סקירת ספרות – ויסות חושי תוך התמקדות בגיל הרך ובליקויים בויסות החושי

תקציר העבודה

סקירת ספרות – ויסות חושי תוך התמקדות בגיל הרך  ובליקויים בויסות החושי תוכן עניינים
1.       ויסות חושי (Sensory Processing)
2 .       ויסות חושי בגיל הרך
3 .       ליקויים בויסות החושי
3 .1
ליקוי בויסות החושי כפסיכופתולוגיה
3 .2 רמות בויסות החושי
4 . מקורות         סקירת ספרות – ויסות חושי תוך התמקדות בגיל הרך מטרתה של סקירת ספרות זו הנה לבחון את המונחים ויסות החושי, ליקויים בעיבוד החושי, השפעות רמות שונות בויסות החושי על הפרט ותרומת הויסות החושי להתפתחותו של הפעוט. בחינת נושא זה הנה חיונית, מאחר ובגיל הרך, ויסות חושי תקין הנו חיוני להתפתחות וכן, ליקוי בויסות החושי פוגע בהתפתחות התקינה ואף נקשר לפתולוגיות, כגון אוטיזם, פיגור שכלי והפרעות ריכוז, קשב והיפראקטיביות.
1.       ויסות חושי (Sensory Processing) – התחושה הנה מרכיב קיומי בחייו של כל יצור חושי. עיבוד חושי (Sensory Processing) מוגדר כיכולת של מערכת העצבים לקלוט, לעבד ולארגן מידע סנסורי מהגוף ומסביבה ולשלב אותו עם מידע קודם במדע להוציא אל הפועל התנהגות תכליתית. גירוי חושי הנו הליך נוירולוגי – עצבי תקין. במסגרת הליך זה, מערכת העצבים קולטת מידע חושי באמצעות הקולטנים בעור וקולטנים נוספים בגוף. המוח מעבד את המידע – מארגן אותו ומפרש לכדי פעולה. מידע זה כולל מידע חושי, וסטיבולרי, טקטילי ופרופריוצטיבי (ארד, 2008 ; הרדל – נאסר, 2008 ; נוי, 2012). כאשר באים לידי ביטוי קשיים בהליך זה, מדובר בלקות, מאחר וההעיבוד החושי חיוני להתפתחותם של אספקטים במיומנויות מוטוריות וחברתיות, לתקשורת בין – אישית, במיונויות החיוניות לריכוז, קשב ולמידה וכן, הוא עומד בבסיס היכולת לבצע התנהגויות אדפטיות מורכבות. אנשים שונים יכולים לפרש חוויות חושיות, כאשר במקרים בהם אנשים מפרשים חוויה חושית מסוימת כמענגת, אותן חוויות חושיות נחשבות עבור אחרים כמפריעות או מזיקות (הרדל – נאסר, 2008 ; נוי, 2012 ; 2012 ; Mathison). ויסות חושי משמש כווסת של הגוף, הקובע את מידת עוררותו ומורכב מההיבט ההתנהגותי והפיזי. ההיבט ההתנהגותי מבטא את יכולתו של הפרט לווסת –