טרור ופרטיות ברשת : הקשר בין האזנות סתר לדיני הפרטיות ומניעת הטרור, מהו האיזון הראוי ?

תקציר העבודה

טרור ופרטיות ברשת: הקשר בין האזנות סתר לדיני הפרטיות ומניעת הטרור, מהו האיזון הראוי ?
במסגרת הסמינריון: סוגיות מתקדמות בדיני פרטיות המרצה:
מגיש:
/  ת.ז: תאריך הגשה: 01.02.2016
תוכן עניינים
פרק א': מבוא    3
פרק ב': סקירה ספרותית           5
(1) מושג האזנת הסתר     5
– סקירה כללית       5
– האזנת סתר, מהי? 6
(2) מושג הפרטיות 10 פרק ג': המלחמה בטרור וחשיבות איסוף מידע בעידן הטכנולוגי     12
(1) סקירה ספרותית           12
(2) סקירה ומשפט משווה – ארה"ב מנהל עסקים                     – סקירה היסטורית  מנהל עסקים                     – המצב כיום            17
(3) סקירה ומשפט משווה – בריטניה            18
(4) סקירת המצב בשטחי יהודה ושומרון וחבל עזה     18
פרק ד': נימוקי התומכים והמתנגדים להרחבת יכולתן של רשויות החקירה לבצע האזנת סתר          20         (1) נימוקי התומכים            20         (2) נימוקי המתנגדים          21
(3) תומכים מול מתנגדים – השגות   23
פרק ה': סוף דבר – סיכום ומסקנות         24
ביבליוגרפיה      26
פרק א': מבוא
טרור אינו דבר חדש, מקורותיו יורדים עד לשורשי החברה האנושית. המדובר הוא במעשים בעלי אופי פוגעני ולעיתים אף ברוטאלי הנעשים כלפי אוכלוסיה, לרוב ללא כל הבחנה מי הוא מושא הפגיעה והכול, במטרה להשיג תוצאה מסוימת כאשר כל האמצעים קשרים.
מדינות העולם רואות בטרור איום של ממש על ביטחונם של אזרחיהן ומנהיגיהן. בהתאם לכך, פיתחו קובץ של חוקים וכללים אשר מטרתם היא מיגור תופעת הטרור ממחוזותיהן ולעיתים, בשל החומרה החברתית המיוחסת לטרור, אף תוך כדי פגיעה בזכויות שונות של נתיניהן.    מדינת ישראל הינה מדינה קטנה אך למודת מלחמות אשר סובלת באופן קבוע מפעילות טרור רציפה לאורך השנים, כאשר המפגעים אינם מבחינים כלל בין כוחות הביטחון ואזרחים תמימים וכן, לא בוחלים בפגיעה בילדים צעירים למען השגת מטרותיהם אלה.
לטכנולוגיה תפקיד חשוב ביצירת אמצעים לצורך מלחמה בטרור ועל כן, מדינות העולם משקיעות משאבים משמעותיים במחקר ופיתוח וברכש של טכנולוגיות מתקדמות לצורך השגת מטרה זו.
טכנולוגיות אלה מעלות אף הן שאלות חדשות בכל הנוגע למוכנותה של המערכת המשפטית להחלת אותן טכנולוגיות, תוך שמירה הולמת על זכויות הפרט, ולעניינינו – הזכות לפרטיות.  עבודה זו עניינה כאמור הזכות לפרטיות ועל כן, אבחן במהלכה מהם היחסים בין המלחמה בטרור והזכות לפרטיות, כאשר "הדעה המקובלת כיום היא, שלא די בהגנה הניתנת לאדם על פי דין נגד פגיעה בגופו ובנכסיו, אלא יש להבטיח הגנה גם בפני הפגיעה בפרטיות". רוצה לומר, הזכות לצנעת חיי הפרט הנה זכותו של האדם, כי נושאים ועניינים שונים הנוגעים לו, לא ייחשפו לעיני הציבור כולו, כל עוד הם אינם נוגעים לציבור. ואולם, זכות זאת נראה כי מכופפת תחת שאלת בטחון המדינה.
את מטרות העבודה אשיג באופן הבא:
–          אגדיר בקצרה את מושג הפרטיות, את המושג האזנת סתר וכן את ההסדרה החוקית בישראל ובמדינות אחרות בכל הנוגע למושגים אלה.
–          אסביר מהי חשיבותו של איסוף מידע לצורך מלחמה בטרור בימיני אנו.                      אציג את האתגר העומד בפני ההסדרה החוקית בישראל, בארה"ב ובבריטניה בשל ההתפתחות הטכנולוגית ובנוסף, אעלה נקודה נוספת ומעניינת הנוגעת בהסדרה החוקית החלה על השטחים (יהודה ושומרון וחבל עזה) אשר בגינה קיים הבדל מהותי בביצוע האזנות סתר על מטרות / גורמים שונים היושבים מחוץ לגבולותיה של מדינת ישראל. –          אציג את היחס שבין האזנות סתר לזכות לפרטיות והאיזון ביניהם בשל המלחמה בטרור.   –          אציג את נימוקי המצדדים והמתנגדים בהרחבת היכולת של המדינה לבצע האזנות סתר וזאת, לאור הפגיעה הפוטנציאלית בערך הפרטיות.  –          לבסוף, אסכם את כתיבתי ואציג את עמדתי האישית בנושא.