אֵיךְ זֶה לִהְיות עֵץ?/ דתיה בן- דור ספרות ילדים- מבט התפתחותי

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , , , , ,
שנת הגשה 2015
מספר מילים 1771
מספר מקורות 1

תקציר העבודה

העבודה מוגשת תאריך:
משפטים/03/2015 אֵיךְ זֶה לִהְיות עֵץ?/ דתיה בן- דור פַּעַם שָאַלְתִּי עֵץ :
עֵץ. אֵיךְ זֶה לִהְיוֹת עֵץ?
אַתָה בְּוַדַּאי מִתְלוצֵץ- אָמַר הָעֵץ.
לֹא וָלֹא, אָמַרְתִּי.
בְּרצִינוּת גְּמוּרַה.
זֶה טוֹב אוֹ רַע?
רַע?!- תָּמַהּ הָעֵץ.- מַדּוּעַ?
וְלֹא אִכְפַּת לְךָ שֶׁאַתָּה תָקוּעַ כָּל הַשָּׁבוּעַ?
אֵינֶנִּי תָּקוּעַ.
אֲנִי הֲרֵי נָטוּעַ.
וְלֹא מִתְחָשֵּׁק לְךָ לִפְעָמִים לָלֶכֶת לְבָקֵּר חֲבֵרִים, אוֹ לִרְאוֹת מַה נִּשְׁמָע בִּמְקוֹמוֹת אֲחֵרִים?
אֵין לִי כָּל צֹרֶךְ לָנוּד וְלָנוּעַ.
צִפֳּרִים מְזַמְּרוֹת לִי בְּאֹפֶן קָבוּעַ, פָּרְפָּרִים לִי נוֹשְׁקִים, מְלַטֶּפֶת הָרוּחַ, וּלְנֶגֶד עֵינַי כָּל הַאֹפֶק פָּתוּחַ.
וּבַלָּיְלָה, כְּשֶׁכֻּלָּם יְשֵׁנִים אָז מָה?
בַּלַּיְלָה אֲנִי מַאֲזִין לַדְּמָמָה וְשומֵעַ אֵיךְ נוֹשֶׁמֶת הַאֲדָמָה, אֵיךְ פֵּרוֹת מַבְשִׁילִים, אֵיךְ יוֹרְדִים הַטְּלָלִים.
וּבְתוךְ עֲנָפַי יְשֵנִים גוֹזָלִים וַאֲנִי שׁוֹמֵר עַל שְׁנָתָם.
אֲנִי אוֹהֵב אוֹתְךָ עֵץ – אָמַרְתִּי וְהָלַכְתִּי אֶל גַּנִּי וְנָטַעְתִי לִי עֵץ מוּל חָלּוֹנִי.
דיון על תוכן השיר:
במבט ראשון ניתן להבחין שהשיר בנוי כדיאלוג, בקריאה מעמיקה יותר ניתן להבין כי הדיאלוג מתנהל בין הדובר בשיר לבין העץ. "פַּעַם שָאַלְתִּי עֵץ :
עֵץ. אֵיךְ זֶה לִהְיוֹת עֵץ?" השיר נפתח בשאלתו של הדובר הסקרן ותשובתו של העץ מעוררת את סקרנותו של הדובר עוד יותר, ובכך יוצרת דיאלוג הנמשך לאורך כל השיר.
הדמויות בשיר:
–          הדובר:
כנראה בן אנוש- ילד.
–          העץ- העומד במקומו.
כל אחת מהדמויות בשיר מעלה את –