מבוא לחשיבה חברתית (סמסטר סתיו)

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 11
מקצוע
קורס
מילות מפתח ,
ציון 100
שנת הגשה 2015
מספר מילים 1818

תקציר העבודה

‏09/11/2015 ממן 11-להגשה שאלה 1.א טרנר ועמיתיו טוענים כי זהות מובנת ע"י סיווג עצמי. כיצד נוצר הסיווג בעצמי? על ידי כך שבני האדם בוחנים  קטגוריות חברתיות מראש ומחליטים האם הם שייכים לקטגוריה זו או אחרת. במידה ויתפסו את עצמם כחברים באותה קטגוריה- אותה קטגוריה תהפוך חלק מזהותם. טרנר מסביר זאת ב3 תהליכים.
1.      תפיסת בני אדם כחברים בקטגוריות חברתיות- כלומר מראש אני ממיינת את בני האדם לפי קטגוריות שונות. לדוג- קבוצת נשים וגברים. 2 קטגוריות שונות.
2.      תופסים עצמינו כחברים בקטגוריות חברתיות- לאחר המיון אני בוחרת לאיזו קבוצה קטגוריה חברתית אני תופסת את עצמי בה- מי אני גבר או אישה? אני רואה בעצמי אישה- כלומר השתייכות לקטגוריית הנשים לדוג.
3.      אימוץ זהויות ההולמות את הקטגוריות החברתיות שאנו מזדהים איתן- כלומר כיוון שאני מזהה את עצמי כאישה אאמץ לעצמי התנהגויות נשיות כפי שהחברה ואני תופסים שראוי לאישה להתנהג.
מעבר לכך טוענים טרנר ועמיתיו כי דמיון ושוני משפיעים על הסיווג העצמי ולכן על הזהות- כלומר ברגע שאזהה את עצמי כאישה ואחליט שאני אישה אני אאמץ לעצמי התנהגויות נשיות מרצון להידמות לנשים אחרות ומרצון להיבדל מגברים. כלומר, אישה תזדהה יותר עם מה שקרוב לה- אישה. וההפך, גבר עם גבר.
שאלה 1. ב ע"פ טרנר זהות נבנית ע"י סיווג עצמי כפי שהוזכר בסעיף הקודם. כאשר אדם מתחיל בסיווג ע"פ שלושת השלבים של טרנר הוא למעשה קודם כל ממיין את בני האדם לפי קטגוריות חברתיות. בטקסט שמופיע במסגרת ניתן לזהות אנשים …
שאלה 1.ג ראיון עם אמא – עלתה לארץ בשנת 1990 בעלייה הגדולה מברית המועצות, עם בעלה ושני הוריה כשהיא בהריון. התגוררו בשנתיים הראשונות בטירת הכרמל-בפאתי חיפה ולאחר-מכן עברו לחיפה. אחות במקצועה.
תמצית הראיון:
*כיצד את מגדירה את עצמך היום? כיום מגדירה את עצמה כישראלית לכל דבר ועניין, כשמגלים שאני "רוסייה" אין בעיה מבחינתי לקרוא לעצמי גם עולה ותיקה- מבחינתה נכון להיום נותק כל קשר עם הזהות הקודמת.
*כיצד הגדרת את עצמך כשעלית לארץ?
 "עולה חדשה"- לא היה שם אחר. "כל החברה הגדירה אותנו כעולים חדשים כך שלא היה לנו ספק -חדשים.
שאלה 2.א בחרתי במקום עבודה מתחום המסעדנות. המלצרים בבתי הקפה והמסעדות שניתן בקלות להתייחס למקום עבודה זה כ"עבודות סטודנטים". בתי הקפה מונים היום חלק משמעותי בבילוי של כולנו, וניתן לראות זאת בעיקר בישראל. המלצרים לרוב הינם סטודנטים צעירים שעדיין לא הספיקו לרכוש השכלה גבוהה ואין באפשרותם לשלב בין לימודים לעבודה במשרה מלאה ולכן רבים מהם פונים למלצרות. הדרישות מהמלצרים בבתי הקפה והמסעדות השונות הינה לעמוד בפני לחץ של הזמנות רבות משולחנות, להיות זריזים …