גילוי שקרים בקרב ילדים ומבוגרים

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2015
מספר מילים 8447
מספר מקורות 35

תקציר העבודה

תוכן עניינים
1.      מבוא …2
2 .      סקירת ספרות -3
2 .1.   למה ואיך אנו משקרים? 3
2 .2.   השקר כשלב התפתחותי אצל ילדים –…3
2 .2.1.       שקרים ראשונים .5
2 .2.2.       תפנית גיל ארבע ..5
2 .2.3.       שקרים בקרב מתבגרים -..6
2 .3.   גילוי שקרים 7
2 .3.1.       הנטייה שלנו להאמין לאחרים –…8
2 .3.2.       גילוי שקרים – יכולת קבועה או מקרית? –…9
2 .3.3.       הקשר בין היכולת לשקר ליכולת לגלות שקר -.10
2 .4.   שיטות לגילוי שקרים .11
2 .4.1.       רמזים מילוליים 12
2 .4.2.       רמזים לא מילוליים –13
2 .5.   השערות המחקר -…משפטים
3 .      שיטה .16
3 .1.   מדגם –16
3 .2.   כלים –16
3 .3.   הליך –16
4 .      ממצאים –.19
5.      דיון …24
6 .      ביבליוגרפיה -.27
7.      נספחים 7.1.   הנחיות למשתתפים המשחקים במשחק וראיון המשתתפים לאחר המשחק 7.2.   הנחיות למשתתפים השופטים והשאלונים שמילאו:
7.2.1.       חלק א- שופטים ילדים, צופים (12x) 7.2.2.       חלק ב- שופטים ילדים, שומעים (12x) 7.2.3.       חלק ג- שופטים מבוגרים, צופים (12x) 7.2.4.       חלק ד- שופטים מבוגרים, שומעים (12x) 7.3.   הקלטות המשתתפים (מצורפות בדיסק) התקציר כולל חלק מהמבוא
וחלק מסיכום העבודה:
מבוא – כולנו גדלים על הידיעה שאסור לשקר ובכל זאת, לא מצליחים לעבור חיים שלמים מבלי לשקר. אנחנו משקרים לבני הזוג שלנו, לחברים, למנהלים בעבודה ולהורים. הרוב הגדול של האנשים סביבנו משקרים על בסיס יומיומי. למעשה, החוקרות לי וטאלוור (Lee & Talwar, 2002) מצאו כי בממוצע, אדם ישקר 3 פעמים בשיחה של 10 דקות עם אדם זר שהרגע פגש. רוב האנשים עושים זאת אפילו מבלי להתכוון לכך, ולא ישימו לב שהם שיקרו אלא אם יראו את עצמם בהקלטה לאחר מכן. רובם גם יופתעו מכמות השקרים שאמרו (Lee & Talwar, 2002)…
גם היכולת לגלות את השקר איננה משימה פשוטה. אדם החושד באדם אחר כי הוא משקר לו צריך לדעת לשאול את עצמו את השאלות הנכונות ולשים לב לרמזים שיעזרו לו לגלות האם משקרים לו: האם תנועות הגוף של האדם שמדבר איתי מוגזמות? האם הדיבור שלו מקוטע? האם הוא אומר משפטים הגיוניים? ועוד. בשלב איסוף הרמזים יש לשים לב לשני ערוצים – מילולי ולא מילולי. הערוץ המילולי כולל את כל הרמזים הנאמרים על ידי האדם שמשקר, והערוץ הלא-מילולי כולל את שפת הגוף שלו, הבעות הפנים וההתנהגויות שלו. לא כולנו משתמשים בשני הערוצים וישנם אנשים שיפנו את כל תשומת הלב שלהם בחיפוש אחר רמזים לא-מילוליים, או להיפך (Bull, Edward, Roberts & Vrij, 2000)…
מכאן עולה הצורך במחקר הכולל את שתי קבוצות הגיל ומסתמך על שני ערוצי התקשורת. המחקר הנוכחי עוסק בגילוי שקרים בקרב ילדים ומבוגרים לפי קבוצת ההשתייכות של העד ולפי הערוץ בו עדותו נמסרת – מילולי או לא מילולי. במילים אחרות – מי יזהה שקרים טוב יותר וכיצד? מבוגרים או ילדים? בהסתמך על ערוץ מילולי או לא מילולי? המחקר יציג את ההבדלים בהצגת השקר ובהבנת השקר על ידי שתי קבוצות הגיל בשני הערוצים השונים.
סיכום – נתון מעניין שעולה מהמחקר הוא הנטייה לשפוט הצהרות כאמת. בסקירת הספרות דובר על הנטייה שלנו כבני אדם להעדיף לשפוט כאמת ועל הנטייה שלנו לא לרצות לדעת את האמת לעיתים (Karlsson et al. 2009; Vrij, 2008). בהתאם לכך, הממצאים מראים נטייה קלה לכיוון שיפוט הדברים כאמת באופן כללי, בקרב שתי קבוצות הגיל ובהסתמך על שני הערוצים (מתוך 12 שיפוטים של כל נבדק נמצא ממוצע של 6.34 שיפוטים כאמת)-