מוסגי יסוד ביחב"ל

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 12
מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2015
מספר מילים 2343
מספר מקורות 4

תקציר העבודה

מושגי יסוד ביחסים בין לאומיים מטלת מנחה 12
תאריך: 26/04/2015 תשע"ה, סמסטר ב' שאלה 1
ישנם גורמים עיקריים המשפיעים על המדינות בקביעת התנהגותן במדיניות החוץ, והן מיקום אסטרטגי, עצמה צבאית, יכולת כלכלית ושיטת שלטון.
לכן, לאור השונות בין המדינות אין גורם יחיד או צירוף של גורמים המשפיעים על המדיניות. ישנן השפעות גלובליות והשפעות פנימיות והן משפיעות לא רק על מדיניות החוץ של מדינה אלא גם על מגמות פוליטיקה עולמית. ·         מיקום אסטרטגי במדינות הצפון אחד הגורמים החשובים ביותר לקביעת התנהגות במדיניות החוץ מיקום והמבנה הפיסי של שטחה, לדוגמא: ארצות הברית – מיקומה בין אוקיינוסים, רחוקה מאירופה ואסיה, מה שגורם לארצות הברית להיות חזקה מבחינה צבאית ותעשייתית בשל היעדר שכנות חזקות. ( אירופה ואסיה). להבדיל מאירופה ששם המדינות שכנות אחת לשנייה אין יכולת לקיים מדיניות חוץ בדלנית.
·         שיטת שלטון- גורם נוסף הינו בגזרת המערכת הפוליטית. כאן ניתן לראות שסוג המשטר מגביל את מדיניות החוץ לדוגמא: אם לאיים בשימוש בכוח והאם לממש את האיום. מנהיגים פוליטיים לא יוכלו לשרוד לאורך זמן בדמוקרטיה באוטוקרטיה. קבוצות אינטרס אלה הן שגורמות למנהיגים להחליט בנוגע למדיניות שלהם. הם ממלאים תפקיד חשוב בעיצוב מדיניות במערכת דמוקרטית להבדיל משלטון אוטוקרטי ששם רק קבוצות מעטות משפיעות על תהליך עיצוב המדיניות. לכן, בדמוקרטיה דעותיו של הציבור עשויות להיות חשובות, המידה בה משתתפים בקבלת החלטות עשויים להיות גורמים מכריעים בהחלטות מדיניות החוץ. למשל, בערב הסעודית, השלטון הוא מלכותי, השליט הוא מלך לעומת משוויץ ששם השלטון הוא דמוקרטי רב-מפלגתי, כך החלטות במדיניות החוץ בשלטון ערב הסעודית היו מפתיעות כאשר זימנו כוחות אמריקאיים במלחמת המפרץ בניגוד למדיניות הערבית שנועדה למנוע פלישת מערביות לאדמות מוסלמיות. לעומת זאת בשוויץ הציבור גרם להחלטות הנוגעות לפעילות הבין לאומית של המדינה – מדיניות נייטרלית ללא סטייה במשך שנים רבות (מאז 18משפטים).
על אף שהעדפות הציבור מסייעות לעצב את מדיניות החוץ במדינות דמוקרטיות, גם במשטרים דמוקרטים ההחלטות מתקבלות בידי קבוצה עילית שלטת. זה קורה בעיקר במשברים בין לאומיים, למשל כאשר במדינות שהצבא תופס מקום עיקרי לפעמים זו שליטה מוגזמת בעיצוב מדיניות הביטחון. מה שמתחרה בכך זה פלורליזם שיוצא מהדמוקרטיה שהתהליך זורם כלפי מעלה שבו קבוצות מתחרות תובעות מהממשל לנקוט במדיניות שתתחשב רק באינטרסים שלהם ותענה על צורכיהן. הפלורליזם זו תופעה נפוצה שנובעת מהדמוקרטיה ולעיתים קשה להצביע במדויק על מה היא משפיעה.  ·         יכולת כלכלית –