רצח נשים על ידי בני זוגן (ציון 95!!!)

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2015
מספר מילים 3058
מספר מקורות 16

תקציר העבודה

רצח נשים על ידי בני זוגן עבודה המוגשת במסגרת הקורס "תיאוריות בקרימינולוגיה" מס' קורס  93-300-30 המחלקה לזרועות הביטחון תוכן עניינים
מבוא …1
1 .        רצח נשים על ידי בני זוגן-סקירת התופעה .4-5
2 .        רצח נשים על ידי בני זוגן בקרב מהגרים -6-7
3 .        רצח נשים על ידי בני זוגן בקרב יוצאי אתיופיה –8-9
סיכום 10 ביבליוגרפיה -.11
נספחים -..12-13
מבוא
רצח הוא עבירת האלימות החמורה ביותר (דרגת העונש הגבוהה ביותר.( אלימות כלפי נשים וכלפי קטינות (עד גיל 18) היא תופעה חברתית, החוצה גבולות, מגזרים ותרבויות, ומתרחשת לאורך ההיסטוריה ברחבי העולם. הגורם המרכזי לשכיחות תופעה זו הוא היעדר שוויון בין המינים. עם השנים, גוברת המודעות לקיומה של התופעה בישראל וכי בקרב נשים בנות 18 עד 24, שיעור מקרי הרצח הוא הגבוה ביותר, ועל כן ארגונים שונים פועלים למיגורה (גורן, 2012).             ע"פ נתוני משטרת ישראל נראה כי בחמש השנים האחרונות )מראשית 2009 עד נובמבר 2014 ) נרצחו 71 נשים בידי בני-זוגן, ובהן 18 נשים מהמגזר הערבי (
5 %) משפטים  נשים יוצאות חבר-המדינות (21%) 12 נשים יוצאות אתיופיה (17%)  ו-12 נשים זרות (17%). בנתונים אלה לא נכללים מקרי אלימות קשים מאוד שיכלו להוביל לרצח, אך נמנעו באסון. התופעה הולכת וגדלה, מוזכרת בכל עיתון יומי, בכל תוכנית חדשות ואף נפתחה עבורה ועדה שפעלה בכנסת, אך עדיין אין מענה למיגור התופעה )בוגייסקי, 2013).             ניתן לראות כי באופן עקבי רבים ממקרי הרצח של בנות זוג מתרחשים על רקע כוונת הפרידה של האישה מן הגבר. ההסברים השונים שהוצעו להבנת התופעה, שותפים להנחה כי רצח בת הזוג מונע מתוך קנאה מינית ורכושנות גברית המשקפת את תפיסת הזכאות והרשאה לשליטת הגבר על מה שנתפס כשלו.  אך בעוד המחקרים חוזרים ומאוששים את הקשר שבין הפרידה לבין הרצח, רק מעט מאוד נעשה כדי להבין את  משמעות כוונת הפרידה עבור רוצחי נשותיהם ואת תפיסות המציאות העשויות להסביר משמעות זו. (גוסינסקי, 2008).
            בחרנו לעסוק בנושא זה בעבודתנו משום שרצינו ללמוד יותר על התופעה ולהבין מה גורם לגבר להפוך להיות אלים ולפגוע בדבר הכי קרוב אליו. המשפחה מהווה גורם תמיכה ראשוני ועל כן קשה לנהל אורח חיים כשמוקד זה מתערער. אנו מאמינות כי חשוב לעסוק בנושא זה ולהעלות אותו לרמת מודעות גבוהה בקרב האוכלוסייה – הכול במטרה לצמצם ולמנוע את המשך התופעה.
עבודה זו תנסה לשפוך מעט אור על תופעת רצח נשים על ידי בני זוגן. ראשית תוצג סקירת ספרות על התופעה והיקפיה במדינת ישראל. לאחר מכן ייבחנו הגורמים והסיבות אשר עלולים להוביל להתנהגות זו, קיימת התמקדות ברצח בקרב יוצאי אתיופיה ובקרב המהגרים.