בקורס הסחורה האנושית 10779

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 11
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
ציון 100
שנת הגשה 2015
מספר מילים 1738

תקציר העבודה

ממ"ן 11 בקורס הסחורה האנושית: עבדות וסחר בעבדים באפריקה וממנה – ציון 100 העבודה עונה על השאלות:
1.       7 המאפיינים של עבדות לפי לבג'וי, כולל ניתוח לפי הקטע "זן מתחתן".
2.       מדוע קשה להגדיר עבדות?

3 .       כיצד ומדוע התפתח סחר העבדים הטרנס אטלנטי?
4.       מהן הסיבות לכך שאפריקנים הפכו למקור היחידי של משועבדים בסחר הטרנס אטלנטי?
ממ"ן 11 בקורס הסחורה האנושית: עבדות וסחר בעבדים באפריקה וממנה שאלה
1 , סעיף א' על פי לבג'וי – חוקר עבדות ממוצא אמריקאי, שמשפחתו הייתה מעורבת במאבק למען ביטול העבדות, עבדות היא צורה של ניצול בעלת מאפיינים מסוימים:
1 .       רכוש וקניין – היחס אל העבד הוא כאל קניין. באופן עקרוני, קיימת האפשרות לסחור בו כפי שסוחרים ברכוש. בחברות שונות היו סייגים שונים בנושא והגבלות על הזמן והמקום שבהם אפשר לקנות או למכור עבד, וגם היו עבדים שהוכרו כבני אדם, אך בשורה התחתונה – עבד נתפס כקניין.
2 .       חירות – העבד הוא בעל החירות המועטה ביותר בחברה שבה הוא נמצא, אך יש לזכור ש"חירות" היא מושג יחסי.
3 .       זרות – העבד הוא זר לחברה בה הוא נמצא. הזרות מקלה את ההפקעה של זכויותיו ואת ניצולו. לזרות ביטויים שונים כמו מראה חיצוני, תרבות, שפה וכדומה.
4 .       אלימות – מוסד העבדות הוא מוסד אלים ביסודו – החל מהדרך שבה "הופכים" אדם לעבד ולאורך כל העבדות על ביטוייה השונים. האלימות נמצאת בצורות הכפייה השונות ומוצאת ביטוי בפן הנפשי, התרבותי והפיזי. 5.       ניצול כלכלי – העבד נתפס כמכשיר עבודה ונמדד על פי כוח העבודה שלו. עבדים ביצעו לרוב עבודות מפרכות, מבזות ומלוכלכות. עבדות היא הצורה הקיצונית של עבודה לא חופשית.
6 .       תלות – ישנה תלות מוחלטת של המשועבד במשעבד. הדבר בא לידי ביטוי לא רק בניצול הכלכלי אלא גם בשליטה בחייו האישיים – במשפחתיות שלו, במיניות שלו ועוד. 7.       המעמד הנצחי – עקרונית, מעמד העבד הוא מעמד נצחי, אלא אם כן ננקטו צעדים שזיכו אותו בשחרור. בקטע הנתון, מן הרומן "זן מתחתן", מובא תיאורו של עבד בשם מוסא. ניתן לזהות בטקסט כמה ממאפייני העבדות: