ניתוח יצירות אומנות של המאה ה-20

תקציר העבודה

שאלה 1.  הקוביזם (=קוביות) האנליטי הוא סגנון באמנות שבו השלם נבנה מתוך המציאות אותה יוצר האומן. מציאות זו נוצרת על ידי פירוק (=אנליזה) השלם לנושאים/לצורות ויצירת קיום חדש. במהלך הפירוק של השלם, היוצר מוסיף מידע לא מתוך עיניו הרואות אלא מתוך הידוע לו.  הקוביזם האנליטי התפתח בין השנים 1909-1910, מתוך ההשקפה כי לאומנות יש קיום משלה שאינו כפוף לחוקי הטבע. הקוביזם האנליטי התפתח באותן שנים בהן נסקה הפסיכואנליזה  והמושג של ניתוח ופירוק הנפש היה מאוד פופולארי. האמנים של התקופה, אימצו את המושג אל האומנות תוך ניסיון לפרק את המציאות הנתפסת ולנסוך בה מבט אחר, באמצעות פירוק לקצעים, צמצום החלל, תיאור ממספר זוויות ראייה –
ביבליוגרפיה Karmel, Pepe. Picasso and the invention of Cubism, New Haven : Yale University Press, 2003. Rubin, W. Stanley,  Picasso and Braque : pioneering cubism, New York : Museum of Modern Art ; Boston : Bulfinch Press, 1989. יצירות
1 . פיקאסו, פאבלו,  דיוקן של דניאל הנרי קאנויילר,  1910.
2 . פיקאסו, פאבלו, דומם עם מקלעת קש,  1912.
3 . פיקאסו, פאבלו, טבע דומם עם כינור ופירות,
1 913. שאלה 2. מקור השפעה חשוב על הזרם האקספרסיוניסטי במהלך המאה ה-20 הוא האמנות הפרימיטיבית. המונח "אומנות פרימיטיבית" יוחס עד תחילת המאה ה-20 לכל אמנות שאינה נטורליסטית, אולם כיום מונח זה משמש להגדרה של אומנות שבטית- כזו המהווה חלק אינטגראלי מחיי השבט ומתארת את חיי היומיום שלו- כמו פולחן ומאגיה. בעבור היוצר הפרימיטיבי, היצירה היא אמצעי להתקשר עם המטאפיזי, עם האלוהות. האמן הפרימיטיבי עושה שימוש באמצעים פשוטים, בחומרים ראשונים ובטכניקה בלתי מתוחכמת.
באופן זה הוא מביע את הרגש בצורה אותנטית. במאה ה-20 נעשה ניסיון לחזור אל אותה אומנות "פרימיטיבית", שכן הפשטות שבה, סימלה בעיני רבים את האומנות כפי שהיא צריכה להיות, אמיתית, לבבית, טהורה ולא מקולקלת עם תחכום יתר.             בגרמניה של ראשית המאה ה-20, הייתה שאיפה עזה לביטוי עצמי, אשר הוביל לסגנון האומנות האקספרסיוניסטי שבו הושם הדגש על החוויה הסובייקטיבית של היוצר תוך שימוש באמצי מבע.  אמנים אלה כינו את הסגנון שלהם  "אקספרסיוניזם" וזוהו בעיקר עם שתי קבוצות שפעלו בגרמניה: קבוצת "הגשר" וקבוצת "הפרש הכחול". בין היצירות של חברי הקבוצה ניתן לזהות את ההשפעה הרבה של הפרימיטיביזם.  ביצירה "עירומים משחקים תחת עץ" ניתן לזהות את הראשוניות של אורח החיים- הפרימיטיביות- בנושא וגם בסגנון. אנשים אנונימיים מהלכים ערומים בטבע, משתלבים עם הנוף עד אשר לא ניתן להבחין בין קווי המתאר. יש תחושה של שיחרור.
צבעיים נקיים עם משיכות מכחול נראות לעין, ספונטאניות- כל אלה מאפיינים את אורח החיים הפרימטיבי, בטרם החלה הציביליזציה כפי שאנו מכירים אותה. –
ביבליוגרפיה Poggi , Christine . Inventing Futurism: The Art and Politics of Artificial Optimism, Princeton: University Press, 2009. יצירות
1 .   בוצ'יני , אןמברט.  "עיר מתעוררת",  1910.
2 . בוצ'יני , אןמברט. "רעשי הרחוב חודרים אל הבית", 1911.
3 . בוצ'יני , אןמברט. "צורות מיוחדות במינן של התמשכות בחלל", 1913.
4 .
באלה, ג'אקומו.  "פנס רחוב", 1910. 5.
באלה, ג'אקומו.  קווי המעוף + מקצבים דינמיים,
1 913.