דיקטטורות במאה ה20 10662

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 13
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
ציון 90
שנת הגשה 2013
מספר מילים 1468

תקציר העבודה

דקטטורות במאה ה20 –
1 0662
ממן 13
איטליה, מוסלוני …
שאלה 1
"המנהיג הטוטליטרי הוא הסמכות העליונה. אמנם הוא שולט בשם האידאולוגיה, אך הניסיון הוכיח כי הוא אינו מהסס גם לפעול בניגוד לאידאולוגיה. המנהיג הטוטליטרי אינו רק קודקוד של סולם פיקוד היררכי, אלא גם גרעין המשטר.
קיים הבדל מסוים במעמדו של המנהיג בין המשטר הפשיסטי והנאצי לבין משטרים קומוניסטיים.
באידאולוגיה הפשיסטית והנאצית עקרון המנהיג הוא מרכיב מהותי שניזון משני מקורות: ממסורת המאבק של תנועה בראשות מנהיג כריזמטי ומעולם המחשבה השמרני, שדגל בסדר ביורוקרטי- צבאי עם היררכיה שבקודקודה מנהיג כול-יכול (מלך אבסולוטי, דיקטטור צבאי או, כאמור, "פיהרר" של תנועה   תארו את תפקידיו וחשיבותו של מוסוליני בתקופת שלטונו באיטליה הפשיסטית האם נכון לתאר את מוסוליני כמנהיג כל-יכול?
  שאלה 2
"מעולם בתולדות האנושות לא סלל משטר אוטוריטרי את הדרך למשטר טוטליטרי, כל המשטרים הטוטליטריים צמחו ועלו מן התוהו ובוהו הפוליטי והמוסרי, שיצרו הליברליזם, הדמוקרטיה והשיטה הרב מפלגתית: משבר פוליטי אומלל ובלתי מוסרי ביותר שהתגבש במערב מתקופת ההשכלה עד ימינו." [מתוך: קונפינו מיכאל, מסנקט – פטרבורג ללנינגראד (תל אביב: עם עובד, 1993), עמ' 431.] (20 נק') א. נתחו את חולשתה ושבירותה של הדמוקרטיה, כפי שהתגלו בגרמניה ובאיטליה ערב עליית המשטרים הטוטליטריים במדינות אלו.[ (משפטים נק') ב. האם, לדעתכם, קיים קשר הכרחי בין עליית משטר טוטליטרי לבין כישלון, …