יחב"ל

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 12
מקצוע
מילות מפתח , , ,
ציון 80
שנת הגשה 2015
מספר מילים 1767
מספר מקורות 1

תקציר העבודה

ממן 12
שאלה 1
הגורמים העיקרים המשפיעים על מדינות בקביעת התנהגותן במדיניות החוץ הם:
המרכיב הגיאואסטרטגי גיאופוליטי – בסוגיה זו החשיבות במקומה של המדינה, היקף שטחה והמבנה הטופוגרפי שלה.
האם יש לה גישה למקורות כמו:מים ,מזון,האם היא סובבת אוקיינוסים או שמה יש לה גבולות עם מדינות אחרות, מי הם המדינות הגובלות איתה , האם יש לה גישה לים (פרט חשוב ליבוא ויצוא – כלכלה) האם במדינה יש משאבים טבעיים כמו נפט, גז , זהב. ואיפה היא נמצאת טכנולוגית ביחס לעולם.
דוגמה: ארה"ב מדינה שסביבה אוקיינוסים רבים ששגשגה כלכלית הודות לעובדה זו וכן לא היו לא איומים צבאיים בגלל שאין לה שכנות חזקות. המרכיב הצבאי-  חשיבותה של העוצמה הצבאית של מדינה מכילה מספר מרכיבים עיקרים:-
שאלה 2
גישה מוסרית- מדגישה את הרצוי לעומת המצוי, מאמינה בהשקעה איכותית ,השכלה,רמת מפקדים,טיב השלטון וההנהגה. גישה זו קובעת כי שיקולי מוסר ואידאולוגיה הם הבסיס לעוצמת המדינה וכללי השיפוט היחסים בין מדינות צריכים להיות נורמטייבים ולהישען על מערכות ערכיים ,עקרונות שיש בהם העדפה ברורה למוסר. בעלי הגישה המוסרית ימנעו מהפעלה עצמית )בעיקר צבאית) אך אם יאלצו להשתמש בה  יעשו זו תוך הצבת סייגים. כלומר עצם קיומה של עוצמה צבאית אצל גורמים מרוסנים המשוכנעים ששימוש בכוח הוא פסול יגרום לתחושת ביטחון גבוהה יותר.
חסידי הגישה הזו מעדיפים את דרכי ההידברות והדיפלומה לצורך ישוב סיכסוכים.
גישה ראליסטית- הרעיון המוביל בגישה הזו הוא שימוש יעיל בעוצמה ויכול לתרום רבות למדינה ברמת הצלחתן ביחסים בין לאומיים, כלומר מעמידה את העוצמה הצבאית בעיקר בראש סדר החשיבות הפוליטי. וכן את המצוי  והקיים ולא את הרצוי כפי שמונהג בגישה המוסרית. לדעת חסידי גישה זו יש לפתח חשיבה רציונלית ולשאוף למאזן כוחות כגורם מייצב במערת הבין לאומית. הם מאמינים במספר שיטות לשימוש יעל בעוצמה:
א) החזקת …
שאלה 3
(IGO'S)ארגונים בין ממשלתים ׂ מוסדות שכונו ממשלות ובתוקף כך יש להן סמכות להחליט החלטות קיבוציות ולטפל בבעיות מסוימות בעולם. המחיר להקמת ארגונים אלה הוא בעיקר אובדן ריבונות של מדינה,כמקבלת החלטות בפני עצמה אך היתרונות של "ניהול העולם" בדרך זו משותפת ושיתוף הפעולה תכליתי בין המדינות עולים על החיסרון העיקרי.
 עם אופי רב תכליתי : או"ם, ארגון הסחר הבין לאומי,אוסנקו.IGO'Sדוגמאות ל  עם אופי חד תכליתי:ארגון הבריאות העולמי,ארגון העבודה העולמי,קרן המטבע IGO'Sדוגמאות הבין לאומי.
  בולט מאוד הוא האו"ם , החברות בארגון זה היא חובה ואין למדינות הזכות שלא להיות חברהigo ארגון ז"א שיש להשתתף בהוצאות הכרוכות בחברות, בהצבעות גלובליות ובביצוע החלטות של העצרת הכללית …