מזרח ומערב בקולנוע הישראלי

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 11
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2015
מספר מילים 1207

תקציר העבודה

מזרח ומערב בקולנוע הישראלי – ממ"ן 11
שאלה 1
         א.         האוריינט אלו המדינות שנמצאות ממזרח לים התיכון או דרומית לאירופה. האוריינט דרך עיניו של סעיד הוא אסיה ואפריקה ולא וכלל את המזרח הרחוק. האוריינט הוא מקום אקזוטי ורומנטי, מקום שמעורר זיכרונות ונופים. אוריינטליזם, היא צורת מחשבה שעושה הבחנה בין מזרח למערב. אוריינטליזם (מזרחנות) על פי סעיד, היא מסורת, שבה מגדירים המערבים את ניגודם המזרחי. המערבים מגדירים את עצמם תוך השוואה והגדרת הניגוד שלהם, המזרחים – על דרך השלילה.
הבחנה זו משמשת כנקודת מוצא לעיתים דמיונית, לרעיונות, לספרות ולמחקר חברתי. האוריינטליזם מוגדר גם כן, בהגדרה היסטורית וחומרית – זהו ביטוי של סגנון מערבי המעוניין ללמוד על האוריינט, לארגנו מחדש ולשלוט עליו.          ב.         לצרפתים ולבריטים יש יחס מיוחד אל האוריינטליזם. האוריינט, היה מקומם של המושבות הגדולות ביותר שלהם. ישנה עליונות מעמדית, פוליטית ותרבותית של המערבים מול המזרחים.
המזרחים לפי האוריינטליזם, הם הנחותים. לטענת סעיד המערב הציב כל מיני מוסכמות וקודים שנועדו להדגיש את נחיתותו של המזרח. ישנם הבדלים תרבותיים, גיאוגרפיים ופוליטיים, בין …
שאלה 2
בסצנה שפותחת את הסרט אנו רואים את ארבעת הדמויות כשברגר קורא בשמם ומתדרך אותם לקראת כיבוש הגבעה:
א.      בסצנה זו מי שמופיע במרכז הפריים רוב הזמן הוא ג'יימס פיניגן, הבריטי. הוא זה שקוראים בשמו ראשון בבדיקת הנוכחות, והוא זה שמספר את סיפורו ראשון. כשהוא מתיישב כדי לכתוב את המכתב המצלמה מתמקדת בו ואילו שאר הדמויות נמצאות מאחור. הדמות שהכי פחות מובלטת בסצנה הזו היא דמותה של אסתר.  אסתר היא הדמות המזרחית היחידה בחדר  ובפריים בו פיניגן כותב את המכתב היא נמצאת בצידו הימני של הפריים כשהיא חתוכה, וחצי מגבה מופנה אל המצלמה. ניתן לראות פה סצנה אוריינטליסטית כשמי שמקבל את מרכז הפריים הוא המערבי – הבריטי, ומי שחתוך בפריים הוא המזרחי – התימניה במקרה הזה. ניתן לראות שכשברגר צועד החוצה, הוא מסתיר בהליכתו את כל אחת מהדמויות – חוץ מפיניגן, שלידו ברגר נעצר ומחייך אליו.
ב.      דמותה של אסתר היא דמות מזרחית – תימנית. נראה כי ליהקו לתפקיד זה דמות נשית לא אטרקטיבית במיוחד, למעשה דמותה גברית מעט – בכך מוצגת דמותה …
שאלה 3
הסצנה השנייה בה התעסק היא הסצנה בה יושבים מרים ופיניגן במסעדה:
א.      מרים יושבת ופיניגן מגיע, הוא מסתכל עליה מלמעלה ומצולם מלמטה, דבר שמאדיר אותו בניגוד אליה.
שניהם נמצאים במרכז הפריים ומקבלים תקריבים ואז אנו עוברים לראות את 3 הדמויות שיושבות לידם ומדברות עליהם ועל מעשיהם. לעיתים מגיחה המלצרית אל הפריים.
ב.      הסצנה מתרחשת במקום ציבורי, מסעדה, מקום שבו כולם יכולים לראות את הזוג. זוגיות כזו של בריטי ומזרחית לא תאמו להלך הרוח של התקופה. ניתן לראות כי פיניגן לבוש בחליפה מהודרת ואילו מרים, לבושה בשמלה מהודרת שלא בהכרח מתאימה למעמדה כתלמידה בסמינר למורות.
ע"י השימוש בלבושה המהודר ניסו אולי לטשטש את ההבדלים התרבותיים והמעמדיים בינה לבין פיניגן. ג.       –