חילופי משטרים ביוון הקלאסית

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 12
מקצוע
קורס
מילות מפתח , , ,
ציון 94
שנת הגשה 2014
מספר מילים 3337
מספר מקורות 7

תקציר העבודה

ממ"ן 12
חילופי משטרים ביוון הקלאסית – 10306
ציון: 94
1 6.5.2014 שאלה 1
א. זהותו של האוליגרך הזקן מיוחסת לכסנופון אך למעשה לא ידועה זהותו. אין תיערוך מדוייק לזמן כתיבתו של החיבור, אך מקובל להניח כי נכתב בתחילתה של המלחמה הפלופונסית. אופן כתיבתו הפולמוסי וביטוייו מסווגים אותו כאוליגרך קיצוני המתנגד למשטר הדמוקרטי ומאמין שאוליגרכיה היא המשטר הנכון לאתונה.  ב.
אתונה בתקופת המלחמה הפלופונסית הייתה בעיצומו של מאבק פנימי בין הסיעות הפוליטיות. חיבור "חוקת האתונאים" עוסק בבעיות המרכזיות של המשטר הדמוקרטי האתונאי וכתוב באופן פרו-אוליגרכי המשקף את דעתו של האוליגרך הזקן. המעמד הפוליטי המועדף של הדימוס האתונאי והתשלום בעד שירות מדיני – לדעת המחבר, יש הצדקה בכך שהמון-העם מבקש זכות דיבור וחלק במשרות הציבוריות, משום שהעם נותן לעיר את כוחה.
למרות זאת, את המשרות החשובות העם משאיר בחוכמתו בידי בני המעמד הגבוה, "אלו הטובים לכך ביותר" .
המעמד הכלכלי המועדף על השכבות הנמוכות  – לדעת המחבר, פשוטי העם משכילים להעדיף את הצלחתם ושגשוגם מאשר הצלחת המעמד הגבוה. לדעתו, אין דרך טובה מזו לשמר את משטרם הדמוקרטי. התעצמות המעמד הגבוה משמעותה כוח התנגדותי חזק יותר לדמוקרטיה. הגבלת זכויות האזרח  – במשטר הדמוקרטי, ענייני המדינה אינם מסווגים רק לבני המעמד הגבוה, אלא לכל שכבות האוכלוסייה. אף על פי שהמשטר הדמוקרטי רחוק מלהיות טוב, לדעתו, מעורבות העם בהנהגת המדינה שומרת על האינטרסים של המון-העם.
לדעתו, הדמוקרטים אינם מתאימים לשבת במועצה, וחוקתם אינה טובה למדינה. למרות זאת, הם מצליחים לקיים כך את הדמוקרטיה בצורה הטובה ביותר. "העם לא רוצה חוקה טובה שעה שהוא עצמו עבד, אלא רצונו להיות חופשי ולשלוט". מעמד העבדים והגרים באתונה הדמוקרטית  – הדמוקרטים נותנים לעבדים ולגרים לחיות בפאר, ללא חשש מהאזרחים. הם זקוקים לעבדים ולגרים משום הצי הימי, לכן משלמים להם שכר ומשווים אותם לאזרחי העיר. עבדים מפוחדים לא ייבחלו באמצעים על מנת לברוח מסכנה.
לעומת זאת, לעבדים בעלי כסף אין טעם לפחד. בעיית המדיניות האימפריאלית  – המון-העם הדמוקרטי מתנגד לבני המעמד הגבוה במדינות הברית של אתונה. לדעתם, חיזוק העשירים במדינות הברית יגרום להרעת המשטר הדמוקרטי האתונאי ואף יחסלו. כאקט חכם לשמירה על הדמוקרטיה באתונה, הם מקפחים את זכויות בני המעמד הגבוה במדינות הברית, ומגביהים את זכויותיהם של המון-העם האתונאי. שיפוט אימפריאלי  – אתונה מטילה על מדינות הברית לבוא להישפט באתונה. לדעת האוליגרך הזקן, בכך מניבים הדמוקרטים תועלת למשטרם: הם מקבלים את שכרם מפקדונות המתדיינים, הם מנהלים את מדינות הברית מתוך אתונה ולא מתוך האוניות, משיגים תמיכה מרובה לבני העם בכך שהם משמידים את יריביהם בבתי המשפט, משכירים בתים/ עבדים/ בהמות לבני הברית המגיעים לעיר ובכך מרוויחים מנוכחותם, שומרים על שיעבוד מדינות הברית לאתונה בכך שהן כפופות לחסד החוק האתונאי. חיל כבדי-הנשק לעומת הצי – כוח יבשתי מול כוח ימי  – החיל היבשתי של אתונה מועט וחלש מאוייביו, לעומת כוחה הימי. האוליגרך הזקן מונה את מעלות הצי הימי האתונאי ואת מסוגלותו לגבור על החזקים ממנו: לכוח ימי יש את האפשרות לחמוק מאוייבים ביתר קלות משום שהחיילים יכולים לרדת לאוניותם ולהתרחק מסכנה בעוד חיל יבשתי אינו מסוגל לעשות זאת. חיל ימי יכול להפליג רחוק מארצו במהירות, בעוד חיל יבשתי יתקשה להתרחק מארצו משום התקדמות פיזית איטית וחוסר יכולת להצטייד במספיק מזון לאורך המסע. כוח ימי יכול לשוט לכל מקום בהם הוא חזק יותר ולמצוא ארצות ידידותיות, בניגוד לכוח יבשתי אשר –
תוקידידס, "תולדות מלחמת פילופוניס", ספר ב', פרקים ל"ו-מ"א.