יחסים בינלאומיים

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 11
מקצוע
מילות מפתח , , ,
ציון 92
שנת הגשה 2015
מספר מילים 1669
מספר מקורות 5

תקציר העבודה

מטלת מנחה 11
שאלה 1:
יש הטוענים, כי מאז תום המלחמה הקרה, היחסים הבינלאומיים מנוהלים על פי עקרונות הגישה הליברלית בהשוואה לעקרונות הגישה הריאליסטית. נבחן טענה זו על רקע אירועי "האביב הערבי" ובהתייחס להקמתו של ארגון דאע"ש.
הגישה הליברלית מבטאת את עקרונות הליברליזם ששם דגש על השפעתם של רעיונות על התנהגות ועיצוב בני האדם. שאיפתו של הליברליזם היא להגן על חירות ושיווין של בני האדם שיש לראותם כמטרות ולא כאמצעים, דבר המעמיד את חשיבות עקרון המוסר לפני השלטון ואת המוסדות הפועלים לטובת הכלל מעל האינטרסים.
המדינה בגישה זו נתפסת כמנגנון בירוקראטי שתפקידו לשרת את אזרחיה ולא להפך. הגישה הליברלית מבוססת על ההנחה כי טבע האדם טוב מיסודו וכי הסולידריות מביאה להתפתחות וקדמה. התנהגות אנושית רעה היא תולדה של מוסדות רעים, לכן על החברה הבינלאומית להתארגן מחדש להתמודד עם מלחמה ואנרכיה על ידי שיתוף פעולה עולמי ומאמצים משותפים לחיסול מוסדות אלו.
מטלת מנחה 11
שאלה 1:
יש הטוענים, כי מאז תום המלחמה הקרה, היחסים הבינלאומיים מנוהלים על פי עקרונות הגישה הליברלית בהשוואה לעקרונות הגישה הריאליסטית.
נבחן טענה זו על רקע אירועי "האביב הערבי" ובהתייחס להקמתו של ארגון דאע"ש.
הגישה הליברלית מבטאת את עקרונות הליברליזם ששם דגש על השפעתם של רעיונות על התנהגות ועיצוב בני האדם. שאיפתו של הליברליזם היא להגן על חירות ושיווין של בני האדם שיש לראותם כמטרות ולא כאמצעים, דבר המעמיד את חשיבות עקרון המוסר לפני השלטון ואת המוסדות הפועלים לטובת הכלל מעל האינטרסים. המדינה בגישה זו נתפסת כמנגנון בירוקראטי שתפקידו לשרת את אזרחיה ולא להפך. הגישה הליברלית מבוססת על ההנחה כי טבע האדם טוב מיסודו וכי הסולידריות מביאה להתפתחות וקדמה. התנהגות אנושית רעה היא תולדה של מוסדות רעים, לכן על החברה הבינלאומית להתארגן מחדש להתמודד עם מלחמה ואנרכיה על ידי שיתוף פעולה עולמי ומאמצים משותפים לחיסול מוסדות אלו.
"האביב הערבי", שהתרחש באביב- קיץ 2011 הוא כינוי לגל התקוממויות והפגנות ענק שהובילו לנפילתם של שליטים ערבים ותיקים ושינה את פני המזרח התיכון מקצה לקצה. גל המחאה פרץ לראשונה בשנת 2010 בתוניסיה ומשם החל להתפשט בכלל המדינה ובמדינות נוספות מסביב. הסולידריות שהפגינו המוחאים העצימה את המחאה כלפי השלטון המדכא ויצרה אפקט דומינו שהביא להחלפת שני שליטים עריצים בעולם הערבי. בין מטרות המוחאים היה להגן על החירות והשוויון אל מול השליטים שנחשבו עד כה כל יכולים והדגשה כי המוסר חשוב יותר מצבירת עצמה. דוגמא נוספת ניתן לראות בתגובתה של ארצות הברית והקהילה הבינלאומית אשר שלחו סיוע ובכך ביטאו את העיקרון הליברלי על פיו המלחמה היא בעיה גלובלית שיש להתמודד עימה במאמצים משותפים רב צדדים וכי שיתוף פעולה עולמי יכול-