התאבדות אוהבים שינודה (1969)

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2010
מספר מילים 5264
מספר מקורות 10

תקציר העבודה

קולנוע יפאני "התאבדות אוהבים" שינודה (1969) ת.עניינים מבוא. 1
פרק 1. מסגרת תיאורטית. 3
1 .1 התאבדות בתרבות היפאנית. 3
1 .2 התאבדות אוהבים. 4
פרק 2.  התאבדות אוהבים בסרטו של שינודה (1969)- ניתוח. 6
    2.1  גלימות שחורות הקורגו 6
2 .2 הגשר, המים ושחור לבן 9
2 .3 פריחת הדובדבן 12
2 .4 סימבולים נוספים. 13
סיכום. 16
רשימת מקורות. 18
נספחים. 20 מבוא
הסיפור Shinjû Ten no Amijima   שעליו מתבסס סרטו של שינודה "התאבדות אוהבים", נכתב ע"י Monzaemon Chikamatsu 1653-1724)), מי שהביא את תיאטרוני הקבוקי והבונרקו לפריחה. הנושא המרכזי של המחזה סובב סביב הטרגדיה במשפחה (sewamono). המחזה עוסק בקונפליקט בין הגירי (מחויבות חברתית, משפחתית, מעמדית) והנינג'ו (רגשות אישיים). המחזהShinjû Ten no Amijima   הוא מהפופולאריים שאומצו מתיאטרון הבונרקו לקבוקי (Chris, 2005).
בתמונת הפתיחה לסרט רואים ראש של בובה חסר חיים, החיים של הבובה נמצאים בידיים של מפעיל הבובה – ה"kurogo". הבובה היא אמנם חסרת חיים כשלעצמה אולם היא מכילה באופן שאינו ניתן להבנה מילולית, חיים רבים ונצחיים.
בכל ערב כשמגיע הרגע המדויק, מתמלאת הבובה חיים, אלו החיים של הדמות מהסיפור אבל אלו גם החיים של כל אחד מהצופים ומכאן עוצמתה של הבובה. היא מכילה את חייהם של כולנו והיא משמעותית בעינינו כי היא מגישה לנו מראה שבה נוכל להתבונן לעומק ובאין מפריע בנפשנו אנו.  ברגע הצפוי תם המחזה, תמה ההתבוננות והיא עוברת לרשות המוות. מי שמניף את מטה הקסם ומפיח חיים בבובות התיאטרון הם ידיהם הנעלמות של הקורוגו. הבובה נותנת ביטוי לתפיסת החיים והמוות, באמצעות הבובה,מפעיליה של הבובה וכל שאר בעלי המקצוע שקיימים בתיאטרון באה לידי ביטוי תפיסת החיים והמוות.
הבמאי M. Shinoda מתאר בדיוק את הדבר הזה בסירטו "התאבדות אוהבים" ומשלב לשם כך את התיאטרון אל הקולנוע.
סיפור המעשה עוסק בהתאהבותה של הדמות הראשית- ג'יהיי, ביצאנית מרובע התענוגות. התאהבותו מעבירה אותו על דעתו והוא מבקש לפדות אותה מאדוניה. הפרוצה- קוהרו גם היא מאוהבת נואשת, כסימן לאהבתה מוכנה על פי בקשת אוסן, אשתו של ג'יהיי, לספר סיפור בדיה של בגידה באהובה כדי להציל אותו. האמת מתגלה לג'יהיי, הוא מבין עד כמה נאמנה הייתה לו קוהרו  ומחליט לקחת אותה מן הבעלים של בית הגיישות, ויחד לבצע התאבדות. בהמשך המסע המכונה "michiyuki" הוא מסעם האחרון של זוג האוהבים.
הסרט אמנם מצולם כסרט קולנוע אולם בחלקים מסוימים הסצנות מצולמות כאילו הן חלק מסצנות תיאטרון המועלות על במה. לפרקים התפאורה מסתובבת ומוחלפת, ממש כמו בתיאטרון הבונרקו, או הקבוקי. דמויות הקורוגו השחורות נוכחות לכל אורך הסרט, בשילוב עם אלמנטים סימבוליים אחרים, כמו למשל קיר הדמים (ר' נספח 2), אמצעים הממחישים את נוכחותו המתמדת של המוות. במחקר הנוכחי, אבקש לנתח את נושא "התאבדות האוהבים" Shinjû בסרטו של שינודה. אבחן את האלמנטים הסימבוליים ואמצעי עיצוב המשקפים את תפיסת המוות בהתאבדות האוהבים בחברה היפאנית. אנסה לענות על השאלה באילו אמצעים משתמש שינודה להראות את תפיסת המוות בסירטו? על מנת לענות על שאלה זו, אציג בפרק הראשון את המסגרת התיאורטית לנושא של התאבדויות ביפן והתאבדויות של אוהבים ביפן, לאחר מכן אנתח את סרטו סרטו של שינודה, תוך התייחסות לאלמנטים שמייצגים את המוות (באופן דיכוטומי את המוות והחיים ביחד) בסרט: הקורוגו, גשר, מים, פריחת עץ הדובדבן ועוד. אסיים בסיכום בו אבקש לענות על שאלה המחקר.