מושגי יסוד ביחב"ל (ציון 86 + הערות מנחה)

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 15
מקצוע
מילות מפתח , , , , , ,
שנת הגשה 2015
מספר מילים 1123
מספר מקורות 11

תקציר העבודה

עד כמה ישראל גרעינית גרמה לאיראן ליזום את תוכנית הגרעין שלה?
מבוא:
מדיניות הגרעין של מדינת ישראל היא "עמימות גרעינית". הדיון בנושא פיתוח נשק גרעיני עלה על סדר היום כבר בשנות ה-50 של המאה ה-20. קברניטיה של מדינת ישראל הגיעו כבר אז להחלטה כי על מדינת ישראל להתחמש בנשק גרעיני לצורך הרתעת מדיניות ערב שאינן משלימות עם קיומה. החשיפה הראשונה של הפעילות הגרעינית של מדינת ישראל גררה התייחסות המונית, וישראל בתגובה טענה "מיועד לצורכי שלום בלבד". בשנת 1958 הוקם כור מחקר גרעיני שישראל דאגה להסתיר אותו בקפידה. לתרחיש שבו תשתמש ישראל בנשק גרעיני בהימצאה על סף השמדתה הפיזית ובמצב שאין לה מה להפסיד. על כן, משקלו העיקרי של הנשק הגרעיני הוא ההרתעה – הן כנגד מדינות האויב והן כנגד מעצמות העל.
קיומו של נשק מסוג זה והחשש שישראל תעשה בו שימוש אמור למנוע ממדינות ערב להשתמש בכוחן הקונבנציונלי העודף נגד ישראל.
מבחינה הצהרתית מאמצת ישראל מדיניות של עמימות בנוגע ליכולותיה הגרעיניות. העמימות בנושא הייתה אמורה מחד להרתיע את מדינות ערב מלנהל מלחמת השמד נגד ישראל ומאידך לא לדחוף אותם להשיג טכנולוגיית גרעין משלהם.
פיתוחו של הגרעין האיראני החל בשנות ה60 של המאה ה-20, אך, בשנות השמונים של המאה ה-20 החלה איראן כבר בפיתוח מערכת גרעינית שלדבריה הוקמה לטובת צרכים אזרחיים.
המניעים לפיתוח תוכנית הגרעין של איראן על פי חוקר הטרור פרופ' אלי כרמון, אתה צריך להפנותהיו שלושה מניעים עיקריים:‏ –          מניע הגנתי של שרידות המשטר.
כאשר יש למשטר נשק גרעיני מדינות העולם לא יעזו לקרוא תיגר עליו, או לנסות להפילו באמצעים צבאיים.
–          ביסוס הגמוניה איראנית אזורית באזור המפרץ הפרסי. תחת המטריה של נשק גרעיני יקל על איראן להשתלט על שכנותיה מבחריין ועד סעודיה באמצעות עידוד והפעלת הגורמים השיעים במדינות הללו.
–          סחיטה. איום באמצעות הגרעין האיראני על מדינות כמו ארצות הברית וישראל להימנע ממהלכים מדיניים או צבאיים (בדומה לפעילות של קוריאה הצפונית), ובכך לשתק פעילות של מדינות החזקות ממנה.
איראן הינה מדינה עשירה בנפט וגז טבעי ולכן הקמת מתקן גרעין לצרכים אזרחיים לא נראה סביר לדעת מדינות המערב.
נוסף על כך, איראן משקיעה מאמצים לא מעטים בהסתרת מתקני הגרעין שלה ומסרבת לקבל חומרים גרעיניים שלכאורה יכולים לספק את הצרכים האזרחיים.
החלק ארוך מדי – היית צריך לכתוב בצורה יותר ממוקדת מתודולוגיה: