פמיניזם ותאטרון במחזה: "אמא קוראז' וילדיה"

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , , ,
ציון 95
שנת הגשה 2014
מספר מילים 4787
מספר מקורות 19

תקציר העבודה

פמיניזם ותאטרון במחזה:
"אמא קוראז' וילדיה".
תוכן עניינים
מבוא: עמ' 3
פמיניזם ותיאטרון – רקע: עמ' 5
התיאטרון האפי ופמיניזם: עמ' 9
ניתוח המחזה "אימא קוראז' וילדיה": עמ' מנהל עסקים סיכום: עמ' 19
ביבליוגרפיה: עמ' 20 מבוא
ניצני המהפכה הפמיניסטית החלו במחצית השנייה של המאה התשע עשרה ושיאה של המהפכה החל במחצית השנייה של המאה העשרים עד היום. למהפכה זו הייתה השפעה גדולה על עולם התיאטרון. מנקודת המבט של המחקר התיאטרוני ניתן להצביע על קיומן של מגמות עיקריות שהתפתחו בעקבות הפמיניזם וביניהן ניתן למצוא גם שחזור וקריאה מחודשת של ההיסטוריה של התיאטרון תוך בחינת מקומן של הנשים ו/או הדרתן ובחינת אופני ואפשרויות הייצוג של נשים ונשיות בדרמה ובתיאטרון. המחזה אותו אנתח בבסיס העבודה הינו: "אמא קוראז' וילדיה". המחזה נכתב בשנת 1939 על ידי המחזאי (והמשורר) הגרמני ברטולט (ברט) ברכט. המחזה הינו אחד המחזות הידועים ביותר של ברכט ונחשב שם דבר בכל עולם התיאטרון. המחזה עלה במקומות שונים בעולם בהפקות רבות ואף עיבוד שלו הוצג בקולנוע. כיום המחזה מוצג בתיאטרון הקאמרי. עלילת המחזה מתנהלת בתקופת מלחמת שלושים השנים. סוגיה זו של ייצוג נשים מחדש בהיסטוריה עולה למעשה במחזה זה, שכן נכתב בשנות השלושים של המאה העשרים, תקופה בה עדיין המהפכה הפמיניסטית התפתחה, ואילו העלילה מתרחשת בתקופה שקדמה למהפכה הפמיניסטית – המאה ה- 17.
אחד המושגים התיאורטי – תיאטרוני, הבולטים ביותר, מתוך הגותו של ברכט הנו: "אפקט הניכור".
הדבר אשר עומד מאחורי רעיון זה היא אפשרותו של התיאטרון להציג דבר מוכר באור חדש, שהוא בלתי מוכר ומעורר שאלות וביקורת מצד הצופה.  אפקט הניכור נעשה באמצעות טכניקות הזרה, משהו נראה לנו מוכר מחד ובאותו זמן מרגיש כלא מוכר.  על פי ברכט, בתיאטרון האפי, השחקן אינו צריך לחקות באופן מושלם ומיטבי, את הדמות ומאפייניה, אלא רק להדגים אותה, "לצטט". השחקנית אינה אמורה להזדהות עם הדמות אלא להישאר מחוץ לרגשותיה, ליצור סיטואציה בו זמנית אשר בה היא גם משחקת את הדמות וגם לא משחקת אותה. בלב העלילה עומדת הדמות –  אנה פִירלינג, אשר מכונה בשם =  "אמא קוראז'". אנה פירלינג היא רוכלת הגוררת את עגלתה ובה מרכולתה בעקבות החיילים במלחמה. הדמות בעלת אופי סוחרת ערמומי, מוכרת היטב בקנטינה בצבא שבדיה, דוגלת ונחושה להתפרנס ולהרוויח מן המלחמה.
אט אט מתברר לאנה פירלינג כי מי שרוצה לחיות על המלחמה צריך לשלם מחיר בתמורה, ואכן היא משלמת את המחיר היקר מכל ולאורך המחזה, היא מאבדת את שלושת ילדיה, כתוצאה בדיוק אותה המלחמה שקיוותה להרוויח ממנה.
המחזה משתרע על פני שתי עשרה שנים אל מול שתי עשרה סצנות. אנה פירלינג מהווה דמות נשית חזקה, עם יכולת לביצוע תככים ומשימות וכן פמיניסטית יחסית לתקופה בה מתרחש המחזה.
שאלת המחקר שאלת המחקר מבוססת על מושג אותה טבע ברכט  – "אפקט הניכור".
האם "אפקט הניכור" תורם למסר הפמיניסטי בתיאטרון האֶפִּי?
במטרה לענות על שאלת המחקר, עבודה זו תענה על לשאלות משנה.
–                    מהו תפקידו של "אפקט הניכור" בתיאטרון האפי בהיבט הפמיניסטי?
–                    הצגת המסר הפמיניזם בתיאטרון האפי –                    קיומם אלמנטים נוספים בתיאטרון האפי שתורמים למסר הפמיניסטי?
המסגרת תיאורטית מתודולוגית האסטרטגיה לניתוח הינה: "תיאטרון פמיניסטי אֶפִּי".
כותב המחזה, ברכט, ראה בתיאטרון אמנות המסוגלת להוביל לשינוי חברתי באמצעות אסתטיקה בימתית וכונתה על ידו "תיאטרון אֶפִּי", היות וברכט ידוע כחלוץ התיאטרון האפי מצאתי לנכון לבחור באסטרטגיה זו.