התנהגות ארגונית - אוניברסיטה פתוחה - בדוק כולל הערות

תקציר העבודה

קורס 10430- התנהגות ארגונית – האוניברסיטה הפתוחה ממן 13- בדוק עם הערות – ציון 89
תקציר : בממן נידונו מספר שאלות בנושאים הבאים : חשיבת יחד וסימניה , בגרות קבוצה וסימניה , קונפליקטים בין קבוצות , הפרעות תקשורת בין קבוצות , נכון או לא נכון בהתהוות קבוצה . קורס 10430- התנהגות ארגונית ממן 13
שאלה 1 : בצוות "גמא" התקיימו המאפיינים הבאים של חשיבת יחד :
1 . אשליית אי פגיעות היוצרת אופטימיות יתר – ציטוט : בפגישתי עם אסא ברקן ציינתי את חששותיי לעתידו של הצוות. בתגובה הזכיר ברקן את קשריו העמוקים עם המנכ"ל שאף גייס אותו ל- PGC והביאו לברזיל. 'גדלנו באותה שכונה והוא לא הביא אותי לצוות גמא בברזיל רק כדי להעיף אותי בחזרה לישראל', אמר לי. 'הצוות שלי ימשיך לפעול בראשותי עוד הרבה אחרי שתחזור לריו [דה-ג'נרו]' הוא הוסיף -" – אנו רואים על פי ציטוט זה כי אסא ברקן הרגיש שהצוות ימשיך לפעול למרות כל השגיאות שהוא עושה בכל מקרה ולכן נוצרה אצלו אשליית אי פגיעות ביחס להמשך העסקת הצוות ותפקודו .
2 . צידוקים קבוצתיים המפחיתים מערכן של אזהרות – ציטוט : "כשהצגתי בפני חברי הצוות את הישגיהם העגומים, היו להם אין ספור הסברים הנוגעים לתנאי עבודתם הקשים בג'ונגל. הסבריהם מגוחכים, כמובן. כל הצוותים שלנו פועלים באותם תנאים. על כך השיבו כמה, שהצוותים האחרים עושים 'קיצורי דרך' ושכל מה שמנחה אותם היא קבלת בונוסים על תפוקותיהם – אנו רואים על פי הציטוט כי חברי הצוות הצדיקו את חוסר יעילותם ודרכם המוטעית על ידי הסברים שונים שהצדיקו לטעמם את התנהגותם .
3 . אמונה בלתי מתפשרת במוסריות של הקבוצה וקיומן של תפיסות סטריאוטיפיות שלפיהן היריב בפחות טוב או מוסרי – ציטוט : " על כך השיבו כמה, שהצוותים האחרים עושים 'קיצורי דרך' ושכל מה שמנחה אותם היא קבלת בונוסים על תפוקותיהם. הם טענו כי בשונה מצוותים אלה, 'מה שמנחה אותנו היא טובתה של PGC…" – אנו רואים על פי הציטוט כי חברי צוות גמא האמינו כי הצוותים האחרים אינם מוסריים והם חותרים תחת טובתה של החברה וכי הם פועלים באמת ובתמים על פי אמות המידה המוסריות של החברה .
4 . צנזורה עצמית של חברי הקבוצה לגבי סטייה מן הקונצנזוס הקבוצתי אם מתוך חשש למעמד בקבוצה ואם מתוך חשש מהרהורי כפירה – ציטוט : כמו-כן, מצאתי שכל צמד בצוות מתקין את המערכות באופן שונה במקצת. כששאלתי אותם על כך, הם התפלאו מאוד. הם היו משוכנעים שכולם פועלים באותן שיטות ובאותן פרוצדורות. היו מקרים שבהם היה על צמד אחד להמשיך את עבודת קודמו. היו ששמו לב שיש שוני בהתקנת הצמד האחר, אך נמנעו מלדווח על כך מחשש שיחשבו לטפשים או בלתי מיומנים …" – אנו רואים על פי ציטוט זה כי חברי הצוות נמנעו מלדווח על השוני בין אופי ההתקנה של הצוותים כי הם חששו מהיחס של חבריהם לקבוצה בכך שהם שוברים את המוסכמה הקבוצתית והם ייחשבו טפשים או בלתי מיומנים . 5. הופעת שומרי מחשבה – ציטוט : "למרבית חברי הצוות לא היה מושג בדבר דירוגם הנמוך", נאמר בדו"ח, "התברר לי כי אסא ברקן [ראש הצוות] וסגנו לא העבירו להם את עלון הדירוגים הפנימי [שהתפרסם מידי חודש ] – אנו רואים כי אסא שמר על חברי הצוות מפני מידע שיסתור את המוסכמה הקבוצתית שהם צוות מצוין בכך שהוא מנע מהם את קבלת עלון הדירוג הפנימי של החברה .
2 0 …