עבודה המבוססת על הסרט "התקוממות" על ההשמדה ההמונית בגטו ורשה בזמן מלחמת העולם השנייה ועל התנגדות חלק מהיהודים לאחר מכן והלחימה בנאצים

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , , ,
שנת הגשה 2015
מספר מילים 4557
מספר מקורות 6

תקציר העבודה

תוכן עניינים
מבוא -1
פרק א : על הסרט התקוממות –.2-3
פרק ב: החיים וההתמודדות בגטו ורשה –..4-7
פרק ג :התארגנות והתנגדות –..8-13
סיכום .מנהל עסקים ביבליוגרפיה -..משפטים מבוא
בעבודה זו בחרתי לכתוב על פרק בשואה מתוך הסרט "התקוממות" העוקב אחר סיפור גטו ורשה. ורשה, עיר הבירה של פולין, הייתה בבחינת בירתה של יהדות פולין. הקהילה היהודית לפני המלחמה הייתה הגדולה באירופה ומרכז חשוב של יהודי העולם בכלל. העיר רחשה פעילות יהודית פוליטית ותרבותית ומשכה אליה אנשי רוח יהודים מכל רחבי העולם והייתה מקום מושבם של המטות הארציים של המפלגות היהודיות ותנועות נוער רבות.  ב-1 בספטמבר 1939 פלשה גרמניה הנאצית לפולין, כבשה אותה תוך זמן קצר ואחרי קרוב לחודש של לחימה ומצור ומותם של אזרחים רבים, נכבשה גם ורשה.
הסרט מתאר את התנהלות החיים בגטו תחת מרותם של הגרמנים ואת ההחמרה ההדרגתית במצבם של היהודים לאורך שנות המלחמה. חייהם הפכו בלתי נסבלים בכל יום שעבר, אך גם האמינו כי זהו עניין של זמן, ענן שחור שחייב לחלוף מתישהו והחיים ישובו להיות כשהיו. היהודים לא האמינו כי תיתכן השמדה של העם היהודי ולכן גם לא היה כמעט כל סימן להתנגדות מצדם. בחלוף הזמן, כשידיעות אמינות על רצח המוני של יהודים במזרח החלו מתפשטות בגטו, החלה לחלחל באיטיות ההבנה כי גם גורלם של  עלול להיות דומה ויש צורך לעשות מעשה. בחרתי בסרט זה כי רציתי לכתוב על גבורה בזמן השואה. עבורי קשה המחשבה שנרצחו 6 מיליון יהודים בכזאת קלות ואיך ייתכן שיהודים לא התנגדו ונלחמו על חייהם בחירוף נפש. רציתי לחקור ולגלות כיצד התנהלו חיי היהודים באותה תקופה וכיצד נרצחו כה רבים. תוך כדי חיפוש נושא לעבודה גיליתי כמה מרתק הסיפור בגטו ורשה והמרד שבא לידי ביטוי בהמשך. כמה מרתקת גם המחשבה אם ההחלטה לצאת למרד הייתה מתקבלת בשלב מוקדם יותר ומה ההשלכות אם כך היה מתרחש. בעבודה זו אפרט על צורת החיים בגטו ועל הניסיון ליצור שגרה תחת האילוצים הבלתי אפשריים בהם חיו תושבי הגטו. כמו כן אכתוב על הגירוש הגדול מורשה למחנה המוות, ההבנה וההפנמה כי זוהי  השמדה של העם היהודי והבשלת הרעיון להתנגדות ולמרד מזוין. אם עד עתה עיקר תשומת הלב הוקדשה למאבק על הקיום הפיזי ושמירה על דמותם הרוחנית והנפשית של היהודים, כעת תופס את מקומו מאבק אחר – מתחיל מאבק עיקש ועמוס קשיים לבניית בסיס להתנגדות וללחימה. הסרט לדעתי מתאר בצורה יפה את המאורעות.