מזרח ומערב בקולנוע הישראלי

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 12
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2015
מספר מילים 2094

תקציר העבודה

ממ"ן 12 – מזרח ומערב בקולנוע הישראלי שאלה 1
הסרט 'סאלח שבתי' נוצר בשנת 1964 ע"י הבמאי אפרים קישון והיה ממבשרי סרטי ה"בורקס". הסרט זכה להצלחה גדולה והיה הסרט המשמעותי הראשון להבנת הייצוג של המזרח אל מול המערב. סרט זה היה הפתח ליצירת סרטים נוספים המדברים על המתח בין האשכנזים למזרחים. הסרט זכה להצלחה אדירה בארץ כשמס' הצופים בו היה כפול ממס' הצופים בסרטים אחרים. הסרט זכה אף להצלחה בחו"ל, היה מועמד לאוסקר וזכה בפרסים רבים. הנושא שמעורר עניין רב, הוא העובדה שיוצר הסרט והשחקן הראשי הם אשכנזים, כשבעצם כל הסרט מדבר מתוך נקודת מבטם של המזרחים. קישון כיוצר אשכנזי ניסה להציג את עמדתם של המזרחים מנקודת מבטו ומציג את האופן שבו הוא מדמיין את המזרח (מזרוח המזרח). בשאלה זו אדון בניגודים שמוצגים בסרט בין מזרחים לאשכנזים ובנושא מזרוח המזרח, ע"י השימוש בסצנה המתרחשת בלול.
א.      האשכנזים עומדים שלושתם יחד ומוצגים כ"גוש אחד" – כוח אחד, העומד מול סאלח הבודד.
האשכנזים מוצגים במרכז הפריים, המצלמה נמצאת בגובה שלהם ומבטם מיושר אליה, בנוסף לכך הם מצולמים בתקריבים. ואילו סלאח מצולם ממבט גבוה מעט, המצלמה ממוקמת במקום גבוה ממנו, דבר שמנמיך …
שאלה 2
הסרט פורטונה נוצר בשנת 1966, ע"י הבמאי מנחם גולן. סרט זה שייך לז'אנר המולדרמטי והוא מציג סיפור אהבה בלתי אפשרי המסתיים בטרגדיה הנובעת מהפערים הקיימים בין המזרחים למערבים. את המזרחים מגלמת משפחה אלג'יראית מדימונה כשבת המשפחה פורטונה היא האישה המאוהבת במערבי – המהנדס הצרפתי הגוי, פייר. מערבי נוסף המופיע בסיפור הוא אחיה של פורטונה יוסף, שעומד כל העת לצידה ולצידו של פייר ומנסה לאחד בין זוג האוהבים. יוסף מתכחש למשפחתו ומתבייש בה, הוא, שעשה צבא, הושפע ממערכת זו ומתנגד להתנהגותה של המשפחה ולערכי המסורת המיושנים שלה.
מבקרי הסרט התעסקו בהצגת יוצאי מדינות מזרחיות בעלי דעות קדומות ומסורת של שמרנות חסרת הגיון וההצגה של התנהגותם הטרוריסטית שמובילה לאסון.
ואילו הסרט עורר כעס בקרב המזרחים, שהקימו מחאה כנגד הקרנתו – ההקרנה שהייתה אמורה להיערך בדימונה, נדחתה מחשש להפרות סדר. ראש העיר של דימונה והוועדה הציבורית מחו על הצגת תדמית מעוותת תושבי העיר ויוצאי עדות צפון אפריקה.  בשאלה זו אדון בסיקוונס שבו מגיע פייר לביתה של פורטונה ומבקש מאביה את ידה.
א.      פייר הצרפתי נכנס ומלווה ביוסף (שניהם הולכים יחד) שמכניס אותו לביתו, שניהם מייצגים את הצד המערבי והולכים יחד, כשכבר כאן אנו יודעים שהם שניהם בדיעה שונה מכל שאר המשפחה המזרחית. אנו רואים את אב המשפחה, ניסים בוזגלו ובנו משה יושבים אחד ליד השני ומדברים, מידי פעם פייר עונה אך אותו אנו לא רואים (הוא יושב מולם). לפתע חיים דופק על השולחן והמצלמה נעה בין שלושתם, כשאנו רואים את עורפו של פייר. כשפייר מבקש את ידה, ניסים מתעצבן וניגש אל המצלמה, אנו רואים אותו בתקריב ופייר נמצא משמאלו ומאחוריו, רחוק מאיתנו. רק ברגע שפייר מתעצבן על התנהגותם המפלצתית של בני המשפחה אנו רואים אותו לבד בפריים ומקרוב. בעצם בכל הסיקוונס, ידה של משפחת בוזגלו על העליונה, עד לרגע שפייר מתחיל לצעוק עליהם, אז זה גם הרגע שהאב משפיל מבט. בסוף …
שאלה 3
הסרט "הבית ברחוב שלוש" נוצר בשנת 1973 ע"י הבמאי משה מזרחי. סרט זה מציג את ההתרחשות בשנים 1947-1948, ומציג את חייה של משפחה מצרית, מנק' מבטו של סמי, הבן הבכור.  הסרט מציג לנו משפחה קשת יום, כשאם המשפחה, קלרה, היא אם חד הורית, העובדת כמנקה, ולה 4 ילדים. סמי הוא הבכור והוא נאלץ לעזור לה, בעבודה במסגרייה, כדי שיוכלו לכלכל את עצמם. במהלך הסרט אנו רואים את יחסם עם השכנים והמשפחה. אנו צופים גם בתהליך התבגרותו של סמי המתאהב בסוניה, בחורה צעירה שעזבה את הקיבוץ. בהמשך הסרט משדכים לקלרה אשכנזי ירושלמי. מלחמת יום העצמאות פורצת וזא'קו, אחיו של סמי נהרג בהפצצות. בסוף הסרט סמי מתגייס לצבא. הסרט מציג לנו ייצוג מתקדם של הדמויות המזרחיות, בניגוד לסרטים הקודמים שהציגו את המזרחי כבור, מגוחך, בעל דעות קדומות ומסורות מוזרות.
אנו רואים את המזרחי כעת כאדם משכיל וככזה שלא מוצג מנק' מבט מתנשאת-