סמינר - בחינת כדאיות ההפרטה בבתי אבות סיעודיים בישראל

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2013
מספר מילים 8423
מספר מקורות 22

תקציר העבודה

פרק ראשון –  מבוא
"יש המכנים ההפרטה בשם – 'החטא הקדמון', לא רק שאין הדבר נכון, אלא שההפרטה היא חבל ההצלה של המשק, דלק איכותי לצמיחה ופיתוח. היא מקדמת את התחרות, ובלעדיה המשק היה עני יותר, מפגר יותר עם רמת אבטלה גבוהה ורמת חיים נמוכה. מזל שבאמצע שנות ה-80 היו מנהיגים אמיצים, לא פופוליסטים, שעשו את הדברים הנכונים, בלי להזמין משאלי דעת קהל. הם קיבלו החלטות, ביצעו הפרטות, קידמו רפורמות, וכך העלו את המשק על פסי צמיחה ופיתוח – שמהם אנו נהנים עד היום. כתוצאה יש כיום משק מבוזר יותר, חזק ועמיד יותר. לא לחינם המשבר העולמי עובר על ישראל בקלות יחסית. לא במקרה עבר המשק את מלחמת לבנון השנייה בלי מפולת כלכלית. כי ניהול פרטי יעיל יותר וטוב יותר מניהול ציבורי – ואין בכל זה כדי לעצור מאבק בתופעות פסולות של קשרי הון-שלטון."               נחמיה שטרסלר, "הפרטה זה טוב", "הארץ".
בעשרות השנים האחרונות מאז התרחשו תהליכי ההפרטה באמצע שנות השמונים ובייחוד מאז המחאה החברתית בקיץ 2011, נשמעים קולות תוכחה נחרצים משני צידי הקשת. מצדדיה של ההפטרה, אנשי ציבור כבנימין נתניהו, עיתונאים כנחמיה שטרסלר ומירב ארלוזורוב ואנשי משרד האוצר אשר אמונים על הובלתה ויישומה הלכה למעשה יכולים להישבע שהיא היא הפרדיגמה הכלכלית הטבעית, הבלעדית והטובה לרווחה כלכלית למרב הציבור, דרך צמיחה משמעותית של המשק הכלכלי. המקטרגים שביניהם ניתן למנות אנשי ציבור כשלי יחימוביץ' ועיתונאים כנתן זהבי, יאמרו שהשיטה היא 'החטא הקדמון', שיישומה יביא לפגיעה משמעותית בעובדים, התעשרות נרחבת של טייקונים שלהם חברות ריכוזיות ביותר ובסופו של דבר – פגיעה משמעותית בקרב כלל האוכלוסייה. היא הנותנת כשמדובר במקבלי השירותים המופרטים.
אולם המציאות מורכבת ומסובכת וגווניה האפורים הינם בולטים ומורגשים יותר מגווני השחור לבן הנוחים והברורים. לשאלות רבות אין תשובות פשוטות, ולשאלות לא מעטות נוספות אין תשובות כלל. ההחלטה אם להפריט/להלאים גוף כזה או אחר היא החלטה סבוכה וקשה שמושפעת מגורמים רבים בעלי פנים שונות – ביטחוניות, כלכליות, חברתיות, תרבותיות ואף דתיות. כידוע, במסגרת עבודת מחקר זו אנסה לגלם בצורה הטובה ביותר את הצד שדוגל בהפרטת בתי אבות סיעודיים בישראל. בעזרת שיטות מחקר איכותניות אפנה אפוא להתעסק בשאלת המחקר:
האם ובאיזו צורה נכון וכדאי להפריט את בתי האבות הסיעודיים במדינת ישראל?
שירותי הרווחה מהווה אחד ממוקדי ההפרטה המרכזיים בישראל. תחום הסיעוד הוא אחד התחומים המופרטים ביותר בקרב נושאי הרווחה וכיום חברות רבות אשר מספקות את אותן שירותים הן פרטיות. חברות פרטיות בעלות אינטרסים כלכליים בד בבד עם מוסדות ללא כוונת רווח (מלכ"רים) הולכות אט אט ודוחקות את רגליה של המדינה באחריות הטיפול ואספקתו (רמתי-נבון, 2006, 5).