מודל השקעות בקרנות הפנסיה

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2014
מספר מילים 5738
מספר מקורות 25

תקציר העבודה

מודל השקעות בקרנות פנסיה המודל הצ'יאלני תוכן עניינים
מבוא -..3
פרק 1: החיסכון הפנסיוני –5
פרק 2: מנגנוני קבלת החלטות –  החיסכון פנסיוני –7
פרק 3: קבלת החלטות התנאי אודאות -..10 פרק 4: המודל הצ'יליאני –מנהל עסקים פרק 5: סקירה בינלאומית -…18
דיון ומסקנות –23
ביבליוגרפיה –.
5 נספחים ..29
מבוא
החיסכון לפנסיה שנועד לאפשר רמת חיים סבירה לאחר הפרישה,הפך החל מתחילת המאה העשרים לסוגיה מורכבת העומדת בראש סדר העדיפיות של ממשלות רבות בכל העולם, בעיקר העולם המערבי.
השינויים החברתיים, הטכנולוגיים והכלכליים שחלו כמעט בכל מדינות העולם, שכללו שינוי מבנה משפחתי שבו צעירי המשפחה דואגים לרווחת המבוגרים שיצאו מכושר העבודה, התפתחות הקפיטליזם, ההפחתה משמעותית בשיעור תמותת תינוקות ועלייה בתוחלת החיים טמנו בחובם השלכות כלכליות מהותיות ובכלל זה את נושא החיסכון הפנסיוני. סוגייה נוספת שעולה היא כי למרבית הפרטים כמעט ולא קיימת הכשרה או הדרכה כלשהי, וגם אם היא קיימת היא מועטה ביותר, ובוודאי אינה כזו אשר תאפשר  להם לקבל החלטות מושכלות פיננסית וכלכליות. זאת ועוד, על מנת לנסות ולקבוע את היקף החיסכון הדרוש והמתאים לגיל הפרישה, הפרטים נדרשים לפתור בעיית אופטימיזציה מורכבת ביותר הכוללת מרכיבים רבים כגון, הערכה וחיזוי של ההכנסות הצפויות לאורך מחזור החיים, הבנת ההסתברויות למצב בו הם עלולים להזדקק לביטוח חישוב תוחלת חיים וכדומה. יתרה על כך, סוגיה נוספת שעולה הנה כי החלטות רבות של הפרטים אינן נראות ככאלו שסביר שיהיו החלטות רציונאליות. נראה כי החלטות אילו נעשות מסיבות שאינן רלוונטיות להחלטות כלכליות או פיננסיות המתאימות להחלטה כספית זו, ומבוססות על "מה שאחרים עושים או אומרים" או על בסיס אלמנטים שיווקיים כאלו ואחרים כפי שעבודה זו תסקור בפרקים הבאים.
הרפורמה בתוכנית הפנסיה לטווח ארוך בצ'ילה, שהחלה צעדיה הראשונים בשנת 1982 הובילה לכך כי המודל הצ'יליאני הפך לשם דבר בכל עולם. מדינות רבות, מכל העולם, מנסות ללמוד וליישם בפועל את שיטתה של צ'ילה, כתוצאה מהצלחתה הרבה בתחום החיסכון לטווח ארוך. החלק הארי של המודל הצ'יליאני הינו פנסיה המותאמת לפי גיל. צ'ילה יישמה מדיניות שכוללת חיסכון רב – מסלולי לפנסיה, כזה המותאם על פי קבוצות גיל שונות באוכלוסייה, ובו רמות סיכון שונות המתאימות לפרט על פי גילו. בנוסף הובילה צ'ילה צעד נוסף של הבטחת תשואה מזערית לחוסכים.
מנגנוני הפיקוח בצ'ילה התקינו תקנות בסיס לקרנות הפנסיה, ובנוסף הממשלה הצ'יליאנית מתחייבת לשלם תשואה זו באם הקרנות לא יעמדו בתשלום התשואה.
שאלת המחקר עליה אנסה לענות בעבודה זו הינה:
כיצד משפיע תמהיל ההשקעות בקרנות פנסיה על רווחת הפרט על פי המודל הצ'ילאני?