מהם הגורמים המעצבים את זהותו של אוהד קבוצת ספורט?

סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2015
מספר מילים 4225
מספר מקורות 29

תקציר העבודה

מהם הגורמים המעצבים את זהותו של אוהד קבוצת ספורט?
עבודה סמינריונית אוקטובר
2 0משפטים
2 9
מקורות תוכן העניינים
מבוא. 3
סקירת ספרות.. 5
מאפייני האהדה לקבוצות ספורט. 5
זהות עצמית וזהות קולקטיבית.. 8
אהדה לקבוצת ספורט כחלק מזהותו של אוהד. 11
מחקר אמפירי 13
דיון: מהם הגורמים המעצבים את זהותו של אוהד קבוצת ספורט?. 16
סיכום. 18
ביבליוגרפיה. 21
מבוא
עבודה זאת עוסקת בנושא הגורמים המעצבים את זהותו של אוהד קבוצת ספורט.
מבחינה תיאורטית, נמצאת האהדה לכדורגל על כמה קווי תפר, דבר המחייב שילוב בין מספר שדות ידע מתחומים שונים. כך, מיקומה של אהדה לכדורגל ב"איזור הדמדומים", זה שבין צרכנות מסחרית לבין צרכנות תרבותית, מכוון לבדיקת התופעה מנקודת ראות של תיאוריות הקשורות לתחום השיווק והתנהגות צרכנים יחד עם תיאוריות של לימודי תרבות. המאפיין הקולקטיבי של חוויית האהדה (לדוגמא, השתייכות לקהל אוהדים, מכנה אידיאולוגי משותף) מחייב שימוש בתיאוריות סוציולוגיות הנוגעות בזהות קבוצתית, קהילות וקהילתיות. העוצמה הרגשית והתשוקה המאפיינים את אהדת הכדורגל קוראים מצדם להישענות על ידע מתחום הפסיכולוגיה של העצמי ובמקביל, גם על הסוציולוגיה של רגשות. (פרידמן, 2010).
עבור אוהד ספורט, האהדה לקבוצה עשויה להוות חלק ניכר מהזהות העצמית. חלק מהאוהדים נהיים אוהדים של קבוצה מסוימת בהשפעת קרובי משפחה וחברים. אחרים אוהדים קבוצת ספורט בגלל מניעים מעמדיים, פוליטיים או לוקל-פטריוטיזם.
מחקרים מראים שרב האוהדים "רכשו" את האהדה לקבוצה כבר בשנותיהם הראשונות. רבים מהם ממדווחים כי אב המשפחה לקח אותם למשחקים כבר בגיל הגן או בית הספר היסודי והם שמעו על נפלאות הקבוצה מאז הם זוכרים את עצמם. במקרים בהם האהדה לא הונחלה בגיל המוקדם – קבוצת חברים יכולה גם היא להשפיע על הפיכת אדם לאוהד, ולעיתים קורה שהזדהות עם מקום המגורים או השתייכות למפלגה אתה מזוהה הקבוצה משפיעה על האדם המבוגר יותר להצטרף ולהפוך לאוהד מושבע.  (בן-פורת, 2007). בדומה לכך, (2014) Parry et al. מתייחסים להיבט המגדרי – גברי. אהדה לקבוצת ספורט נפוצה יותר בקרב גברים בהשוואה לנשים והאב הוא דומיננטי בקביעת הקבוצה האהודה.
שאלת המחקר בעבודה זאת היא: מהם הגורמים המעצבים את זהותו של אוהד קבוצת ספורט?
השערת המחקר היא כי מספר גורמים, משפחתיים וחברתיים, מעצבים, בעיקר בגיל צעיר, את זהותו של אוהד קבוצת ספורט. שיטת המחקר היא מחקר אמפירי איכותני המתבסס על ראיונות חצי מובנים עם מספר אוהדים.