עבודה תואר שני שיקום ובריאות לחץ כגורם להתפרצות מחלת לב בקרב עובדי בית חולים טיפול עבודה סוציאלית סמפטומים של לחץ בעבודה מתח טיפול קרימינולוגיה

תקציר העבודה

מגמת שיקום ובריאות עבודה מסכמת בתוכנית לימודי תואר שני בנושא :
לחץ כגורם להתפרצות מחלת לב בקרב עובדי סיעוד בבית חולים פסיכיאטרי  תאריך ההגשה:
30.12.2012
תוכן עניינים
מבוא —
3 פרק ראשון- סקירה ספרותית מהו לחץ? – 5
סטרס והתפרצות מחלת לב 5
כיצד לחץ משפיע על מחלת לב — 9
כיצד סטרס ורגשות שליליים  בקרב עובדים גורמים למחלות לב ? 9
טבעו ותפקידו של רגש –10 מודלים של מצבי לחץ והתמודדות -11
תיאוריות התמודדות מאקרו-אנליטיות העוסקות בתכונות — 13
לחץ בעבודה 16
גורמי לחץ בעבודה —
1 7
גישות עיקריות להגדרת לחץ בעבודה -17
עבודה בתנאי לחץ בקרב עובדי סיעוד  במחלקות סגורות -18
יישום מודל של מצבי לחץ בקרב עובדים והתמודדות עם מחלת לב — 20 פרק  שני – מותודולוגיה נושא העבודה —  24
שאלת המחקר –  24
השערות המחקר –24
סוג המחקר –
2 5
אוכלוסיית המחקר והמדגם —
5 כלי המחקר -26
תהליך המחקר -27
ניתוח הנתונים -27
סיכום
2 8
רשימה ביבליוגראפית — 29
נספחים –34
מבוא
לחץ ודחק הם תחושות יום –יומיות שבאות לעיתים במנות קטנות או כמהלומה קשה. יש שהם פתאומיים או ממושכים ורציפים. המשותף לכל התיאורים הללו, שמצבים אלו יוצרים תגובות לחץ שמביאים אנשים שחיים מצבי חיים רווי עומס ומתיחות רבים למשברים, לפגיעה בבריאותם ובהסתגלותם הנפשית.
מחלות לב הם הסיבה העיקרית למקרי מוות ל-500,000 אנשים בשנה בארה"ב. יותר מ-11
מיליון אנשים בארה"ב חולים ממחלות לב ועורקים (CHD), ועוד 50 מיליון נמצאים בסיכון בגלל רמות גבוהות של לחץ דם וגורמי סיכון אחרים. למרות הקדמה בתרופות וטיפולים אשר מקלים על הסימפטומים הפיזיים של מחלות לב, עדיין מרבית מבני האדם חיים בתנאי לחץ וסטרס גבוהים עקב מורכבות החיים. האבחון והטיפול של מחלות לב דורש מהפרט להתמודד ולהתאים את עצמו עם המון שינויים בחיים. על מנת להבין טוב יותר את הגורמים המשפיעים ואת תהליך ההתמודדות חשוב לפתח התערבות רפואית על מנת להגביר את היענות החולים לאמץ התאמה ושינויים חיובים הנדרשים מהם. Lazarus & Folkman (1984) הגדירו במחקרם לחץ פסיכולוגי כקשר ייחודי בין האדם והסביבה אשר מוערך (ביצוע אומדן) על ידי האדם. בזמן זה האדם מגביר או מקטין את המשאבים העומדים ברשותו על מנת להתמודד עם הסיכונים ולשמור על רווחתו. בזמן לחץ האדם מבצע הערכה קוגניטיבית הכוללת שתי הערכות ראשונית ומשנית. הערכה ראשונית כוללת החלטה על מצב רווחתו בזמן זה ובעתיד. כמו כן הוא מבצע הערכה לגבי איום, תועלת, אובדן ואתגר. הערכה משנית, כוללת קביעה של משאבים, אופציות של התמודדות ומהי מידת ההצלחה. התמודדות, הוא תהליך בו הדרישות והרגשות (שהם תוצאה של הערכת מצב), מנוהלים. חולים אשר עברו הערכה לאבחון מצב העורקים, חוו הערכת איום תוך התייחסות לאיום הקיים ורווחה (של החולה) ותחזית של מה יקרה במידה והתוצאה תהיה שהוא חולה במחלת לב. במסגרת של Lazarus & Folkman (1984) פקטורים קיימים מוקדמים ביחידים- פרשנות אישית, סביבתית יכולים להשפיע על הערכה או אימוץ התוצאות. לדוגמא- לאיום יש קשר חיובי עם מקרים של CHD, ויכול להשפיע על אימוץ או אי אימוץ, כל זאת בהתאם להערכה שביצע.  ככל שהתוצאה הרפואית והפסיכולוגית של החולה טובה יותר וככל שהדיאגנוסטיקה והטיפול טובים יותר, אז איכות החיים טובים יותר.בתיאוריה של Lazarus & Folkman (1987) קיימות 2 אסטרטגיות התמודדות מרכזיות. התמקדות בבעיות (Approaching)  והתמודדות ברגשות (Dissocoating).
התיאוריה הראשונה כוללת פעולה התנהגותית, כאשר האדם מנסה לעשות משהו בנוגע לבעיה הגורמת ללחץ. התיאוריה השניה מנסה לרסן את הרגשות המתעוררים בעקבות הסיטואציה ולשמור על איזון רגשי. התמודדות היא מצב בו היחיד משקיע מאמצים על מנת להתמודד עם הדרישות החיצוניות והפנימיות ובצורה זו להתאים את עצמו ליכולת ההתנהגותית והקוגניטיבית שלו. הערכת המצב ובחירת האסטרטגיה תלויים בניסיון הקודם של האדם במצבים זהים, הערכה של עצמו ושל הסביבה, והערכה של המשאבים.
שתי האסטרטגיות מיוחסות למצבי לחץ. אך, תיאורית ההתמקדות בבעיה יותר שכיחה במצבים בהם היחיד מרגיש כי תיאוריה זו ישימה ותחת שליטה. תיאורית הרגשות יותר שכיחה במצבים בהם השיפוט טוען כי קשה לשנות את המצב. שילוב של גורמים חיצוניים, תכונות היחיד, יכולות והרגלים יובילו לתוצאה של יכולת התמודדות מסוימת. יש לשים לב יותר לדרישות בהן אנשים צריכים לעמוד והמשאבים שיש להם על מנת להתמודד במצב. כל זאת נדרש על מנת להבין את התגובות הספציפיות ללחץ של האדם.
בעבודה זו אתייחס לנושא לחץ כגורם למחלת לב ,הגורמים המשפיעים ואת תהליך ההתמודדות שהאדם נוקט כדי להתמודד עם הלחץ וגורמי הלחץ ,כיצד לחץ משפיע על הלב,בהמשך אתיחס לרגשות שליליים והקשר בינם לבין התפתחות מחלות גופניות וכגורם משמעותי להתפרצות מחלת לב.סקירת  מודלים של מצבי לחץ והתמודדות ,ניתוח תיאוריות התמודדות של לזרוס –תכונות מול מצב.
חלקה השני של העבודה הנני מציע מחקר שאמור לבדוק את הקשר בין מצבי לחץ כגורם למחלות לב בקרב עובדי סיעוד בבית חולים פסיכיאטרי . כלי המחקר המבוסס על ארבעה שאלונים: שאלון רקע, שאלון אסטרטגיות התמודדות שאמור לבדוק את סוגי אסטרטגיות ההתמודדות בהם משתמשים העובדים בתנאים של מחלקות סגורות בפסיכיאטריה  הנחשפים ללחץ מתמשך.התמודדות:(ממוקדות רגש, ממוקדות בפיתרון הבעיה), השאלון השלישי ימדוד את הערכת העובדים  הקוגניטיבית לאירוע המלחיץ  (כמאיים או כמאתגר), ואילו השאלון הרביעי יבדוק את הרווחה הנפשית בקרב העובדים, (רווחה נפשית נמדדת ע"פ שני פרמטרים: מצוקה נפשית/ רווחה נפשית). כשההשערה שלי שתפיסה חיובית לאירוע (מאתגר) תגרום לרווחה נפשית גבוהה יותר והתמודדות יעילה עם לחץ בעבודה וירידה בסיכוי לחלות במחלות לב.