יריבים או שותפים

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 12
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
ציון 100
שנת הגשה 2016
מספר מילים 1948
מספר מקורות 5

תקציר העבודה

ממ"ן 12                                                                                                             01.01.2016
קורס:10946-יריבים או שותפים                                                        שאלה 1:   א. המרחב הציבורי על פי הברמאס הוא תחום, פיזי או ווירטואלי, בחיים החברתיים שבו מתגבשת דעת קהל. זהו תחום המצוי בין הספירה הביתית לספירה הציבורית: כלומר במרחב הציבורי יכולים אנשים להיפגש, לא דווקא באופן פיזי, להחליף דעות ולקיים דיונים בנושאים ציבוריים או כללים. המרחב הציבורי משמש כמתווך בין הציבור לממסד: באמצעותו ציבור האזרחים בחברה דמוקרטית יכול להתאגד ולהביע דעתו, וכמן כן באמצעותו השלטון נחשף לדעת הקהל בחברה. מאפייני המרחב הציבורי:
1. נגישות לכלל האזרחים: המרחב הציבורי צריך להיות נגיש לכל אדם, ללא הפרדה על סמך מאפיינים אישיים כמו: דת, מעמד, גזע או מין.

2 .
דיון רציונאלי ושיטתי: הדיון במרחב הציבורי צריך להיות חופשי, פתוח, שוויוני ורציונאלי, שכולל בתוכו תקשורת ואינטראקציה הדדית בין האזרחים המשתתפים בו.
3.
הנושאים המועלים לדיון הם בעליי עניין ציבורי, המתייחסים לסדר החברתי הכולל.
4.
המשתתפים במרחב הציבורי הם פרטים שלא מייצגים אינטרסים: המשתתפים במרחב הציבורי לוקחים בו חלק כבני אדם פרטיים המתלכדים לציבור, ללא קשר לתפקידם המוסדי או לתלות בממסד והדיון צריך להיות נקי משיקולים פרטיים או פוליטיים. המשתתפים בו אינם מתפקדים כאנשי עסקים או אנשי מקצוע המנהלים את ענייניהם הפרטיים או כעמיתים חוקיים הכפופים לתקנות חוקיות של פקידות המדינה.
5.
השתתפות וולונטרית וחופשית: המשתתפים פועלים כציבור במרחב הציבורי, מתוך רצונם החופשי וללא כפייה או ציווי. כלומר המשתתפים צריכים להרגיש ביטחון להתכנס ולהתאגד באופן חופשי, לבטא דעותיהם ולהפיץ אותן ברבים באופן חופשי.
6.
מטרת הדיון במרחב הציבורי היא גיבוש דעת קהל ביקורתית –