פסיכולוגיה התפתחותית

תקציר העבודה

הציון הוא 98. עבודה מצוינת.
יישר     ממן 16 התפתחותית  תקציר                                                      
1 .       רכישת רעיון השימור- העובדה שהכמות של דבר מה איננה משתנה (משתמרת) גם אם יש שינויים במראהו, צורתו, ומאפייניו החיצוניים ע"י ילדים היא תהליך הדרגתי המתחיל בגיל הגן ומגיע לכדי סיום מלא רק במהלך תקופת הילדות במחצית הראשונה של תקופת הגן (3-4)רוב הילדים אינם מסוגלים להציג הבנה של מושג השימור כתוצאה מהמגבלות הקוגניטיביות הבאות:
מגבלת המרכוז – הנטייה האופיינית לילדי הגן להביא בחשבון רק פיסת מידע אחת במצב בו כמה פיסות מידע הן רלוונטיות. מגבלת מראית-עין מול מציאות – הנטייה האופיינית לילדי גן קטנים להגדיר את המציאות עפ"י מראית עין שטחית בלבד. חשיבה המבוססת על אמת מותנית בלבד – הידיעה תלויה בתצפית אמפירית או במידע שנאסף באמצעות החושים לקראת סוף גיל הגן (5-6) מתחיל שלב המעבר לקראת הבנת מושגי השימור. בשלב זה ניכרת אצל הילדים יכולת משופרת להתמודד עם מידע. הם מתחילים להשתחרר לאט לאט ממגבלת המרכוז , וכך הם יכולים לשקול כמה ממדים, אם לא במקביל אז לפחות בזה אחר זה. הם גם מסוגלים להתייחס לשינויים שחלים בכמות לאורך זמן ולא רק ברגע מסוים. כתוצאה הם מתחילים להראות מודעות לאפשרות שתשובותיהם אינן נכונות והנעה למצוא מענה נכון ועקבי. הבנת שימור מלאה – רוב ילדי בי"ס יסודי מראים לפני גיל 10 הבנה של שימור כמויות פיסיקליות כגון – 3 מספר, אורך, נפח של נוזל , שטח ומסה, ומסוגלים להשתמש בהבנה זו. בשלב זה הילדים משיבים תשובות מהירות, בוטחות ונכונות, והתשובות נראות להם מובנות מאליהן.
3 א. לא נכון. ע"פ פיאז'ה רק בגיל 7 (גיל בית ספר) ילדים יכולים להבין יחסים בין קטגוריות   בשיטות סיווג מורכבות כמו סווג מטריצה.  ב.
נכון. רמי מדגים יכולת חשיבה על תהליך הזיכרון שלו. ג.
לא נכון. היכולת להתגבר על מראית עין נובעת משימוש באמת הכרחית, מידיעה שאפשר להראות את תקפותה בלי להיעזר בהוכחות אמפיריות.יפה