המוסיקה ככלי טיפולי אצל ילדים על הקשת האוטיסטית

מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2014
מספר מילים 9879
מספר מקורות 47

תקציר העבודה

בס"ד המוסיקה ככלי טיפולי בעבודה עם ילדים על רצף האוטיזם מוגשת על ידי:
עבודת ב.א.ד. בחינוך מיוחד בהדרכת:
אלול, ה' אלפים תשע"ד, (ספטמבר 2014) תוכן העניינים
תקציר. 2
מבוא. 3
חלק ראשון: סקירת ספרות. 5
פרק א': אוטיזם- הגדרה ומאפיינים.. 5
1 . רקע היסטורי 5
2 . הגדרת הלקות. 6
3 . ליקויים אופייניים לילדים אוטיסטים. 8
4 . אבחון 10 5. דרכי טיפול. 11
פרק ב': יכולת עוררות ותשומת לב לסביבה אצל ילדים.. 16
1 . הגדרה ומאפיינים.. 16
2 . התפתחות הערנות הסביבתית אצל ילדים.. 16
3 . עוררות ותשומת לב לסביבה אצל ילדים על הספקטרום האוטיסטי 17
פרק ג': המוסיקה ככלי טיפולי 19
1 . הקשר החיובי בין ילדים למוסיקה. 19
2 . גישות מרכזיות בטיפול במוסיקה. 20
3 . היתרונות שיש למוסיקה ככלי חינוכי-טיפולי 20
4 . תרפיה במוסיקה לילדים על הספקטרום האוטיסטי 21
חלק שני: המחקר. 24
1 . השערות המחקר. 24
2 . אוכלוסיית המחקר. 24
3 . כלי המחקר. 26
4 . מהלך המחקר. 29
 5. ניתוח הממצאים.. 30
6 . דיון 35
סיכום.. 36
ביבליוגרפיה. 38
נספחים.. 41
תקציר עבודה זו השוותה את יכולות הערנות ותשומת הלב לסביבה של 10 ילדים הנמצאים על הספקטרום האוטיסטי  ומקבלים טיפול במוסיקה לאלו של 10 ילדים הנמצאים אף הם על הקשת האוטיסטית ואינם מקבלים טיפול במוסיקה. רמת היכולות נמדדה באמצעות שאלונים שהתחלקו לארבע קטגוריות אשר היוו את ממדי המחקר. התוצאות הראו כי קבוצת הילדים שעברו טיפול במוסיקה הראו יכולות טובות יותר של ערנות ותשומת לב לסביבה לעומת קבוצת הילדים שלא עברו טיפול זה, אם כי היו קטגוריות בהן הפער היה נמוך מהמשוער. הממצאים תומכים בחשיבות הטיפול במוסיקה לילדים אוטיסטים ובהשפעותיו החיוביות על חיבור לסביבה, יציאה מהבועה הפרטית והסטת תשומת לב אצל ילדים אלו.
מבוא
טיפול במוזיקה הוא שיטה בפסיכותרפיה בו נעשה שימוש בכלי נגינה וביצירת מוזיקה. הטיפול במוזיקה הוא אחד משיטות הטיפול בתוך תחום טיפול באמנויות. הטיפול משלב תאוריות מסורתיות של פסיכותרפיה, טכניקות מתחום הפסיכולוגיה ותאוריות הנוגעות לתהליכי יצירה והמאפיינים השונים של כלי הנגינה והשימוש בהם. המוסיקה בהיותה "שוברת מחיצות", חברתית, חברותית ושפה אוניברסלית לא וורבלית, מסוגלת לשמש ביטוי רגשי לכל אדם. היא נותנת כוח לחנך ולהגיע עמוק עד הנימים  הכמוסים שבנפש האדם.
טיפול במוסיקה לילדים על הקשת האוטיסטית, נשען על האיכויות הגלומות במוסיקה, כאמצעי התפתחותי לקידום יכולות קשר ותקשורת. התהליך הטיפולי מורכב מיצירת סביבה המגרה את הילד לקיים קשר ותקשורת, באמצעים לא מילוליים. בתהליך זה נחשפים מוקדי הפגיעה של הילד, לצד מוקדי הכוח והיכולת שלו לקיים תקשורת וליהנות ממנה. סביבת הטיפול במוסיקה והקשר עם המטפל תורמים להפחתת החרדה וריכוך ההתנגדות לקשר, הגמשת תבניות התנהגותיות המעכבות את קיום הקשר וגילוי של מוקדי כוח, ומוטיבציה לקיומו ושיפור יכולת העוררות ותשומת הלב לסביבה.
נושא עבודה זה נבחר על ידי כיוון שלמדתי מגמת חינוך מיוחד ואני עובדת כיום בגן לילדים עם הפרעות תקשורת. כפי שנוכחתי לראות במהלך שנות עבודתי, ילדים הנמצאים על הספקטרום האוטיסטי מכונסים מאד בעצמם ובעולמם הפרטי והסביבה אינה מעניינת אותם. לכן משך אותי לגלות את החוט המקשר לליבם, את הדרך שבה ניתן להשפיע על יכולת העוררות ותשומת הלב שלהם לסביבה. כפי שלמדתי מסקירת הספרות, לטיפול באמצעות מוסיקה אפקטיביות רבה דווקא לילדים אלו.
על כן, עבודת מחקר זו תבדוק את הפערים הקיימים בין ילדים אוטיסטיים העוברים טיפול במוסיקה לבין ילדים אוטיסטיים שאינם עוברים טיפול זה. המחקר יתמקד ביכולת העוררות ותשומת הלב לסביבה של ילדים אלו, כיוון שלהרגשתי, וכפי שאכן מצאתי בסקירה הספרותית, שיפור יכולות אלו יסייע מאד לסביבה הקרובה אליהם להבין אותם יותר, להתקרב לליבם ולקדם אותם בכל התחומים. שאלת המחקר העומדת בבסיסה של העבודה היא: מהם הפערים ביכולת העוררות ותשומת הלב לסביבה בין ילדים על הרצף האוטיסטי המקבלים טיפול במוסיקה לבין ילדים על הרצף האוטיסטי שאינם מקבלים טיפול זה?
כדי לענות על השאלה ידונו בעבודה הנושאים הבאים:
אוטיזם, עוררות ותשומת לב לסביבה, הטיפול באמצעות מוסיקה והקשר בין מוסיקה לאוטיזם. כל אחד מהפרקים יבאר בצורה מפורטת את המושגים שיובאו בו ויציג את הנושא הנידון בעבודה מכל זוויותיו. על סמך החומר שייאסף ויעובד בסקירת הספרות, ייערך מחקר כמותי על ידי שאלון שיחולק לגננות בגנים לילדים עם הפרעות תקשורת והוא יבדוק את הפערים בין ילדים שעברו טיפול במוסיקה לבין ילדים שלא עברו טיפול זה, במידת העוררות ותשומת הלב לסביבה. יוצגו השערות המחקר, כליו ומהלכו ובסופו גם התוצאות והדיון אודותיו.
נושא התרפיה במוסיקה לילדים אוטיסטיים אמנם נחקר רבות במהלך השנים, אך השפעתו על פריצת "חומת הזכוכית" של ילדים אלו לא הוכח די הצורך. מטרת עבודת מחקר זו היא להאיר את עיני המטפלים בילדים על הספקטרום האוטיסטי ולגלות את העולם הקסום הטמון בטיפול תרפויתי באמצעות מוסיקה, ובפרט את תועלתו ליכולות של ערנות לסביבה והסטת תשומת לב.