סיכום כל הקורס - יהודי צפון אפריקה במאות ה-20-19

תקציר העבודה

יהודי צפון אפריקה במאות ה-19 וה-20 תהליכי היסוד של החברות היהודיות במאה ה- 19 וה 20 (העת החדשה):
1.         תהליך התבוללות בתרבות הצרפתית – התרבות הצרפתית היתה התרבות הדומיננטית שעזרה ליהודים להתקדם. צירפות היה יותר ויותר חזר ככל שעברו השנים וזה היה שונה מארץ לארץ.
2.         במקביל- תהליך הדרגתי של ניתוק מהחברה המוסלמית – ככל שהיהודים קשורים יותר לתרבות הצרפתית כך הם מנותקים יותר מהמוסלמים וגם כאן זה שונה מארץ לארץ.
3.         גידול דמוגרפי משמעותי של הקהילות היהודיות.
4.         שינוי דפוסי הארגון הקהילתי.
5.         התערבות היהודים בפעילות הכלכלית-חברתית במדינה.
קולוניאליזם – שליטה של מיעוט זר על הרוב המקומי, תוך שימוש ומיסוד כוח, ניצול (של כוח אדם ומשאבים), תלות (של המקומי בזר) ובידול. הקולוניאליזם החל במאה ה-18
בהודו, בדרום אסיה, באמריקה הלטינית ובכל יבשת אפריקה, חוץ ממדינה אחת והיא אתיופיה. המעצמות הקולוניאליות הן צרפת, בריטניה, ספרד, פורטוגל, הולנד, בלגיה, איטליה וגרמניה. הקולוניאליזם החל משום שהייתה צפיפות אוכלוסין, אנשים חיפשו שווקים חדשים. במאות ה-משפטים וה-17 היה סחר של עבדים בין אירופה לאפריקה – היו מביאים עבדים לדרום אמריקה וכל מה שיצא מהחקלאות שם עבר בחזרה לאירופה. אחרי סחר העבדים הגיעו המיסיונרים שרצו לנצר את האפריקאים. איך שהתחילו לגלות שיש משאבים רבים באפריקה אז הפסיקו את סחר העבדים. אירופאים רבים הבינו שהם יכולים להתעשר באפריקה ולכן החליטו לעבור לשם. איך מצדיקים את הקולוניאליזם? קולוניאליזם = מצפון נקי, כלומר, יש מתאם בין הערכים של החברה לבין מה שהיא עושה בקולוניה.
כדי שיהיה למעצמות מצפון נקי הם טענו שבאו כדי לתרבת את האפריקאים- בעצם שליחות מתרבתת. אין להם דת (אסלאם לא נחשבה דת עבור המעצמות, אלא רק הנצרות), אין שפה. לכן הדרך של התרבות הוא ע"י חינוך בבתי ספר נוצריים, טכנולוגיה (רפואה), ניהול נכון, דמוקרטיה.
מעבירים תהליכי מודרניזציה. סיוע לקהילות לצאת ממצב אחד למצב אחר זוהי בעצם ההצדקה של הקולוניאליזם. מה היו נסיבות כיבוש אלג'יריה ב- 1830?
הנסיבות היו מקריות, לא היתה תוכנית כיבוש. כיבוש שטחים היה חלק מתפיסה פוליטית מוסרית שהייתה קיימת באותה תקופה. השתלטות קולינארית על ארץ אחרת היתה לגיטימית באותה תקופה.
מדוע לא המשיכו לכבוש את טוניסיה ומרוקו?
מכיוון שבאלג'יריה הכיבוש היה קשה, האלג'ירים התנגדו והצרפתים לא ראו נסיבות פוליטיות מיוחדות להמשיך את כיבושם הטריטוריאלי.
ב- 1881 יש מהפכות ליבראליות שהובילו לדברים חשובים כמו תיאוריות חדשות – ליברליזם, סוציאליזם, קומוניזם, מרכיסיזם. כל התיאוריות האלה אומרות שיש להתחשב באוכלוסיה המקומית, אי אפשר סתם לכבוש ארץ בלי שיש לכך הצדקה. לכן שאלת כיבוש תוניסיה היתה עם התנגדות – מצפון לא נקי. אך בכל זאת נכנסים ע"מ לקדם את מרוקו ותוניסיה במודרניזציה, אך מה ששונה שזה במעמד של חסות ולא סיפוח כמו ב 1830.
איך מצליחים לשלוט על אזור כל כך גדול?
–          כוח – צבא –          הפרד ומשול – נותנים לקבוצה אחת על חשבון קבוצה שנייה, זוהי שיטה שעובדת הכי טוב.
–          מתיישבים לבנים – התיישבו באלג'יריה – חקלאים, משפחות וגם סוחרים. יש להם השפעה על חיי היומיום של המדינה. –          ניצול כלכלי – הפקעת אדמות, מיסים, התיישבויות אירופאיות על אדמות פוריות תוך גירוש של המקומיים והשמתם בשמורות. ואז הציעו למקומיים לעבוד אצלם כדי לקבל חינוך אירופאי ושירותי רפואה. –          קולוניאליזם התנחלותי – תופעה שרואים באלג'יריה – מיליון צרפתים באים לאלג'יריה – הממשלה נותנת להם אדמה והם לוקחים עבדים מקומיים ומתחילים לפתח, לבנות ולהתעשר. באפריקה הקולוניאליזם היה הכי טוטאלי שיכול להיות – וזה איפה שהיו מתיישבים לבנים, בעיקר באלג'יריה. פירוט לגבי 3 המדינות הכבושות באפריקה:
ארץ תקופת כיבוש משך הכיבוש מעמד הארץ אוכלוסייה קולוניאלית אלג'יריה
1 830-1962
1 32
סיפוח
1 0% תוניסיה
1 881-1956
75
חסות
3 .5% מרוקו
1 912-1956
4 4
חסות
2 .5% סיפוח – כלומר אלג'יריה היא חלק של צרפת על אף שיש ים באמצע. כלומר צרפת מנהלת את כל ענייני המדינה באופן ישיר (כלכלה, פוליטיקה, חברה ודת-