דיכאון לאחר שבץ: גורמים, אבחון וטיפול

מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2014
מספר מילים 3267
מספר מקורות 5

תקציר העבודה

סקירת ספרות: דיכאון לאחר שבץ רקע. 2
ההשפעות של שבץ על איכות החיים. 2
דיכאון – מאפיינים. 5
הקשר בין דיכאון לשבץ. 6
גורמים המשפיעים על דיכאון לאחר שבץ. 7
אבחון דיכאון בחולי שבץ. 8
טיפול. 9
סיכום. 11
רשימת מקורות.. 12
רקע
בשנים האחרונות, חל שיפור ניכר בטיפול בנפגעי שבץ. שיעורי התמותה ב-30 הימים הראשונים לאחר שבץ ירדו משמעותית, בזכות ההתפתחות של רפואת החירום והטיפול בשבץ אקוטי. למרות זאת, שבץ ממשיך להיות סיבה מובילה לנכות ארוכת טווח. ברחבי העולם 50 מליון ניצולי שבץ מתמודדים עם לקויות פיזיות, קוגניטיביות ורגשיות משמעותיות (Elaine et al., 2010). לשבץ יש סיבוכים רבים, התנהגותיים, רגשיים ופיזיים.
חולים לאחר שבת עשויים לחוות מגוון סינדרומים התנהגותיים הספציפיים לפגיעה מוחית, כולל אדישות, פגיעות רגשית, חוסר עכבות, חוסר מודעות למחלה (אנוסואגנוזיה) וקשיים בהבעת רגשות (אפרוסודיה) (Hackett et al., 2008).
אחד מהסיבוכים הנפוצים אך הכי פחות מטופלים בקרב נפגעי שבץ הוא דיכאון לאחר שבץ (PSD – Post Stroke Depression). כשליש מהלוקים בשבץ סובלים מ-PSD. מקור הדיכאון עשוי להיות אורגני, וקשור לליקוי בנוירונים המכילים קטכולאמינים, הוא עשוי להיות פרה-מורבידי, או להופיע כתגובה לפגיעה בתפקוד שנגרמה בעקבות השבץ (Elaine et al., 2010).
דיכאון לאחר שבץ, בדומה להפרעות נוספות במצב הרוח, הוא נושא בעל חשיבות רבה במערכת הבריאות, משום שהוא נפוץ, קשה לאבחון ולטיפול, ומשפיע על חיי המטופלים והמטפלים כאחד (NIMH,
2 011). הדיכאון משפיע על ההשתתפות בשיקום, על פעילויות היום יום, על איכות החיים, על אורך החיים של המטופלים, יוצר נטל גדול על המטפל וכרוך בעלויות למערכת הבריאות (Lincoln et al., 2012).