בריונות בהקשר חברתי: הקשר בין בריונות לפופולאריות בגילאי ההתבגרות בקרב בנים ובקרב בנות (סמינריון מחקרי.)

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , , , , , , , , ,
ציון 100
שנת הגשה 2015
מספר מילים 4075
מספר מקורות 18

תקציר העבודה

אוניברסיטת בר אילן בית הספר לחינוך בריונות בהקשר חברתי בריונות בהקשר חברתי: הקשר בין בריונות לפופולאריות בגילאי ההתבגרות בקרב בנים ובקרב בנות בריונות ואלימות בבתי הספר הינה תופעה מוכרת במחקר. הבריונות (Bullying) מוגדרת על ידי Olweus (1993) כאלימות בעלת שלושה מרכיבים: תקיפה פיזית או מילולית, או איום בתקיפה כזאת, המכוונים לגרום פחד, מצוקה או נזק. 2. חוסר איזון בכוח – החזק תוקף את החלש. 3.
אירועים חוזרים בין אותם תלמידים במשך תקופה. הבריונות מתחלקת לשני סוגים: אלימות ישירה ואלימות חברתית. אלימות ישירה כוללת אלימות פיזית, מרמתה הנמוכה (מכות ודחיפות) ועד רמתה הגבוהה (שימוש בכלי נשק). אלימות חברתית כוללת רכילות, קללות, הפצת שמועות ושם רע ופגיעה בחברויות.
מחקרים שונים מצביעים על כך שהבריונות מתקיימת גם בקרב בנים וגם בקרב בנות (Deakin, 2006). לפי מחקרים אלה לבנים קיים סיכוי גבוה יותר להיחשף לאיומים או לפגיעה של אלימות ישירה.
לעומתם, לבנות קיים סיכוי גבוה יותר להיחשף דווקא לאלימות חברתית, כולל הצקות בשטח בית הספר או באמצעים אלקטרוניים ואלימות מינית.
כאשר הקשר בין הבריונות והמעמד החברתי נמדד בכיתות שונות ובגילאים שונים (Espelage & Holt, 2001), התגלה שבקרב בנים בכיתה ו', בתחילת גיל ההתבגרות, היה קשר חיובי חזק בין פופולאריות ובריונות, אך בכיתה ז' נמצא קשר חלש יותר, ובכיתה ח' לא נמצא כלל קשר בין פופולאריות ובריונות. לא מדובר במחקר אורך, ולכן ניתן רק לשער שככל שהגיל עולה, כך הקשר בין הפופולאריות לבריונות מצטמצם. לא מדובר במחקר אורך, ולכן החוקרים משערים שככל שהגיל עולה, כך הקשר בין הפופולאריות לבריונות מצטמצם. באופן מעניין, באותו מחקר לא נמצא כל קשר בין פופולאריות ובריונות בקרב בנות, גם בקרב בנות הלומדות בכיתה ו'. ייתכן שהסיבה לכך נעוצה בעובדה שבנות מתחילות את גיל ההתבגרות מוקדם יותר, ולכן הירידה בעוצמת הקשר בין פופולאריות ובריונות הנראית אצל בנים בכיתות ז' ו-ח', מופיעה אצל בנות כבר בכיתה ו'.
על סמך הממצאים הללו החלטנו לבחון את הקשר בין פופולאריות לבריונות בקרב בנים ובקרב בנות בכיתות ח'. שאלות המחקר שלנו הן האם קיים קשר בין פופולאריות לבריונות, והאם יהיו הבדלים בין בנים לבנות ברמת הקשר בין פופולאריות ואלימות. השערתנו היא שיש קשר חיובי בין פופולאריות ובריונות, ולפי תוצאות מחקרם Espelage & Holt (2001), אנחנו גם משערים שבאינטראקציה בין בנים לבנות יתגלו הבדלים: בקרב בנים יהיה קשר חיובי מובהק בין פופולאריות לבריונות, ובקרב בנות יהיה הקשר חלש יותר או אפילו לא קיים.