אסטרטגיות התמודדות עם מחלות כרוניות בקרב קשישים

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2014
מספר מילים 4135
מספר מקורות 25

תקציר העבודה

פרויקט גמר בנושא:
אסטרטגיות התמודדות עם מחלות כרוניות בקרב קשישים שנת הלימודים:
תשע"ד תאריך הגשת העבודה:
אוגוסט 2014 תוכן העניינים
מבוא
-…1
תקציר העבודה –2
סקירת הספרות …11-3
חשיבות העבודה -.12
מטרות העבודה -…13
סיכום מנהל עסקים-משפטים רשימה ביבליוגרפית –16-17
נספחים ..18
מבוא
    ארגון הבריאות העולמי (WHO) הגדיר מחלה כרונית כמצב בריאותי מתמשך מעל לשלושה חודשים. מחלות כרוניות נפוצות כוללות: דלקת פרקים, אסטמה, סוכרת, סרטן, יתר לחץ דם וכו'. ניתן להבדיל בין שני סוגי מחלות כרוניות:
מחלה כרונית פרוגרסיבית- מתמשכת לאורך ימים עד שנים ומחלה כרונית אקוטית- חריפה אשר מתפרצת מהר. מחלות כרוניות יוצרות מעין "הפרעה", אשר לאורך זמן יכולות למנוע מהאדם הקשיש תפקוד תקין או ל"קלקל" תפקודים שעדיין בריאים. חלק מהמחלות הכרוניות שיש למרבית הקשישים בקהילה (כדוגמת שיגרון- דלקת פרקים) מצריכות שימוש ארוך טווח בתרופות, אשר לעיתים גורמות לכאב ולסבל. למחלה כרונית יש יכולת לגרום  לשינויים שליליים באיכות חיי האדם ובתחושת הרווחה של האדם (Andries et al, 2000). לאחר האבחנה הרפואית של המחלה הכרונית, החולים המאובחנים צריכים כעת להתמודד עם מצב חדש שנוצר עבורם, מצב שמאלץ אותם לאמץ אסטרטגיות התמודדות ושיטות הסתגלות חדשות  וזאת כדי להתמודד עם המצב החדש שנוצר עבורם (Taylor et al, 1996). לאור כול האמור לעיל, עבודה זו תעסוק באסטרטגיות התמודדות עם מחלות כרוניות בקרב קשישים. מחצית הקשישים באוכלוסייה יפתחו עם הזמן מחלה כרונית וישנו צורך לתת מענה חיצוני (פעילות גופנית) ופנימי (פסיכולוגי) על מנת להקל על חיי הקשישים בזקנתם.
בצורה כזאת יהיה ניתן לשמר תפקודים קיימים ואף לשפר תפקודים שקיימים אך לקויים.
בימינו, המאה ה-21,  מחלה כרונית אינה גזר דין מוות לאדם, לעומת לפני כמעט 30 שנה. מטרת עבודה זו היא לתאר ולפרט אסטרטגיות ושיטות התמודדות עם מחלות כרוניות, מרגע אבחון המחלה הכרונית, המצריכה טיפול.
האסטרטגיות שיתוארו יהיו בכמה רבדים: פסיכולוגי-התנהגותי-נפשי-קוגניטיבי-גופני.
כול אחת מהרבדים ינסה לתת מענה הולם ומתאים להתמודד בצורה הטובה ביותר עם המחלה הכרונית. תקציר האוכלוסייה המבוגרת גודלת משנה לשנה. עד שנת 2050, הם יהוו כמעט 20% מסך אוכלוסיית העולם. עקב צמיחה מהירה של האוכלוסייה המבוגרת, עולה שכיחות מחלות כרוניות. עקב קידמה רפואית שהחלה כבר בראשית המאה ה-20, תוחלת חיי האדם עולה משנה לשנה. הסיכוי של אדם לעבור את גיל החיים הממוצע הוא גבוה בהרבה יותר ממה שהיה עד לפני 50 שנים. כמו כן, הסיכוי של אדם שמאריך חיים בצורה דרמטית, לפתח מחלות כרוניות הוא גבוה בהרבה מאדם שלא האריך חיים בצורה ממושכת. מספרם ההולך וגדל של האנשים שסובלים ממחלות כרוניות, מאלץ אותם להתמודד עם המצב שנוצר והם נתקלים בהרבה מכשולים בהתמודדות עם מצבם החדש. לעיתים, הרפואה המודרנית לא נותנת מענה ראוי והולם לבעיותיהם הרפואיות-נפשיות-פסיכולוגיות וכו'. בגלל ההתקדמות הרפואית, יכול אדם לחיות שנים עם מחלה כרונית וזאת על ידי אסטרטגיות שונות של התמודדות עם המחלה הכרונית. פרויקט גמר זה תיאר ופירט אסטרטגיות התמודדות של מחלות כרוניות בקרב קשישים. האסטרטגיות הם:
פסיכולוגיות-נפשיות-קוגניטיביות-גופניות. כול אחת מהאסטרטגיות תיארו את יכולת החולה הכרוני להתמודד עם המחלה הכרונית בצורה הטובה ביותר ועל ידי כך לשפר את איכות חייו ולגרום לתחושת רווחה גדולה יותר ולאורך זמן.