יחסי הורה אלמן לבן יחיד

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2013
מספר מילים 5659
מספר מקורות 20

תקציר העבודה

הפקולטה למדעי הבריאות תוכנית המוסמך בגרונטולוגיה עבודה סופית בקורס: הזקן ומשפחתו יחידה
2 : בין ילדים בוגרים להורים זקנים נושא:
יחסי הורה אלמן לבן יחיד קורס:
הזקן ומשפחתו תאריך הגשה:
אוגוסט 2013
תוכן העניינים
מבוא —
עמודים 1
סקירת ספרות —
עמודים 5-2
ü      מערכות יחסים בין-דוריות –…
עמודים 3-2
ü      אחריות ילדים כלפי הוריהם
עמודים 3
ü      בשלות פיליאלית –..
עמודים 4-3
ü      "דור הסנדוויץ"- כיצד נלמד להשלים עם הזדקנות הורינו ולהסתגל אליה?

עמודים 4
ü      קונפליקטים בין בנים בוגרים להוריהם הזקנים עמודים 5-4
המרואיין והראיון -.
עמודים  6
ניתוח הראיון —
עמודים 10-7
ü      בשלות פיליאלית
עמודים 7
ü      מערכות יחסים בין דוריות –… עמודים 9-8
ü      קונפליקטים בין בנים בוגרים להוריהם הזקנים –.. עמודים 10-9
דיון -.
עמודים 12-11
סיכום -..
עמודים 13
רשימת מקורות —
עמודים מנהל עסקים נספח מספר 1- הסכמה מדעת –
עמודים משפטים מבוא
מטרת עבודה זו הינה לבחון את יחסי ההורה האלמן לבן היחיד. מערכת יחסים זו הינה מורכבת, במיוחד לאור העובדה שהמטפל העיקרי של ההורה האלמן, בעבודה זו,  הינו הבן היחיד, כך שכול נטל הטיפול "נופל" עליו. סוגיה שחזרה על עצמה רבות בעבודה זו- הסוגיה הכספית.
אחת העובדות הידועות והמוכרות ביותר בעולם הינה- העולם מזדקן. החברה הישראלית- שהחלה את דרכה כחברה צעירה- מזדקנת אף היא (ברודסקי, שנור ובאר, 2008).
מערכת יחסים בין הורים מבוגרים לילדיהם הבוגרים נחשבת מאז ומתמיד לאחת המורכבות והטעונות ביותר מבחינה רגשית. התחושות המתלוות למערכת זו מתעצמות במיוחד בקרב בנים ובנות הנמצאים באמצע חייהם (הנטמן וברנשטיין, 2000). "דור הסנדוויץ" הוא אותו דור בני החמישים והשישים, שחייהם מתנהלים בין המחויבות ואהבה לילדיהם, בני העשרים והשלושים, לבין הרצון והחובה לדאוג להוריהם המזדקנים, תוך הבטחת רווחתם, איכות חייהם ובריאותם (הנטמן וברנשטיין, 2000). בניגוד לדעה המקובלת, במחקרים שונים נמצא כי בחברה המערבית המודרנית אין הזקנים נדחים על ידי ילדיהם או משפחותיהם המורחבות. כל עוד חיים הזקנים במסגרת הקהילה או במוסד, גם אם הקשר היומיומי עם ילדיהם לא יהיה במיטבו, הם לא יהיו תלויים בשירותי הרווחה לצורך הישרדותם. בעת האחרונה מתפתחת תופעה חדשה, משפחה גריאטרית דו דורית, להורה בן ה-70 או ה-80 יש ילדים בשנות ה-50 וה-60. שני דורות אלה מתמודדים עם שינויים אישיים, כלכליים, חברתיים, פסיכולוגיים וכו' וביחסי המשפחה הנובעים מתהליך הזקנה שלהם (לבנשטיין ורון, 1996). לצורך עבודה זו ראיינו את מ', דיירת שמתגוררת בבית האבות בעיר מגוריה. התאלמנה מבעלה לפני חמש שנים ולה בן אחד ויחיד, בן חמישים פלוס, שמתגורר עם משפחתו בעיר אחרת.
בצעירותה, האישה הייתה אמידה ולעת זיקנה, רשמה צוואה. בנה ידע על קיום הצוואה אך לא ידע מהו תוכנה וברגע שגילה על תוכן הצוואה מפי אימו, חלה הידרדרות ביחסו אליה, וזאת מכיוון כי היה בטוח שיקבל את הכול. על רקע גילוי תוכן הצוואה נוצר קונפליקט בין האם לבנה על רקע כספי. במשפחה זו של המרואיינת ישנם קונפליקטים חדשים- קונפליקטים המתעוררים כתוצאה מתהליך ההזדקנות של ההורים וקשורים לבעיות ההזדקנות. זה יכול להתבטא: בהכנסת מטפל, מעבר לבית אבות, רקע כספי- נושא זה עלה רבות בראיון. העבודה תכלול: סקירת ספרות, הסקירה תכיל היבטים תיאורטיים של נושא העבודה, הסקירה תחולק לתתי פרקים לפי הגיון התפתחותי.  הסקירה "תשפוך אור" על הנושא. פרק של מרואיין והראיון, שבו יופיע מידע כללי על המרואיין בעבר ובהווה. תיאור האווירה שבה התנהל הראיון, מי נכח, איפה התנהל הראיון וכו'. לאחר מכן יהיה פרק של ניתוח הראיון, שבו נעמוד על המאפיינים המרכזיים של הנושא הנידון, כפי שעלו בראיון, תוך קישור לסקירת הספרות. פרק הדיון שיופיע ויכלול את המסקנות המרכזיות שעלו מניתוח הראיון ועד כמה מתאים לסקירת הספרות שנמצאה בנושא. פרק הסיכום, שיסכם את נושא העבודה, המרואיין, המסקנות המרכזיות שעלו מניתוח הראיון וההשלכות המרכזיות שנידונו- הכול בצורה תמציתית.