אומדן רמת המודעות בקרב רופאי הקהילה לגבי דיור מוגן, כטיפול ארוך טווח

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2013
מספר מילים 10651
מספר מקורות 28

תקציר העבודה

המחלקה לסוציולוגיה של הבריאות הפקולטה למדעי הבריאות פרויקט מסכם בנושא:
אומדן רמת המודעות בקרב רופאי הקהילה לגבי דיור מוגן, כטיפול ארוך טווח קורס:
ניהול תפעול בתי אבות- עבודת שדה תאריך הגשה:
אוגוסט 2013
תוכן העניינים
מבוא
–.
עמודים 1
סקירת ספרות –. עמודים
6 -2
ý     קצת עובדות ומספרים –.
עמודים 2
ý     התפתחות המוסדות לטיפול ארוך טווח בארץ ישראל .. עמודים 2
ý     רשת הדיור המוגן  "משען" – עמודים 3
ý     עמדות רופאים ביחס לקשישים —
עמודים 4-3
ý     מי מחליט על הכניסה לסידור המוסדי הנבחר (דיור מוגן, בית אבות) –. עמודים 4
ý     סיבות למעבר לדיור המוגן ..
עמודים 5-4
ý     דפוסי הטיפול הממושך במוסדות –.
עמודים 5
ý     שירותי הבריאות והרפואה בדיור המוגן הפרטי —
עמודים 6
תיאור מקום ההכשרה המעשית: "משען-אבות הנגב" באר שבע – עמודים 10-7
ý     סוג בעלות –.
עמודים 7
ý     תיאור המקום -.
עמודים 7
ý     אוכלוסיית הדיירים ב"משען" –..
עמודים 8-7
ý     שירותי בריאות ב"משען" באר שבע -… עמודים 8
ý     מודל פנים ארגוני- וייסבורד, 1978 —
עמודים 8
ý     יישום מודל פנים ארגוני בארגון "משען" באר שבע
עמודים 10-9
ý     מודל חוץ ארגוני ..
עמודים 10 תיאור הפרויקט- הגדרת משתנים, כלי מחקר, אוכלוסיית המחקר, תהליך המחקר ומגבלות המחקר – עמודים משפטים-11
ממצאים
עמודים 23-16
דיון -.
עמודים
5 -24
סיכום, מסקנות והמלצות לעתיד עמודים 27-26
ביבליוגרפיה — עמודים
2 9-28
נספחים
עמודים 30- 59
מבוא
מסגרות מוסדיות לזקנים הן חלק מרצף השירותים לטיפול ממושך באוכלוסייה הזקנה. המעבר מהבית למוסד מהווה שינוי משמעותי בחייו של הזקן ובחיי משפחתו וכרוך לעיתים במשבר חריף (לבנשטייןויקוביץ', 1996).
לדעת גופמן (1961Goffman, ), במשך עשרות שנים נחשבו המסגרות המוסדיות לזקנים כמסגרות מוסדיות המתאפיינות בכול אותן תכונות שליליות של מוסדות כוללניים. בשנים האחרונות חלה התפתחות בתפישת המסגרות המוסדיות ובראייתם, כחלק מרצף השירותים לטיפול ממושך. אלו הם מסגרות שאמורות להיות יותר "פתוחות" ופחות "טוטליות", ומעורבות בקהילה בה הם פועלים. עם זאת, אי אפשר להימנע מלהתייחס לביקורת על החיים במסגרות האלה ועל ראייתם בעיני הציבור ובעיני אנשי המקצוע כ"תחנה אחרונה" בחיי האדם (Townsend,1962).
אחד ממוסדות אלו הוא הדיור המוגן. בתי הדיור המוגן מספקים בימינו סביבה נוחה ותומכת, בה ניתן לחיות חיים מלאים ועשירים בתנאי נוחות וביטחון. בתי הדיור המוגן של רשת "משען" מובילים את ענף הדיור המוגן בישראל ומעניקים לבני הגיל השלישי את כל הדרוש לשנים רבות של חיים עצמאיים במסגרת תומכת ומסייעת. ישנו רגע בחייו של אדם, בו הבית המוכר כבר אינו עונה על צרכיו, רגע שבו הוא מתחיללחפש מקום שבו יוכל לבלות בנעימים לעוד שנים רבות (לקוח מאתר הרשמי של משען www.mishan.co.il ).
מטרת העבודה זו הינה לבדוק האם הרופאים בקהילה, לא הרופאים שכבר שעובדים בדיור המוגן, מציעים את האופציה של דיור מוגן כמוסד טיפולי ארוך טווח למטופליהם הקשישים. רציונאל הפרויקט שלנו הינו האם רופאי הקהילה מזהים את הצרכים של האדם הזקן או נותנים את הייעוץ המתאים למטופל (פסיכולוגי, מנטלי, חברתי וכו') ויחד עם זאת, האם מפנים אותו לסוג דיור מתאים עבורו.
            כדי לחקור לעומק נושא זה, עברנו הכשרה מעשית בדיור המוגן "משען- באר שבע". "משען", באר-שבע, הוקם לפני 17 שנה, ומטרתו הייתה לתת בית חם ותרבותי לבני גיל הזהב באזור הדרום.מיום הקמתו של "משען" בבאר שבע, פועל "משען" באר שבע למען ובשיתוף קשת רחבה של גורמים בקהילה, בשיתוף פעולה עם בתי ספר מהסביבה, הצבא, המשטרה, אגף הרווחה בעיריית באר-שבע, ארגוני מתנדבים, אוניברסיטת בן גוריון, מועדון הליונס, עמותות שונות, וכמובן מועדוני וועדי גמלאים מרחבי העיר ומחוצהלה. "משען" באר שבע שוכנת בשכונה שקטה ובטוחה, וגובל בפארק רחב ידיים ("פארק החייל האוסטרלי").
            בעבודה זו יהיה פרק של סקירת ספרות מקצועית בנושא הנבחר לפרויקט. סקירת הספרות "תשפוך אור" על הנושא הנבחר לפרויקט ועל התפתחות מוסדות "משען" לאורך השנים.
            יהיה פרק של תיאור המקום וההכשרה המעשית- פרק שיפרט את מקום ההכשרה השנתי שלנו, כלומר איפה חקרנו את הנושא שבחרנו לפרויקט.             יהיה פרק שיתאר את הפרויקט, כל כול היבטיו: הגדרת משתנים, כלי המחקר, אוכלוסיית המחקר, תהליך המחקר ומגבלות המחקר.             יהיה פרק של הממצאים שעלו במהלך עשיית הפרויקט. ממצאים כמותניים ו/או איכותניים. פרק אחרון בעבודה, פרק של סיכום ומסקנות והמלצות לעתיד- שיקשרו ויסכמו את כול חלקי העבודה, בהתבסס על גוף העבודה וסקירת הספרות המקצועית שנמצאה בנושא.                           יהיה פרק של דיון , שידון וינתח את כול  פרקי העבודה והמחקר.