תולדות האמנות

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 13
מקצוע
קורס
מילות מפתח
שנת הגשה 2015
מספר מילים 1978
מספר מקורות 3

תקציר העבודה

ממ"ן 13
גוברט פלינק, דויד מוסר את המכתב לאוריה, 1650, שמן על בד, אוסף פרטי.
1.      א. ביצירה של פלינק, קיימות ארבע דמויות זכריות. ניתן להבחין כי הדמות הימנית היא של גבר זקן, ניכר בשערות ראשו ושערות פניו המלבינות וכן, בעור פניו המקומט. הדמות השנייה מימין, ככל הנראה של גבר בוגר אך לא זקן, מפני ששערותיו עוד לא הלבינו, אך הוא גם אינו נער וניכר בשערות פניו. הדמות השלישית מימין היא של גבר צעיר משום ששערות ראשו כהות והוא ללא שיער פנים. הדמות השמאלית כנראה של גבר צעיר שסיים להתבגר, גופו ופניו מסיביים ולא ילדותיים אך יחד עם זאת עורו מתוח, שיער ראשו כהה ואין לו שיער פנים. הדמות הימינית, הדמות השנייה מימין והדמות השמאלית, עוטות גלימה לגופיהן וכובעים לראשיהן. נראה כי הדמות הימנית יושבת ליד שולחן קטן, אוחזת בכלי כתיבה ומצמידה אותו לפיה, בעוד הדמות השנייה מימין מורה באמצעות מוט על מעטפה שאוחזת בידה הדמות השמאלית. החלל בו נמצאות הדמויות, הוא חשוך, ככל הנראה חדר במבנה סגור.
ב. הדמות הימנית ביותר נמצאת בתנוחת ישיבה, כשידה השמאלית מונחת על השולחן וידה הימנית אוחזת בכלי כתיבה אותו היא מצמידה לפיה, מבטה מופנה לכיוון הדמות השמאלית ביותר והבעת פניה משדרת ציפייה או המתנה. הדמות השנייה מימין יושבת על מעמד מוגבה ולכן היא מוגבהת משאר הדמויות. ידה השמאלית קפוצה לאגרוף ומוצמדת למותנה, בעוד ידה הימנית אוחזת במוט מוזהב שעמו היא מורה על המעטפה הנמצאת בידה של הדמות השמאלית. מבטה אף הוא פונה אל המעטפה ומשדר רצינות וסמכותיות. הדמות השלישית מימין, ככל הנראה יושבת, בשל מיקומה הנמוך ביחס לדמויות, מבטה פונה לעבר הדמות השנייה מימין ומשדר דאגה ורצינות. הדמות השמאלית ביותר עומדת כשגופה פונה לחזית היצירה ומבטה נישא אל הדמות השנייה מימין, בידה היא אוחזת במעטפה. הדמות מכווצת את פיה ושפתיה קפוצות ושרירי פניה מתוחים ובכך ארשת פניה משדרת אי שקט, מתח ואף ספקנות. ג. נראה לפי חילופי המבטים, כי נוצר קשר בין הדמויות, כאשר הדמות השמאלית והדמות השנייה משמאל מפנות מבט אל הדמות השנייה מימין וככל הנראה מקשיבות ומצפות מאותה הדמות למשהו. כמו גם מבטה של הדמות השנייה מימין וידה, המורים שניהם יחדיו על המעטפה שנמצאת ביד הדמות השמאלית, מלמדים אותנו על הסבר או הוראה שנותנת הדמות בקשר לאותה המעטפה. גם הדמות הימנית נראית מקשיבה ברצינות למתרחש בחדר ומביטה לכיוון אותה דמות האוחזת במעטפה.
ד. בעזרת הנגדה של צבעים, יוצר פלינק אווירה דרמתית ביצירתו. חלל החדר החשוך צבוע בכתמי צבע כהים כמו גם הדמות השנייה משמאל, בעיקר בגדיה שכמעט משתלבים בחלל עצמו וגם בגדי הדמות השמאלית, בעוד הדמות הימנית "מוארת" מאוד, כולה מתוארת בצבעים בהירים, כמו גם פניהן וידיהן של הדמות השנייה מימין ושל הדמות השמאלית. הצבעים הבהירים בולטים לעינינו מתוך הציור החשוך ותורמים לנו להתמקד ביחסי הגומלין בין הדמויות, בהבעות פניהן ובמחוות ידיהן.
ה. ב"סיפור" המוצג בפנינו, מוצגות ארבע דמויות הנמצאות בחלל סגור, כולן דמויות של זכרים. הגבר השני מימין, יושב על כס מוגבה ומסביר לבחור הצעיר שמולו (הדמות השמאלית), בנוגע למעטפה שבידו ומורה לו בסמכותיות מה לעשות עמה. הגבר הזקן שמימין, הוא ככל הנראה זה שכתב את המכתב שנמצא בתוך המעטפה, או זה שחתם עליו, ניכר בכלי הכתיבה המצוי בידו והוא ממתין בציפייה שהבחור הצעיר ימסור אותה ויעשה כפי שמורה לו הגבר השני מימין. הבחור השני משמאל, יושב מאחור וצופה במתרחש.
מהבעות פניהן הרציניות ומהתאורה הדרמתית שיוצר פלינק, ניתן להסיק שמשהו דרמתי יביא עמו המסר הנמצא במעטפה.