ביולוגיה כללית ב' 2015ב בדוק עם הערות

תקציר העבודה

פתרון ממ"ן 11
98, ממ"ן מצוין – כל הכבוד!! ממש ממ"ן לדוגמא! שאלה
1 א.      þתהליך הדיות הוא תהליך התאדותם של מים דרך הפיוניות שבעלים. העמודה האדומה מתארת את כמות המים שדוייתו מהצמח שטופל בציטוקינינים. הציטוקינינים הם הורמונים שממריצים תאים להתחלק, מעודדים התרחבות עלים ומאטים את הזדקנותם (המים מתדייתים מהעלים), והציטוקינינים מצויים בכמויות גדולות במריסטמות השורש והנצר. מכאן, טיפול בציטוקינינים יגביר את תהליך הדיות. העמודה הכחולה מתארת את כמות המים שדוייתו מצמח הבקרה. הטיפול בלכה והסרת העלים מקטינים את הדיות, כפי שאסביר בהמשך, והטיפול בציטוקינינים מגביר את הדיות, כפי שהסברתי לעיל. לכן, על עמודת הבקרה להיות בגודל ביניים. העמודה הירוקה מתארת את כמות המים שדוייתו מהצמח שמחצית מעליו הוסרו. כלומר, בצמח זה כמות המים שדוייתו היא מחצית מזו שדוייתו בצמח הבקרה, וזאת ניתן לראות בבירור בגרף. העמודה הסגולה מתארת את כמות המים שדוייתו מהצמח שעליו נצבעו בלכה שקופה. דרך הפיוניות -).
תשובה מצוינת! שאלה
2
5 /
5 א.      þבתמונות אלו מתוארים סוגים של טרופיזם. בדרך כלל, הנצרים של צמחים צומחים כלפי מעלה, והשורשים כלפי מטה, אל תוך הקרקע. אולם, השורשים והנצרים יכולים לשנות את כיוון צמיחתם בתגובה על גירויים מהסביבה (אל כיוון הגירוי, או נגדו). תופעה זו נקראת  טרופיזם. לתגובות טרופיזם אחראיים הורמונים הגורמים לשינוי בקצב הגדילה וההתארכות של תאים שונים. בתמונה מספר 1, מתואר  פוטוטרופיזם.
פוטוטרופיזם הוא גדילה של –
שאלה
3 א.      þככל הנראה העצים הללו מתרבים ברבייה וגטטיבית. מערכת השורשים של הצמח ההורה הצמיחה נצרים משניים, שהפכו למערכות נצר נפרדות. וכך, ליד כל צמח בוגר נמצא צמח צעיר למרות שהזרעים אינם פוריים, ולמרות שכמות האצטרובלים שצמחו הלכה וקטנה עם השנים. אפשרות נוספת היא רבייה מחלקי צמח. צמח חדש מתפתח מרקמה או מאיבר (כגון עלה) שנשרו או הופרדו מהצמח ההורה. בגלל שצמחים שמתרבים ברבייה זוויגית (כמו הדרכים שציינתי לעיל) הם זהים גנטית, הייתי בודק את השערתי על ידי השוואת רצף הנוקלאוטידים של מספר עצים. בין עץ בוגר לעץ צעיר שבשכנותו.
מספר זוגות. אם הם זהים, אכן מדובר ברבייה אל זוויגית מאחד משני הסוגים והשערתי נכונה.
ב.      1. þהאבקנים הם איברי הרבייה הזכריים. הם מורכבים ממאבק ומזיר. פנים המאבק מחולק לשקי אבקה, שבתוכם נוצרים נבגים הפלואידיים (מיקרוספורות). הם מתפתחים לגרגרי אבקה המכילים את הגמטופיטים הזכריים. איבר הרבייה הנקבי הוא העלי. בחלק מהפרחים העלי מתפתח מעלה שחלה אחד. החלק התחתון של העלי הוא השחלה, שבה מתפתחות הביציות –
þשאלה
4 התהליך המתרחש הוא הובלת תרכובות אורגניות בצמח בצינורות השיפה. רקמת השיפה מובילה סוכרים תוצרי הפוטוסינתזה ומומסים אחרים בתוך הצמח. תאי ההובלה העיקריים של השיפה נקראים חוליות צינור כברה (התאים הגדולים המחוברים בשרשרת בצינור הימני). התאים הללו נשארים חיים בבגרותם. התאים הללו מחוברים זה לזה ויוצרים את ציונורותצינורות השיפה. במקומות החיבור בין התאים, מצויים לוחות כברה. אלו הם לוחות מנוקבים המאפשרים לתוצרי הפוטוסינתזה לנוע לאורך הצינור. תהליך העמסת הסוכרים הוא תהליך שצורך אנרגיה שמקורה בATP, –