מבוא לאנתרופולוגיה (ציון 98, כולל הערות)

תקציר העבודה

העבודה בקורס מבוא לאנתרופולוגיה- ממ"ן 13. נושא העבודה: טקסי המעבר של הילד היהודי, מיקומם של האם והאב בטקס ההתבגרות של הילד היהודי, טקס ברית המילה, הכניסה לחדר והחלקה (התספורת הראשונה), טקס התבגרות הנערה בחברת הנדמבו- ומיקומה של האם בטקס, עץ החלב כסמל, המחקר של בליג'-בירד על בני מריאם, חלוקת העבודה המגדרית בין גברים לנשים, שיטות והשערות מחקר, איסוף נתוני מחקר ועוד. אנתרופולוגים המוזכרים בעבודה (התיאוריות ודעותיהם): בליג'-בירד מאמרים המוזכרים בעבודה: מאמרה של בליג'-בירד לגבי המחקר על בני מריאם, מאמר על טקס ההתבגרות של הילד היהודי, מאמרו של טרנר על טקס התבגרות הנערה בחברת הנדמבו.
עבודת הגשה ממ"ן
1 3- ממ"ן בקורס מבוא לאנתרופולוגיה (10משפטים3) ציון הממ"ן 98. לממ"ן מצורפות הערות המנחה ממ"ן 13- מבוא לאנתרופולוגיה שאלה מספר
1 א. בילדותו, עובר מספר הילד היהודי טקסי מעבר, טקסים שמלווים בשינוי ובהמרה של זהות אחת לאחרת, כאשר אחד התפקידים של הטקסים אלה הוא גיבוש זהותו הגברית. היהדות מדגישה את הניגוד שבין הגבריות ולבין הנשיות: הגבריות- נחשבת כהישג אישי שממוקם בתרבות וכעולמה של תורה, עולם הקדושה והטהורה ואילו הנשיות- נחשבת כצומחת ומבשילה באופן טבעי יותר, אך עם זאת מסוכנת יותר מפאת הטומאה שקשורה בה. היהדות מקפידה על הפרדה נוקשה בין המינים ומדירה את הנשים מן הדת. למרות זאת, לאימהות יש מקום ותפקיד בטקסי המעבר של הבנים: V ברית מילה – אחת המשמעויות של טקס הברית מילה היא הבריאה הגברית: מדובר ברגע דחוס של אחווה גברית. במהלך טקס זה, התינוק מופקע מאמו ומוצב במרכז סביבה גברית בלעדית. האם אינה משתתפת בטקס פרט לרגע שבו היא מביאה את התינוק לבית הכנסת ומוסרת אותו לאביו. לאחר הטקס חוזר הילד לחיק אמו. ברית המילה נתפס כטקס הולדה גברית וממעיט בחשיבות ההולדה הנשית, מתוך השקפה שמפלה בין המינים. הטקס מתבצע רק לזכרים בראשית חייהם, האב מעניק לנולד חיים על ידי כך שהוא מבצע את התיקון בגופו ומתוך אמונה כי רק אחרי טקס המילה הנשמה מקוננת בגוף הילוד ולכן בעצם התהליך נחשב לסוג של "לידה מחדש" שמהלכו האב מעניק לנולד חיים. מחשבה ואמונה זו, ממעיטה בחשיבות ההולדה הנשית, למרות שהנשים הן היולדות פיזית. במהלך הטקס ישנה הפרדה מוחלטת בין הגברים לבין הנשים, כאשר בסוף הטקס סביבת התינוק משתנה מסביבה גברית מוחלטת לסביבה נשית. התינוק מוחזר אל האם והיא למעשה הופכת להיות הדומיננטית בשנותיו הראשונות של הנולד. נשים מופרדות מילדיהן בטקס הברית כאשר הנולד מוקף סביבה גברית בלעדית – אחווה גברית. טקס כריתת הברית מפריד את הנולד מהאם ומחבר אותו עם האב. הטקס מיוצג על ידי דמויות גבריות בלבד כאשר הנשים מביאות את התינוק למקום הטקס, בית הכנסת, מוסרות אותו לאב, האב מוסר את הנולד למוהל והמוהל מגיש אותו לדמות גברית נוספת אליהו. אליהו מוסר אותו לסנדק והמוהל מבצע את החיתוך. לאחר מכן ש"ץ מברך על היין והבשמים, הקהל מברך וכדומה.