באמצעות נשק במדינות האויב, הערביות.  הדגל האדום מסמל גם את רדיפת היהודים ורדיפת השפה העברית, הדגל הזה מתקשר למחנות ריכוז ורדיפת האדם בשואה. דגל זה מסמל את כל הדברים השליליים שקרו לאנושות ולעם היהודי בפרט.
ב.    לפי תפיסתו של מנחם בגין הישראלי מסתמך על אסטרטגיה של פעולה מונעת-הקדמת תרופה למכה.
כלומר, אנחנו לא מחכים שהמחבלים יכו בנו, אלא אנחנו מכים בהם, יוצאים אליהם ומונעים את מעשי האלימות שלהם. האסטרטגיה הזו על פי בגין הוכחה כנכונה כאשר התברר שסאדם חוסיין שליט עיראק היה מחומש בפצצות …
שאלה 2
א.    תדמית הנמען של המערך ב1977 – במודעת המערך (פרט 51 במקראה) הנמען הוא אדם רציונאלי, רציני ובעל ערכים המאפיינים את תנועת העבודה ההיסטורית. המודעה פונה אליו בשפה גבוהה יחסית וספרותית לדוגמא: במודעת המערך ב1977 שהתפרסמה בידיעות אחרונות מוצגים ציטוטים של אנשי רוח, כמה ממנהיגי מפא״י בעבר וכן ציטוטים מתוך העיתונים החשובים בעולם (שמשבחים את פרס כמנהיג ייעודי למדינה). מתוך המודעה אפשר ללמוד כי ההתייחסות אל הבוחר היא כאל אדם אינטליגנטי אשר מתעניין בנאמר בארץ ובעולם ע״י אנשי רוח ופוליטיקאים. לדוגמא, במודעה מופיע ציטוט מאת נתן אלתרמן האומר, ״הבנאי בחסד עליון אשר תודת עמו כבר נתונה לו״, או הפייננשל טיימס שכותב, ״איש דינמי בעל תכונות של מנהיג״.
תדמית הנמען של הליכוד ב1977 – במודעת –