הצעת מחקר לתזה-זהות קולקטיבית של המיעוט הערבי בישראל

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 7588
מספר מקורות 61

תקציר העבודה

זהות קולקטיבית של המיעוט הערבי בישראל זהות הערבים בישראל לא נחקרה בעשרים השנים הראשונות להקמת מדינת ישראל כנראה בעקבות הבלבול שנוצר בקרב המיעוט הערבי במדינה (גאנם, 1997). המחקרים הראשונים היו מחקרים סוציולוגים שדנו בהרכב נתון של תת-זהויות ובמידת בולטותן אצל חברי הקבוצה. רוב החוקרים היהודים  ( Peres & Yuval-Davis, 1969; Hoffman, 1972; לזרוביץ', 1982), והפלסטינים בני המיעוט הערבי משתייכים לארבעה מעגלי זהות שונים:
מוסלמים מבחינה דתית, ערבים מבחינה תרבותית, פלסטינים מבחינה לאומית, ואזרחים במדינת ישראל. ההשתייכות למעגלי זהות אלו הביאה לייחוד של קבוצת המיעוט הזה ולבעיות בחקר הזהות שלה.
המחקר יציע, בעקבות בריקויל  (Breakwell, 1996), מודל  עם שני תכני זהות; הגדרה עצמית (קטגוריזציה עצמית) ופער בהתייחסות לקבוצת הפנים מול ההתייחסות לקבוצת החוץ ותהליך זהות; הערכה עצמית קולקטיבית. הוא ינסה לבדוק את פרופיל הזהות של בני המיעוט הערבי על רקע היחסים הפוליטיים שבין מדינת ישראל והפלסטינים שמחוץ למדינה. בשנת 1993 נחתמו הסכמי אוסלו והתחילה תקופה חדשה שנקראה "תהליך השלום" (גונן וחמאיסי, 1993).
המחקר יבדוק את מרכיבי הזהות הקולקטיבית של המיעוט הערבי בישראל בתקופה של שינוי חברתי מהיר; תחילת תקופת העימות בין מדינת ישראל לבין אזרחיה הערבים. על בסיס ההנחה שמחקרים קודמים הראו כי הזהות החברתית תשתנה לפי ההקשר החברתי והפוליטי (מיעארי, 1990; חידר, 1996), אני משער שיימצא קשר בין המצב הפוליטי ובין פרופיל הזהות של בני המיעוט הערבי בישראל. המחקר יבדוק את רכיבי הזהות של המיעוט הערבי לפי אזור המגורים: הגליל , המשולש והנגב. ואת הרכיבים לפי תת-קבוצות חברתיות באותה חברה:
עירוניים, כפריים ובדואים.  העבודה תיפתח בספרות וביקורת על הספרות הקשורה בהיסטוריה של המיעוט הערבי בישראל והתפתחות הזהות שלהם. לאחר מכן יובהר מושג הזהות בשימוש בעבודה .
תוכן עניינים
1. הזהות של בני המיעוט הערבי בישראל -…
1.1. המיעוט הערבי בישראל –.
1.1.1. הקמת מדינת ישראל והתהוות המיעוט הערבי -.
2. תקופות שונות בחיי המיעוט הערבי שהשפיעו על הבניית הזהות של הקבוצה
1.2. הממשל הצבאי  1948-1966

2.2. חידוש הקשר עם הפלסטינים בגדה ובעזה אחרי  1967 –.
3.2. האנתפאדה ב- 1987

4.2. תהליך השלום
1 993-2000 -..
 3 בני המיעוט הערבי כתת קבוצות פוליטיות ..
 3.1. הקבוצה הראשונה: הגדרה עצמית פלסטינית בולטת
3.2  הקבוצה השנייה: הגדרה עצמית מוסלמית בולטת –
3.3  הקבוצה השלישית: הגדרה עצמית ערבית בולטת –
3.4 הקבוצה הרביעית: הגדרה עצמית ישראלית בולטת ..
4  הזהות של בני המיעוט הערבי בישראל במקורות היסטוריים -.
5 בעיית הזהות וחקר הזהות של בני המיעוט הערבי בישראל —
6 מרכיבי זהות של בני המיעוט הערבי בישראל
7. מקורות