פסיכולוגיה התפתחותית 10493, 1354 מילים, 3 עמודים!

תקציר העבודה

                                                           ממ"ן 13
שאלה 1
א) תדלוק רגשי-מושג הלקוח מהתאוריה של מאהלר. על פי מאהלר, הילד מתייחס לאמו כ"בסיס ביתי"- ממנו הילד שואב כוח לצאת פעם נוספת לדרך עצמאית. החזרה לבסיס הביתי (חזרה לאם) מאפשרת תדלוק רגשי מהאם. תדלוק זה חיוני עבור הילד על מנת להמשיך באופן תקין את המסע לעצמאות. תדלוק רגשי מועבר לילד על ידי מגע, חיבוק, חיוך או התייחסות מההורה. כל אלו עוזרים לילד לשוב להתרחק מהמטפל. יש לציין כי סוג התדלוק הרגשי תלוי באיכות הקשר בין האם לילד, דבר המתבטא בתכיפות מתן תדלוק רגשי לילד בהתייחס ליכולותיו.
שלב האימון מתרחש בגילאים 10-משפטים חודשים. בשלב זה, כמו בשלבים הקודמים, ההתפתחות נוצרת מיחסי גומלין מורכבים בין בשלות פיזית, התנהגותית וקוגניטיבית לבין היבטים פסיכולוגיים ורגשיים של הספרציה אינדיבידואציה. במהלך תקופה זו הילד מתחיל לזחול וכפועל יוצא הוא מתרחק לעתים מהאם. לילדים יש הנעה פנימית להתרחק על מנת לחקור את העולם (בנוסף לחקירת גופו), בשלב זה הם נזהרים מהיבלעות על ידי ההורה וזאת משום שהוא חש סכנה . ב) חוויה אומניפוטנטית הינה תחושה של מי שיש לו כוח אבסולוטי, בלתי נדלה וללא גבולות. התינוק חווה חוויה זו בשלב האימון בעקבות הופעתן של מגוון יכולות חדשות — שאלה 3
הטענה כי הורים הדוגלים בחינוך לעצמאות מוחלטת חסרת גבולות וחוקים עשויים להחמיץ חלק חשוב בחינוך ילדם יכולה להתבטא בשני היבטים חשובים.
תהליך החברות הינו תהליך רכישת כללים, נורמות וערכים של החברה. בתחילה הילדים מגיבים לציפיותיהם של הורים ובעלי סמכות אחרים אך במרוצת הזמן מתחיל תהליך הפנמת נורמות אלו- ההופכות לחלק מהם