עבודה מסכמת אדריכלות ומחשבה במאה ה 20

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2013
מספר מילים 955
מספר מקורות 5

תקציר העבודה

עבודה מסכמת אדריכלות ומחשבה במאה ה 20
2 . תאר את תרומתו של פרנק לויד רייט לכינונה של ארכיטקטורה מודרנית והדגם את השפעתו על הזירה האירופאית. תרומותו של פרנק לויד רייט לכינונה של ארכיטקטורה מודרנית. רייט היה אדריכל ומעצב אחד מהחשובים והמקוריים במאה העשרים. בחזון עיצוביו, שאף רייט ליצור מבנים שיהיו למען צרכי האדם, ועם זאת ישתלבו כחלק מהטבע.
מבנים אורגנים שמתחשבים בסביבתם.
ובכך הסגנון שאפיין את רייט היה אדריכלות אורגנית. עם זאת היה מודע לטכנולוגיה המודרנית והעדיף להשתמש במכונות ולא בעבודה ידנית.
בעזרת מכונות האמין שאפשר לבצע עבודות מדויקות ולשפר את עיצוב הבניין עד לרמת יצירת אומנות. מבניו היו פשוטים ומשדרים רוגע ללא כל תוספות לא לצורך, בדומה לטבע. הבניין צריך להתמזג עם סביבתו כאילו –
לקראת סוף שנות העשרים המשבר הכלכלי הגדול גרם לרייט ליצור דרכים חדשות להוזלת בנית מבנים. הוא התחיל להקים מבנים מחלקים שיוצרו בשיטה תעשייתית במפעלים. גם כאן השתמש בבטון מזוין וזכוכית דבר שנחשב חדשני.
ב-1931 התקיימה תערוכה ניידת של עבודותיו באירופה ובאמריקה. ובהמשך הוצגה התערוכה הניידת במוזאון לאמנות מודרנית בניו יורק. בשנות השלושים הוא הכין סדרה של תכניות לווילות קטנות שנקראו בתי אוזוניה בתים אלו היו תרומתו העיקרית של רייט לאתגר הפונקציונליזם המודרני ולמצוקת המשבר הכלכלי.
עם חידוש הפעילות הכלכלית בארצות הברית הוזמנו כמויות גדולות של בתים אלו.
בשנת 1959 סיים רייט את מוזיאון סלומון גוגנהיים בניו יורק סיטי, בניין בנוי בצורת ספירלה ענקית. על הפרויקט הזה עבד רייט יותר מ-10 שנים וזכה לפרסום רב. רייט תרם רבות לאדריכלות המודרנית בשימוש של חומרי בניה חדשים. מציאת פתרונות פונקציונאליים חדשים הקטנת עלויות בניה. צורת חשיבה יצירתי ושילוב של מבנה עם סביבה.
וילה סבואה – פואסי, צרפת, 1934
וילה סבואה בנויה בצורה של פרוסת קובייה אשר נראת מרחפת מעל הקרקע. מה שנותן לה מראה אוורירי וזורם. הווילה נתמכת בעמודים – פילוטי דקים במראה בזכות כוחו של הבטון המזוין וחלוקה שווה ומאוזנת של  מסת הבניין. המבנה בנוי מארבע חזיתות שוות וסימטריות אשר חלונות אופקיים רחבים לכל אורכם. בחלק העליון נמצא גג שטוח עם גינה פתוחה ומאווררת אשר משרתת את דירי הוילה. מבנה זה שונה ממה שהיה נהוג בבניה המסורתית בכך שרוב המסה נמצאת בחלקו העליון של המבנה ולא בבסיסו. כל חמשת העקרונות מיושמים בוילה זאת בצורה מושלמת. גם פנים המבנה זורם אך מורכב בעל חתך פנימי נוגד את החוץ.
מראה הוילה משדר פשטות ורוגע ועם זאת תחכום ופונקציונריות וילה מסיון סיטרואן – צרפת, 1922