הזכות להורות חד-מינית בישראל: הומוסקסואלים מול לסביות

תקציר העבודה

הזכות להורות חד-מינית בישראל: הומוסקסואלים מול לסביות                                              תוכן הענינים:
מבוא .   2
פרק א: הזכות להורות -4
א.1. הזכות להורות – כזכות שלילית וכזכות חיובית ..6
פרק ב: הזכות להורות חד מינית -9
ב.1. כיצד ניתן לעגן את הזכות להורות חד מינית בישראל? -.            10         ב.2.
מודלים אפשריים לשימוש בחוק היסוד לביסוס מעמדם של זוגות חד-מיניים..       10             ב.3. השינוי במעמדם המשפטי של ההומוסקסואלים והלסביות –… 12
פרק ג: הגשמת הזכות –           16
ג.1. אימוץ             16
ג.2. תרומת זרע -…            18
ג.3. תרומת ביציות …            20 ג.4. פונדקאות / הסכם נשיאת עוברים – 21
פרק ד: הגשמת הזכות ע"י זוגות חד מיניים:
הומוסקסואלים מול לסביות…
5          ד.1. אימוץ        26
ד.2. תרומת זרע -..            28
ד.3. תרומת ביציות .. 29
ד.4. פונדקאות / הסכם נשיאת עוברים –            29
ד.5. הורות משותפת 29
פרק ה: המצב הראוי -..            31
סיכום .            32
ביבליוגרפיה – 34
מבוא:
"המשפחה הקלאסית" כפי שרבים מאיתנו נוטים לדמיין, היא נפוצה הרבה פחות משניתן לחשוב. מבלי להתעמק בהתפלגות הסטטיסטיקה המורכבת, ניתן לומר כי קרוב למחצית מ"משקי הבית" בישראל  אינם עונים על הגדרה זו: אב הנשוי לאם וילדים שנולדו להם, אלא שאר משקי הבית מורכבים בין השאר ממשפחות חד הוריות, משקי בית של בודדים, וזוגות חד מיניים.
בעוד שסוגיה זו היא סוגיה סוציולוגית עמוקה מאוד, שנוגעת בקשת רחבה של שאלות כדוגמת דת ומדינה, סדרי ראשונים בחברה, תמורות ליברליות ועוד, עבודה זו מתמקדת בקבוצת הזוגות החד מיניים, ובזכותם להורות ולהקמת משפחה, מן הפן המשפטי בעיקר: בראשית הדברים, בפרק הראשון, נציג את הבסיס התיאורטי עליו נשענת הזכות להורות במובנה הרחב. כלומר, מהי זכות זו, מדוע היא ממלאת תפקיד עיקרי כל כך בחברה האנושית וכיצד ייתכן כי היא אינה מעוגנת בחוק? מה הקשר בין הזכות להורות לבין הזכות למשפחה? האם זכויות אלה קיימות בכלל?
האם זכות זו היא חיובית או שלילית?
בפרק השני, נבחן מובן צר יותר של אותה הזכות להורות, והוא הזכות להורות חד מינית. האם ניתן לגזור ולהסיק על קיומה של זכות זו? אם כן, מנין? מהם יסודותיה החוקיים או החוקתיים? מהן הזכויות המוכרות מהן אפשר לגזור את הזכות להורות חד מינית? מהם סוגי ההורות הקיימים, ומה ההבדל ביניהם? כמו כן, נסקור התפתחויות משפטיות עיקריות באשר למעמדם של זוגות חד מיניים בישראל.
בפרק השלישי, נסקור את הדרכים העומדות כיום להגשמת הזכות להורות, שוב במובנה הכללי. כלומר, מהן דרכי הפעולה העומדות בפני זוג בישראל, משגילה כי אין ביכולתו להביא ילדים לעולם בצורה טבעית וללא התערבות? נסקור את חלופת האימוץ, ואת דרכי הגשמתה; את חלופת תרומת הזרע ודרכי הגשמתה; את חלופת תרומת הביצית ודרכי הגשמתה וכן את חלופת הפונדקאות וכיצד זו מתקיימת.
בפרק הרביעי, נסקור מהן החלופות העומדות בפני זוג חד מיני בישראל בבואו להגשים את זכותו להורות; ננסה לעמוד על מקצת מהבעיות החברתיות בהן אוכלוסיה זו נתקלת; נראה מי מהחלופות עשויה להתאים לזוג חד מיני, ומי לזוג לסבי ומי לזוג הומוסקסואלי, ונראה כי המצב שונה בתכלית עבור זוגות הומוסקסואלים לעומת זוגות לסביים. בפרק זה גם נסקור מודל חדש של הורות, שמטרתו להגשים את חלומם וזכותם של זוגות חד מיניים רבים להיות הורים: ההורות המשותפת – מודל שנוצר באופן עצמאי על ידי זוגות או יחידים מהקהילה החד מינית במטרה להפוך להורים לילדים משלהם, ועל ידי כך להגשים את שאיפתם להקמת משפחה ולהמשכיות.
בפרק ה', יביעו הכותבים את דעתם הצנועה באשר לכיצד יכולים הדברים להשתפר וכיצד הם אמורים להיראות. האם דרושה מידה רבה יותר של התערבות המחוקק בתכנון המשפחה? אולי דווקא מידה פחותה יותר?