סמינריון, תרבות רחוב - תופעת הברייקדאנס בישראל

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
ציון 95
שנת הגשה 2013
מספר מילים 8780
מספר מקורות 25

תקציר העבודה

המחלקה לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה אספקטים חברתיים ותרבותיים בחקר האמנות מספר קורס: 102-1-0169
תרבות רחוב – תופעת הברייקדאנס בישראל שם המגישה: תאריך:
1.10.2013
תוכן עניינים
מבוא – עמוד 3
1 .       פרק א': מיקוד תיאורטי — עמוד 4
1 .1   התפתחות הברייקדאנס עמוד 8
1 .1.1          ברייקדאנס שנות ה- 70 עמוד 9
1 .1.2          ברייקדאנס שנות ה- 80 עמוד 10
1 .1.3          ברייקדאנס שנות ה- 90 עמוד 11
1 .1.4          ברייקדאנס שנות ה- 2000 עמוד 11
1 .1.5          ברייקדאנס בישראל עמוד 11
2 .       פרק ב': מתודולוגיה עמוד 12
2 .1   אוכלוסיית המחקר – עמוד 13
2 .2   כלי המחקר עמוד 13
2 .3   שאלות הריאיון — עמוד מנהל עסקים
3 .       פרק ג': ממצאים – ברייקדאנס כדרך חיים עמוד מנהל עסקים
3 .1   ראיונות עם ברייקדאנסרים ישראלים עמוד מנהל עסקים
3 .2   ציטוטים של ברייקדאנסרים מרחבי העולם עמוד 21
4 .       סיכום דיון ומסקנות — עמוד 22  5.       ביבליוגרפיה — עמוד 28
מבוא
מה גרם לריקוד הרחוב שהתפתח בשנות ה-70 בקרב נערים אפרו אמריקאים להפוך לדרך החיים של אנשים בכל רחבי העולם?
מאמריקה לשאר העולם וגם לישראל – תרבות ריקודי הרחוב מכילה בתוכה מוסיקה, ריקוד ושפה משלה.
אם נשאל מאה אנשים איך הם מגדירים ריקוד רחוב, נקבל לפחות מאה תשובות שונות. סביר להניח שהתשובה הרווחת תהיה – ריקוד רחוב הוא מילה נרדפת להיפ הופ, אבל הריקוד רחוב כבר מזמן הפך לתופעה המאחדת תחת קורת גג אחת את ריקודי הפאנק, הברייק דאנס והפופ.
ברייקדאנס נראה כל כך שונה מכל הריקודים האחרים, תנועות מוזרות ומקוריות ,תרגילים בלתי ניתנים לתפיסה, בעל סגנון ייחודי של כל רקדן ורקדן.
הריקוד התפתח בתחילת שנות ה70 בברונקס שבניו-יורק, בקרב נערים אפרו-אמריקאים ופורטוריקנים. מקבוצות שעשו מופעי רחוב, כדי להרוויח כסף לאוכל ומחיה ועד היום קבוצות ורקדנים שמשתתפים בתחרויות בין-לאומיות בתחום, אז מה בעצם עשה את הריקוד כל כך מפורסם וידוע כמו שהוא כיום? בשביל רקדני הברייקדאנס העיקרון בריקוד הוא החופשיות הניתנת לברייקדאנסר לעשות כאוות נפשו לאחר שלמד את הבסיס, הרקדן חופשי להמציא את התנועות משלו, הם טוענים שחוץ מלרקוד, הריקוד משנה לגמרי את אורח החיים של ברייקדאנסרים, מבחינת ליבוש, שפה, פיתוח חוש קצבי ומוזיקלי, פיתוח כוח וגמישות ובנוסף הם מתאחדים ביחד למטרות אימונים, תחרות ומופעים.
כל זה יוצר זהות ברייקדאנסר                       (  .(Arlene 2008; Greg 1996; Jensen 2001; Kopytko 1986; Levent 2004; Tony 2003  בעקבות הטכנולוגיה עלתה הפופולריות של הברייקדאנס והוא שועתק והגיע לרוב העולם וגם לישראל, במהלך הסמינר אבדוק מהי זהות הברייקדאנסר בישראל ואשווה בין הברייקדאנסר בארצות הברית לישראל, אבדוק האם האותנטיות של הריקוד נעלמה בעקבות הגלובליזציה, אחפש את הסיבות לקיום של הברייקדאנס בישראל, אבדוק מה זה אומר ברייקדאנס כדרך חיים, מה זה אומר ברייקדאנס כתרבות. בנוסף, ברייקדאנס הוא ריקוד שברובו מאולתר ולכל בי-בוי יש סגנון משלו, אך עם זאת יש שמגדירים אותו כמחול ולברייקדאנס יש כללים שברורים לכל הברייקדאנסרים בכל העולם, אני רוצה לבדוק עד כמה ברייקדאנס בישראל הוא אותו דבר מבחינת הכללים, הסגנון, התנועות, התחרויות, דרך חיים כפי שהוא בארצות הברית או שבישראל התפתחה איזו תת תרבות של תרבות ההיפ הופ והתרבות הותאמה לישראל.
העבודה מציגה תחילה את המסגרת התיאורטית שבה בחרתי לנתח את העבודה. לאחר מכן מוצגים בפני הקורא הרקע ההיסטורי של התפתחות הברייקדאנס לשם סיוע השוואת זהות הברייקדאנס בישראל לארצות הברית ולבדוק את האותנטיות בישראל. במוקד העבודה עומדים ראיונות של ברייקדאנסרים, ראיונות שראיינתי וראיונות שנלקחו מחוקרים אחרים. ולבסוף ישנו סיכום דיון ומסקנות של הסמינר.