סמינריון בנושא חקר התנהגויות סיכון בקרב בני נוער - הקשר בין שימוש בקנאביס להמצאות מבוגר משמעותי בחייהם של בני הנוער

תקציר העבודה

עבודה סמינריונית לתואר B.A בנושא:
בחינת הסיבות לשימוש בקנאביס בקרב בני נוער ממעמדות סוציו-אקונומיים שונים, בהשפעת נוכחות מבוגר משמעותי במסגרת סמינריון בנושא נוער בישראל: חקר מניעת התנהגויות סיכון וקידום נוער.
תמוז תשע"ה יוני 2015                    תוכן  עניינים
תקציר. 3
מסגרת תיאורטית וסקירת ספרות מקצועית. 4
מנוער בסיכון ועד להתנהגויות סיכון 4
עישון סמים והשפעותיו על החברה האנושית. 4
הסיבות והגורמים לעישון סמים בקרב בני נוער. 5
מודל השימוש – "אי פעם". 6
תמונת המצב בישראל. 7
השפעת מצב סוציואקונומי על צריכת סמים בקרב בני נוער. 7
השפעת מבוגר משמעותי על צריכת סמים בקרב בני נוער. 8
תכנית מניעה המונהגת כיום בישראל. 8
תוכניות ההתערבות: "הדרך" ו-"כן לספורט – לא לסמים". 8
ניתוח דו"ח HBSC משנת 2011 – קשר בין משתנים.. 10 קטגוריה 1: עישון קנאביס אי-פעם.. 11
קטגוריה 2: מעורבות מבוגר משמעותי 12
קטגוריה 3: מצב סוציו-אקונומי 13
קטגוריה 4: טבלאות צולבות עישון קנאביס מול מבוגר משמעותי מנהל עסקים קטגוריה 5: טבלאות צולבות עישון קנאביס מול מצב כלכלי משפטים קטגוריה 6: טבלאות צולבות שלושה נתונים – מבוגר משמעותי כמתווך. 16
ממצאי קבוצות המיקוד. 18
דיון בממצאים.. 20 שאלות והצעות למחקר המשך. 22
ביבליוגרפיה. 24
 תקציר סמינריון – חקר התנהגויות סיכון בקרב בני נוער תופעת השימוש בסמים תופסת תאוצה רבה בעשורים האחרונים ומתפשטת לכל המדינות, לכל הגילאים וחוצה את כל המשתנים הסוציו-דמוגרפיים ומאפייניהם. בשנים האחרונות עלתה לשיח הציבורי שאלת הלגליזציה של קנאביס (מריחואנה) בעולם ובישראל בפרט. הנוער בישראל חשוף לתופעת הסמים ואף מתנסה בעצמו בגילאים צעירים מאוד. בישראל חל איסור על שימוש בקנאביס. אף על פי כן, רבים מאזרחי המדינה מעשנים קנאביס באופן תדיר ומגדירים עישון זה כ"סמים קלים" ולא מזיקים. כנשות חינוך מעצם הווייתנו וכמורות בעתיד הקרוב במערכת החינוך, בחרנו לעסוק בנושא זה מתוך חשיבותו הרבה לחייהם של ילדים ונוער בישראל. לתחושתנו, עישון קנאביס נתפס משנה לשנה כ"לא מסוכן" ונערים רבים לא חוששים לנסותו ואף לעשות בו שימוש קבוע. נתוני עישון קנאביס בקרב בני נוער בישראל כפי שמופיעים באתר הרשות הלאומית למלחמה בסמים ואלכוהול, מטרידים אותנו ולכן החלטנו לבחון את הסיבות והגורמים לשימוש בקנאביס, אף בשימוש חד פעמי.
במסגרת עבודת סמינריון זו, אשר נעה על הציר שבין נוער בסיכון ועד למגמות הפחתתן של התנהגויות סיכון ומניעתן, בחרנו להתמקד באוכלוסיות נוער גם מן המעמד הגבוה. בניגוד למחקרים רבים אשר עוסקים בבחינת מגמות עישון קנאביס ביחס למגדר, ללאום, לדת, למהגרים ולמוצא, לא מצאנו מחקרים רבים אשר בוחנים את הנושא על רקע סוציואקונומי.
במחקרנו זה בחרנו לבחון את הסיבות לשימוש בקנאביס בקרב בני נוער ממעמדות סוציואקונומיים שונים: נוער בסיכון ממעמד נמוך, ונוער ממשפחות מבוססות ואמידות, בני המעמד גבוה. אל הקשר בין מצב סוציואקונומי לבין שימוש בקנאביס הוספנו משתנה מתווך בדמות ה"מבוגר המשמעותי" כבעל סיכויים גבוהים, להשערתנו בהפחתת התנהגויות סיכון ומניעתן.
הנתונים בעבודה מבוססים על דו"ח HBSC שפורסם בשנת 2011. הדו"ח מציג את ממצאי המחקר הארצי השישי והשוואה בינלאומית. הסקר נערך אחת לארבע שנים ומשתתפות בו למעלה מ-43 מדינות באירופה ובצפון אמריקה. איסוף המידע מתבצע בכל מדינה באמצעות העברת שאלונים למילוי-עצמי בקרב תלמידים בכיתות ו', ח' ו-י' (מקביל לגילאי 11.5, 13.5, משפטים.5) על הסעיף העוסק בשימוש נתבקשו לענות רק גילאי משפטים.5 בבתי הספר הממלכתיים. מנתוני הדו"ח הסקנו סטטיסטית על הקשר שבין "מצב סוציואקונומי" לבין "שימוש אי-פעם בקאנביס" לצד המשתנה המתווך בנוכחותו של "מבוגר משמעותי ומעורבותו בחיי הנער".
ואילו, מקבוצות מיקוד שערכנו בקרב שתי קבוצות מנוגדות (קבוצת נוער בסיכון "מזכרת בתיה", וקבוצת נוער הפעילה בתנועת נוער "הצופים", קריית אונו) ניתן ללמוד מתשובותיהם של הנערים על הסיבות לשימוש בקנאביס בקרב בני נוער ממעמדות סוציו-אקונומיים שונים, בהשפעת נוכחות מבוגר משמעותי ובהיעדרו.
השערותינו היו כי המצב הסוציואקונומי אינו משפיע על הסיכוי לשימוש אי-פעם בקנאביס, כי מעורבות מבוגר משמעותי מפחיתה את הסיכוי לשימוש אי-פעם בקנאביס, ושבמצב סוציואקונומי גבוה מאוד ונמוך מאוד לא תמצא מעורבות מבוגר משמעותי.
ממצאי המחקר לא מצביעים על תמונה חד משמעית וזאת ככל הנראה בשל העובדה כי נתוני הדו"ח מציגים תמונה "ורודה" למדי בנוגע לשיעור המעשנים, ולכן התקשינו להסיק סטטיסטית על הקשר בין עישון למצב סוציואקונומי ובהשפעת מבוגר משמעותי.
חשיבותו העיקרית של מחקר זה היא בפתיחת הצוהר למחשבה על הרקע הסוציואקונומי כמנבא תופעות של שימוש בסמים ובאלכוהול, לעתים בניגוד למצופה. בסוף העבודה מוצעות שלוש שאלות למחקר המשך אשר הוצתו במחשבתנו בעקבות ממצאי קבוצות המיקוד ונתוניהן המעניינים.