פסיכולוגיה התפתחותית

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 15
מקצוע
קורס
מילות מפתח , , ,
ציון 99
שנת הגשה 2015
מספר מילים 1461

תקציר העבודה

הציון הוא 99. העבודה נהדרת. נהניתי לקרוא! כל הכבוד תקציר ממ"ן 15 התפתחותית
1 .      מרכוז- קושי האופייני לילדים בגיל הגן להתייחס בו זמנית לכמה פיסות מידע: קושי לפצל את תשומת הלב ולהתייחס לכמה ממדים של גירוי.
2.      אגוצנטריות-חוסר היכולת של הילד להסתכל על מצבים מנקודת הראות של אדם אחר ולהבין שנקודת מבט זו יכולה להיות שונה משלו . זאת, כיוון שהוא אינו מבין שלאנשים אחרים יכולים להיות רגשות )אגוצנטריות של רגש) מחשבות (אגוצנטריות קוגניטיבית), תפיסות (אגוצנטריות תפיסתית), ידע(אגוצנטריות של אמונות וידע) ורצונות (אגוצנטריות של מאווים) השונים משל עצמו.
3.      היסק טרנזיטיבי- תהליך של שיקול דעת שנועד להסיק מסקנות על מאפייניהם היחסים של שני אובייקטים מתוך ידיעת יחסו של כל אחד מהם לאובייקט שלישי. למשל אם יודעים שא' שווה לב', וב' שווה לג' באמצעות היסק טרנזיטיבי נוכל להסיק שא' וג' שווים.
4.      שימור- הרעיון שכמותו של דבר מה אינה משתנה על אף שינויים בצורתו, בתבניתו או במראהו.
ישנם סוגי יכולות שימור שונים ,דוגמא לאחד הוא שימור האורך (הרעיון שאורך של דבר מה נשאר אותו אורך ולא חשוב אם הוא ישר, מכופף או מפותל).
2א. מרחק אופטימלי- ההישג  של שלב ההתפתחות "התקרבות מחדש" בתהליך הספרציה אינדיבידואציה של מרגרט מהלר, זה הוא טווח הקרבה הרגשית המתהווה בין הפעוט לבין האם המאפשר לו לתפקד בצורה מיטבית ומהווה פשרה בין 2 צדדי הקונפליקט של שלב ההתקרבות מחדש בו הפעוט חווה רצונות אמביוולנטיים סביב מרחק וקרבה לאמו בדרך להשגת נפרדות ממנה.

3 . ויסות רגשי ומרכיביו- היכולת לשלוט בהבעת הרגשות ולכוונה, לקיים התנהגות מאורגנת במצבים של רגשות חזקים ולהיות מונחים על-ידי התנסויות רגשיות. יכולת זו מתרחבת בתקופת גיל הגן.
מרכיבי הוויסות הרגשי:
היכולת לשאת תסכול- יכולת זו מתחילה בגיל שנתיים ומתרחבת במהלך תקופת  הגן ומתבטאת בכך שילדי הגן לנוכח מצב מתסכל פחות כועסים ומועדים להתפרצויות זעם מילדים קטנים מהם. הם גם נשארים עסוקים בבעיה למרות התסכול שלהם, ויש להם תגובות בונות יותר כמו חיפוש עזרה ישירה.
דחיית סיפוק – היכולת לוותר על גמול מידי, על אף הרצון העז בו, כדי לזכות בגמול מוצלח יותר במועד מאוחר יותר. זוהי יכולת של האגו שנתמכת ע"י עידוד ועזרה של ההורים.  זה קשור גם להבנה קוגניטיבית של מה הולך לקרות קדימה.
גמישות בהבעת רגשות גמישות האגו – מתחילה בגיל 3.5 ונשארת יציבה במהלך הילדות זוהי יכולתו של אדם לשנות את מידת האיפוק שלו בהסתגלותו לנסיבות המשתנות. הילד מתאים את השליטה/וויסות עצמי לסיטואציה  מאחר וישנן סיטואציות המצריכות משמעת עצמית גבוהה בעוד אחרות מאפשרות לילדים להיות אימפולסיביים ככל שירצו.
הפנמת תקני התנהגות – שילוב של נורמות מסוימות בצורת עמדות, ערכים ואמונות בתוך העצמי. מרגע שהילד הפנים נורמות מסוימות, הוא יציית לאיסורי ההורים גם כאשר אלה אינם נוכחים. ההפנמה מגשרת בין שליטתם של אחרים על הילד אל הוויסות העצמי של הילד 5.      תקופת הגן  על פי אריקסון היא תקופה של יזמה לעומת אשמה , הסביבה נוטה בדרך כלל לעודד את הילד לפעילויות מגוונות, והיא מציבה בפניו אתגרים חדשים שבכוחם לעודד יצירתיות ועצמאות.
6.      הפנמה יציבה של דמות ההורה מאפשרת לילד להסתמך על עצמו בעת מצוקה, לפעול בעולם בביטחון ולהמשיך להתפתח משום שהילד יכול להישען על האובייקט המופנם ולפנות ולקבל עזרה מבפנים. האובייקט המופנם מהווה מקור כוח פנימי המאפשר תפקוד במצבים מתסכלים. אם בעבר היה זקוק הפעוט לדמות אם צמודה שתרגיע ותעודד אותו בתהליך הוויסות העצמי המונחה, עם ההפנמה, נוצר קשר תמידי בין העצמי לאם גם ללא נוכחותה הפיזית, היא נהיית חלק ממנו.