כניסת החרדים לקואליציה בראי "תורת המשחקים - משחק השפן" +הערות מרצה

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
ציון 90
שנת הגשה 2013
מספר מילים 1559
מספר מקורות 12

תקציר העבודה

הפקולטה למדעי-החברה המחלקה למדעי-המדינה עבודה בקבלת החלטות וקביעת מדיניות במינהל הציבורי כניסת החרדים לקואליציה בראי "תורת המשחקים – משחק השפן" שם הקורס: קבלת החלטות וקביעת מדיניות במנהל ציבורי תאריך הגשה: 10.04.2013
מבוא
ב-22 לינואר 2013 נערכו הבחירות לכנסת התשע עשרה. ביום המחרת לאחר ספירת הקולות היה ברור ששחקנים חדשים עומדים להכנס למשחק הפוליטיקה. שניים בולטים מאוד היו יאיר לפיד יו"ר מפלגת יש עתיד ונפתלי בנט יו"ר מפלגת הבית היהודי.
מהר מאוד נכרתה ברית בין השניים ועל אף כל המאמצים שהושקעו ע"י הליכוד ביתנו וגורמים אחרים לא ניתן היה לתקוע טריז בין השניים. לברית היו מטרות רבות ודעתם של השניים הייתה שממשלה שיושבים בה חרדים היא ממשלה שלא תוכל לקדם את המטרות הללו ולכן בפני בנימין נתניהו הוצב התנאי – ממשלה עם חרדים או ממשלה עם יש עתיד והבית היהודי. על אף כל המאמצים שבנימין נתניהו השקיע בניסיון לקרב בין החרדים לבנט ולפיד, בסוף הוקמה ממשלה ללא המפלגות החרדיות. עיקרי התיאוריה התיאוריה שבה אנו נתמקד בעבודה היא משחק השפן, משחק זה הוא חלק קטן ממכלול גדול יותר הנקרא תורת המשחקים. לפני שנוכל להבין מהו משחק השפן עלינו להבין מהי תורת המשחקים. בבסיס תורת המשחקים עומדים מספר גורמים שמהווים את לב ליבה: רציונאליות -הנחת היסוד שמקבל ההחלטה הוא רציונאלי והגיוני, ולכן יהי מעוניין למקסם את הרווח שלו ולמזער את ההפסד. מספר רב של שחקנים – נכון יותר לומר, מעל שחקן אחד, תורת המשחקים עוסקת ביותר משחקן אחד. עקביות- ישנה שיטתיות בהתנהגות השחקנים, היעדר בשינויים חדים. אי וודאות – ההסתברות להתרחשות אינה ידוע, קיים סיכון. תורה זו למעשה עוסקת באסטרטגיות, בניתוח של סיטואציה מנקודת מבט של מטרות מתנגשות, בריתות אפשריות, ניגודי אינטרסים ולעומתם שיתוף פעולה. חשיבה אסטרטגית (כיצד לגבור על היריב כאשר אנו יודעים שהיריב מנסה לגבור עלינו) מאפשרת לנו להשתמש בכישורים הבסיסיים שלנו בצורה הטובה ביותר עבור המטרה אליה אנו שואפים, הסיטואציות אשר נחקרות רובן מורכבות ולכן חקירתן מתאפשרת על ידי הפשטתן לאחד מכמה מודלים כלליים (שפן, דילמת האסיר).