פסיכולוגיה התפתחותית

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 12
מקצוע
קורס
מילות מפתח , , ,
ציון 100
שנת הגשה 2015
מספר מילים 1677

תקציר העבודה

מטלת מנחה (ממ"ן) 12-תקציר
1 א. התפתחות ההליכה הינה דוגמא לכך שהתפתחות הינה שילוב של בשילה והתנסות. תנועות ההליכה המוטוריות מתחילות ברפלקס הקיים בלידה ונעלם בגיל חודשיים.
בהמשך יש מעבר מרפלקס ההליכה לתנועות קצביות חוזרות ונשנות המאפשרות תרגול ותורמות במעבר מרפלקס הליכה להליכה ממש המתאפשרים באמצעות התפתחות קשרים מעכבים במוח שהופכים את פעילות הרפלקסים למבוקרת ( Thelen,1986) ב.
תהליך ביטול הסינפסות המיותרות זהו תהליך בו נהרסות סינפסות מיותרות במוח בתהליך המכונה "גיזום". תהליך המתרחש סביב גיל השנה באזורי המוח החזותיים והשמיעתיים ובהמשך בגיל ההתבגרות באזורי מוח עליונים מסוימים.
 לייצור ההתחלתי המופרז של הסינפסות יש יתרון מכיוון שהוא מאפשר גמישות קוגניטיבית מרבית בשלב מוקדם בחיים –בשלב שעל התינוק ללמוד תפקודים רבים וחדשים בבת אחת. הירידה החלה אחר כך בסינפסות אינה מייצגת אובדן של תפקוד במוח, להפך, היא מאפשרת תפקוד יעיל יותר של הסינפסות הנותרות והתייעלות של אזורי המוח השונים. יפה ג.
פיאז'ה פיתח את התיאוריה של ההתפתחות הקוגניטיבית. הילד חוקר את סביבתו באופן פעיל כל הזמן, מסתכל עליה ובוחן אותה בכל האמצעים הסנסוריים והקוגניטיביים העומדים לרשותו. החשיבה של הילד בעיני פיאז'ה היא חשיבה קונסטרוקטיבית- מבוססת על הבניות פעילות. הילד מווסת את התפתחותו עצמו ואת המגע שלו עם הסביבה בתהליך התאזנות פנימי בין הטמעת גירויים לסכמות לשינוי הסכמות בתהליך ההתאמה
2 א.
השלב הסימביוטי הנורמלי 3-4 שבועות-4-5 חודשים- בשלב זה הרגישות של התינוק לגירויים מבחוץ הולכת וגדלה. הקליפה האוטיסטית שחוסמת את הגירויים מבחוץ מתחילה להיסדק. העולם עדיין נחווה בצורה חסרת צורה אך מתחילה מודעות עמומה שיש בחוץ אובייקט חיצוני שדואג ומספק את הצרכים, אין עדיין גבולות ברורים, התינוק לא תופס את הנפרדות של האם, הוא מבין שיש הבדל אבל זה עדין מטושטש, שניהם נמצאים תחת אותה קליפה מבחינתו. ב.
חרדת הזרים היא תגובה שלילית לזרים המתחילה להופיע אצל תינוקות בגיל 5 חודשים ועוצמתה גוברת בין גיל  7-10 חודשים ונמשכת חודשיים-שלוש ולפעמים אינה נעלמת עד תחילת השנה השנייה (Emde,Gaensbauer and Harmon 1976).
3.  היקשרות היא קשר יציב ולא זמני  עם המטפל העיקרי שלא ניתן להחליפו בעל מאפיינים של חיפוש קרבה ומצוקה בעת פרידה נוצר כתוצאה מפעילות גומלין מתמשכת  ( Bowlby,1969,1988) הציון הוא 100. עבודה נהדרת ונהניתי לקרוא!