עבודה על גיל השלישי - בית אבות ודיור מוגן ..קיבלה

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח ,
ציון 90
שנת הגשה 2015
מספר מילים 2673
מספר מקורות 4

תקציר העבודה

בית ספר למדעי התנהגות ארגונים ייעודיים לגיל השלישי שנת הלימודים תשע"ה מבוא
במערכת השירותים המיועדת לגיל הזהב נכללים שירותים הניתנים בבית הקשיש, שירותים במסגרות קהילתיות ושירותים מוסדיים לסוגיהם עם סיוע במימון מטעם משרד הבריאות, משרד הרווחה והשירותים החברתיים ו/או קופות חולים בהתאם למצב התפקודי רפואי של הקשיש. מדיניות שירותי הבריאות והרווחה בישראל דוגלת בהשארת הקשיש במסגרת הבית והקהילה ובמניעת העברתו למסגרת מוסדית כגון בית אבות, במידת האפשר. מסגרת הדיור המוגן נמצאת ברצף שבין בית האבות ובו ההנהלה אחראית לספק את מכלול צרכי הדיירים לרבות תזונה, ניקיון וכדומה, לבין ביתו של הזקן בקהילה.
הדיור המוגן כולל מגוון רחב של מסגרות דיור שנבדלות ברמת הסבסוד של המדינה, הגודל, האוכלוסייה שמקבלת את השירות והשירותים הניתנים.
המסגרות מיועדות בעיקר לקשישים עצמאיים בתפקודם, המעוניינים לנהל משק בית עצמאי.
יחידות הדיור כוללות בין השאר מטבחון, מקלחת ושירותים כאשר ברוב התוכניות קיים בנוסף סל שירותים בסיסי הכולל: אם בית, היענות לקריאת מצוקה ומועדון חברתי. בנוסף לשירותים אלו, מספקת מסגרת הדיור המוגן שירותים בתשלום לאלו המעוניינים בכך.
השירותים כוללים שירותי ניקיון, מעקב רפואי, בידור, הסעות וארוחות. לפי נתוני משרד הבריאות, כמחצית מהתוכניות לדיור מוגן מופעלות על ידי המגזר הממשלתי (משרד השיכון, משרד הקליטה, משרד העבודה והרווחה) (וכמחצית מהתוכניות מופעלות על ידי המגזר הפרטי. בשנים 2004-1990 גדל מספר תכניות הדיור המוגן בישראל פי 2.4 ומספר יחידות הדיור גדל פי 3.5. בנוסף, במסגרת השירותים המוסדיים קיימים מוסדות לטיפול ממושך הכוללים בתי אבות פרטיים או ציבוריים הפועלים במסגרת עמותות לזקן, עיריות או ארגונים וולונטריים, בתי חולים לחולים כרוניים ומחלקות טיפוליות לתשושי גוף, תשושי נפש, סיעודיים וסיעודיים מורכבים (בן שימול, גרץ' ולוי 2007).
לרשות ציבור הזקנים עומדת מערכת ייחודית של שירותים ייעודיים וזאת מעבר לשירותים האוניברסליים שהזקנים זכאים להם כמו כל קבוצת גיל אחרת. נהוג לחלק את מערכת השירותים לזקנים לשירותים קהילתיים הניתנים בבית הזקן או במסגרות יומיות שונות, ולשירותים מוסדיים הניתנים במסגרת חוץ ביתית אליה עובר הזקן להתגורר. מאז תחילת שנות השמונים של המאה שעברה חלה התפתחות ניכרת של מערכת השירותים המסופקים בקהילה, ולצד שירותים ותיקים מופיעים שירותים חדשים המיועדים לשמור על איכות חייהם של הזקנים (ברודסקי, שנור ובאר 2014).
שירותים לזקן – כללי …