בעיות בפילוסופיה של המוסר

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 14
מקצוע
קורס
מילות מפתח ,
ציון 100
שנת הגשה 2015
מספר מילים 1209

תקציר העבודה

ממ"ן 14
1 . בנושא הדיון לגבי העלאת שכר המינימום יענו כל אחד מההוגים, נוזיק ורולס, בתשובה שונה. תורת הצדק של רולס שמה דגש על תוצאות החלוקה במציאות. היא מתמקדת במצב הקיים בהווה ומטיפה לתפיסה מדינית של רווחה כאחד מתפקידי המדינה. עקרונות הצדק של רולס הם:
עקרון החירות השווה והמירבית, והעקרונות הכלכליים של הפער וההזדמנות השווה. עקרון החירות השווה והמירבית הולך יד ביד עם העלאת שכר המינימום, משום שבמציאות כיום, כסף הוא חירות. לדוגמא, חופש התנועה אינו מלא אם אין לך את הכסף לקנות אוטו, ביטוח ודלק. המדינה איננה מספקת תחבורה ציבורית בשבת, אך היא גם איננה אוסרת על נסיעה באוטו או במונית. בכך הפגיעה בחופש התנועה חלה רק על בני האדם שידם אינה משגת לרכוש מכונית ולשלם על הדלק ועל הביטוח בעבורה. הפערים הסוציו-אקונומיים בחברה גורמים לכך שחלוקת החירות איננה שווה, ואילו העלאת שכר המינימום תגרום לצמצומם.
אותם פערים מקבלים עוד התייחסות בתורת הצדק של רולס, שטוען בעקרון הפער כי על המדיניות הכלכלית לשפר את מצבה של השכבה החלשה בחברה. העלאת שכר המינימום מתייחסת בעיקר לשכבה זו, זו שמעסיקיה נותנים לה את השכר המועט ביותר המעוגן בחוק.
בעקרון ההזדמנות השווה טוען רולס כי יש לספק נקודת התחלה שווה עבור קבלת עמדות כוח לאנשים ממוצא שונה. בהקשר של צמצום החירות הנ"ל, נפגע לא רק חופש התנועה אלא אף חירות ההשכלה. אדם שנולד למשפחה מעוטת אמצעים, היכולת שלו ללמוד במוסדות ההשכלה הגבוהה קטנה משמעותית משל שאר החברה. השכר האקדמי בישראל הוא גבוה מאוד וסטודנטים רבים מתקשים לשלם אותו, במיוחד אם עליהם גם לתמוך כלכלית במשפחתם באותה התקופה.
בכך אותו אדם יתקשה לסיים או אף להתחיל לימודי השכלה גבוהה ולא יקבל נקודת התחלה שווה בשוק …
מושגים:
צדק נוהלי שלם – מושג שתבע רולס, המתאר מצב שבו מתקיימים שני תנאים: קיימת תוצאת חלוקה המוכרת כראויה ללא תלות בקריטריון החלוקה, וגם קיים נוהל חלוקה שמבטיח את השגת התוצאה הרצויה. רולס מכיר בכך שמצב כזה הוא נדיר מאוד ועל כן מגדיר גם את הצדק הנוהלי הבלתי שלם שמגדיר נוהל חלוקה המבטיח את השגת התוצאה הרצויה רק ע"פ רוב.
צדק היסטורי – תורת הצדק של נוזיק. תורה זו היא שמה דגש על תהליכים שהובילו למצב החלוקה הקיים. היא טוענת כי אם תהליך החלוקה נעשה בצורה צודקת, אזי המצב הוא צודק.
נוזיק נותן שלושה עקרונות שעל פיהם ניתן לקבוע האם התהליך ההיסטורי היה צודק: רכישה מקורית – כלומר השתלטות של אדם על קניין שאינו שייך לאיש, העברה של אותו קניין מתוך חירות הנתינה, וצדק מתקן עיוותים, כלומר תיקון של עוולות כמו גניבה או הונאה. במובן זה דומה תפיסת המדינה …